Gå til innhold
Arkivverket

[#28135] Skifte i Nordfjord. Anna Pedersdtr, d.1768, Borkne/Bortne. Finnes transkribering


Gjest Paul Thode
 Del

Recommended Posts

Gjest Paul Thode

Hei.Har i lengere tid holdt på med en person Knut Jakobsen som iflg 'undersøkelseskommisjonen i Bergen 1804 - 05' oppgir å være fra Rugsund i Davig skiprede. I følge hans oppgitte alder er han født i 1733. I Rugsund finnes en Knut Jakobsen, døbt 27.12.1733 med far Jakob Knudsen. Moren er ikke nevnt. Derimot finner jeg i 'Nordfjord frå gamle dagar til no', nr 4 Davik, s- 249 under Borkne/Bortne en navnerekke som passer inn i den oppkallingen som følger etter Knut Jakobsen. I bygdeboken finnes også en antatt mor: Anna Pedersdtr, d. 1768. Finner henne igjen i ovesikter over skifter. Regner med at jeg finner hennes barns og mannens navn i skifte.Mine spørsmål er da:1. Siden det svares så raskt på spørsmål om skifter i Nordfjord, er de transkribert??? Er i første omgang interessert i barnas og mannens navn, men etter hvert hvis det er riktig person, også i innholdet. Jeg synes det er litt rart at jeg i skifteoversiktene ikke finner noen av hovedpersonene på gården(Borkne/Bortne). ???2. Hvis skiftene ikke er transkribert, hvor får man fatt i kopi av skiftene?3. Spørsmålet gjelder skifte etter:Anna/Ane Pedersdtr, d. 1768. Skifteprotokoll 15a, side 294b.og skifte etter:Steffen Knudsen, d. 1749. Skifteprotokoll 10, side 464b.mvhPaul Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Anne Pedersdatter er datert 3. juni 1768. Enkemannens navn var Jacob Knudsen, og arvingene var barna: Peder Jacobsen Wedderhus, Knud Jacobsen, i København, Anders Jacobsen, 16 1/2 år, samt datteren Marthe, gift med Peder Gloføig.Skiftet etter Stephen Knudsen Bortne er datert 14. mai 1750 og nevner avdødes søsken Jacob Knudsne Bortne, Ole Knudsen Bortne, og Ragnilde Knudsdatter, gift med Anders Lergulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei.Tusen takk for svaret. Er du på jobben hele døgnet du?Dette løste mitt(og andres) problem med Knud Jakobsen Bang(min 4 tipp) som begraves i Borgund 25.04.1812. Særlig at det i skifte står at han er i København i 1768. Han får sitt avskjedspass fra Holmen i 1768.Det har i alle år vært antatt at han var dansk fordi hans sønn Jacob Knudsen Bang i forbindelse med søknad om borgerskap i Bergen oppgir at han kommer fra Odense.Andre har, og jeg har, snudd de danske familiene Bang på hodet i mange år. Ser av noe korrespondanse jeg har mottatt fra Ålesund museum at det har vært gjort undersøkelser i Danmark helt tilbake til først på 50-tallet.Det var et tips jeg fikk her på DA om å sjekke 'undersøkelseskommisjonen i Bergen 1804 - 05' som senere førte meg til 'arkivalieronline.dk' hvor jeg fant familien i kirkebøkene på Holmen i København.Nå gjenstår å finne min 4-tipp-oldemor som etter all sansynlighet døde i Danmark. Hun(Karen Regina Friderichsdatter) kan selvfølgelig også ha dødd i Bergensområdet mellom 1794 og 1801. Har foreløbig ikke klart å finne henne der.Nok en gang. Tusen takk for hjelpen.Er det statsarkivet i Bergen som har skiftene???????mvhPaul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.