Gå til innhold
Arkivverket

[#28134] David Persen Plurheia f ca 1651 i Rana


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå spør jeg vel om noe som er helt umulig her, men hvem var kona til min ane David Persen Plurheia født ca 1651? Jeg finleser jo kirkebøkene, og har 'snublet over ' en aktuell kandidat: Kirsten Jonsdatter Pruglhei som ble gravlagt Trefoldighettsøndag 1733 i en alder av 87 år. Hun ble altså født ca 1646, og passer iallefall i alder til å være kone til David.Jeg er også ute etter aner på David og hans kone. Jeg har disse barna på dem:1)Jens født ca 1675, og død ca 1639. Han ble gift 2.søndag etter påske 1713 med Eli Østensdatter som da var enke, men som opprinnelig var fra Granfield. Disse er blant mine aner.2)Per Davidsen Plurheia som ble født ca 1681, og som det er skifte på i 1739.3)Kristen Davidsen Plurheia som ble født i 1685, og ble gift i 1714 med Karen Simensdatter. De hadde 5 barn, og blant annet datteren Kirsten som ble født ca 1729(kan være oppkalt etter farmoren?)4)Ola Davidsen Plurheia født ca 1690, og bruker i Gaaskjønnlien.5)Berit Davidsdatter som oppholdt seg i Lillegranhei med broren Pers skifte i 1739.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Hei Anne Lise, Ser ut som du er inne på noe her. I folketellingen for 1701 er gården skrevet som Prúgelheÿ. Ettersom kvinnene ikke er oppført i manntallet finner vi her David og hans sønner. En voksen til er nevnt på gården (Haagen Joensen). Han står ikke oppført med barn og er også født 20 år etter David. Sannsynligheten for at du her har funnet vår rette stammor av denne grenen kan synes stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Vet om du flere av barna til David og eventuelt Kirsten Joensdatter kaller sine døtre for Kirsten? Det kan jo styrke teorien om Kirsten Joensdatter som stammor enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her svarer jeg på mine egne spørsmål, og finner i skiftet etter Ola Davidsens kone Berethe Nielsdatter i 1740 og Olas skifte i 1766 at de har en datter som heter Kirsten(19 år i 1740).Ellers finner jeg en David Pedersen i Skonseng i 1666, men han er da bare 6 år. Det avviker vel litt for mye fra fødselsår ca 1651. Der er det flere oppsittere, men ingen Peder. I Plurheia finner jeg en Peder Andersen som sikkert feilaktig er sønn og 72 år, men han skal sikkert være oppsitter. Det kan jo være far til David.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Hei igjen, Jeg har heller ikke flere døtre etter David enn du har funnet. Jeg har selv ikke notert meg all hans etterslekt. Men i den gren jeg stammer fra (Kirsten og Karen), finner jeg navnet Kirsten senere igjen i flere generasjoner. Det at flere barnebarn heter Kirsten styrker sannsynligheten for at konen til David Pedersen Plurhei var Kirsten Jonsdatter Plurhei.Som en kuriositet ellers kan jeg jo nevne at David har fått et folkesagn etter seg: 'Han køyrde fram tømmer. Da høyrde han ei røst under tømmeret som jamra og bad han flytte dungen og lova løn. Så flytta han tømmeret og fann kniven, som han seinare skar altertavla med.' (John Hveding: Folketru og folkeliv II, 36)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Det skal selvfølgelig være Kristen og Karen over. (Her ble det litt mye Kirsten og Kristen).Når det gjelder opplysnigner om David'er og mulige fedre i mantallet for 1666 er vel Plurhei og Skonseng nært hverandre, og det kan nok være en mulig sammenheng her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Den samme historien ser jeg er gjengitt om David Persen i boka 'Hemnes og Mo prestegjeld før 1850' av Axel Coldevin på side 449. Jeg som trodde jeg skulle få tid til å lese den nå, får ikke tid til dette før jeg reiser hjem til Trøndelag hvor jeg blir noen uker. Jeg har mer enn nok med å skrive inn alt jeg har funnet i kirkebøkene på mikrofilm. I tillegg har jeg jo skrevet av fra kirkebøkene for 2 venninner.Har også prøvd å se på Skattematrikkeelen for Helgeland 1647 som jeg har lånt(den er i bokform), men der er ikke Plurheia nevnt. I Skonseng er det ingen som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Flytter opp denne igjen i håp om at noen kanskje har funnet noe mer om hvem som var foreldre til David Persen. Ved manntallet 1663-63 finner jeg kun 2 David Persen eller Pedersen. Den ene er 9 år og befinnere seg i Fullø Størø i Gildeskål med far Peder Størkersen. Den andre er David Persen 6 år i Skonseng som jeg har skrevet om tidligere her, med Iffuer som var 64 år. Tar det en gang til siden jeg nå har lært å lage lenke:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Gjennom slektsforskning for andre har jeg kommet til David Persen igjen, men denne gangen er det hans sønn Kristen og hans ekteskap jeg lurer på. Kristen ble jo født i ca 1685, og var 16 år i 1701. I kirkeboka finner jeg at han ble gift med Karen Pedersdatter XVIII p.trinit(30.09)1714, men ved skiftet etter han i 1739 het kona Karen Simensdatter. Ble Kristen gift 1 med Karen Pedersdatter i 1714, og senere med Karen Simensdatter? Hvem av dem var mor til Nils Kristensen døpt VI p.trinit(24.07)1718? Det er han av barna til Kristen jeg skal videre på for han jeg forsker for. Har noen funnet noe giftermål på Kristen Davidsen Plurheia etter 1714? Har heller ikke greid å finne dødsfallet på Kristen i kirkeboka for Rana for 1738-39. Har noen andre funnet det?Tar med om familien til Kristen Davidsen:Kristen ble altså født ca 1685 og gift med Karen Pedersdatter i 1714. Barn av Kristen og Karen Pedersdatter eller Simensdatter:1)Kristen Kristensen som ble døpt i Hemnes kirke søndag septuagesima(16.02)1716.2)Nils Kristensen døpt i Hemnes kirke Vi p.trinit(24.07)1718. Han ble gift i Hemnes kirke Dom. 20.post trinit som var 06.11.1740 med Gjertrud Kristensdatter Fineide. Hun ble døpt i Hemnes kirke Maria Bebuelsesdag(25.03)1713, og hun ble gravlagt på Moe kirkegård 3.søndag i advent(16.12)1798. Nils døde 15.02.1778, og ble gravlagt på Moe kirkegård 1.søndag i faste(08.03)1778. Det er jo disse jeg nå skal videre på.3)Johanna Kristensdatter døpt 20.p.triniatis som var 26.10.1721 i Hemnes kirke4)Ane Kristensdatter døpt i Moe kirke Dom.1p.trinit(03.06)17255)Kirsten Kristensdatter døpt i Moe kirke 1.påskedag(17.04)1729. Hun ble gravlagt 21.søndag p.teting(18.10)1807. Hun ble gift med Erik Østensen Dom.24.p.trinit(12.11.1752). Erik var fra Granheia, og jeg har han som døpt 1.pinsedag(13.05)1731. Han døde 18.12.1785, og ble gravlagt på Moe kirkegård 4.søndag i advent 1785.Kirsten ble gift 2 i Moe kirke 20.p.trinit 1787 med Ørge Andersen Tapperskar. Han ble døpt i Moe kirke 15.03.1760, konfirmert i samme kirke 15.p.trinit(08.09)1782, og han døde den 27.03.1823. Han ble gravlagt 04.04.1823 på Moe kirkegård. Begge Kirstens ektemenn har jeg i mitt slektsprogram som etterkommere av søsken av noen fra min egen slekt(Ørge var sønnesønns sønn av min forfar Anders Andersen Berg, og Erik Østensen var sønnesønn av min forfar Østen Eriksen Granheia).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.