Gå til innhold
Arkivverket

[#28138] toller Hans Hvid fra Stokke i Vestfold og barna hans


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Kjenner noen barna og kona til tolleren Hans Hvid? Han var toller i Vestfold på 1630-tallet og eide flere gårder i Stokke iflg bygdebok for Stokke. Hvordan kunne en toller ha råd til å skaffe seg så mye gods?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg kjenner ikke kone og barn utover det som du allerede har lest i Stokke bygdebok.Stillingen som toller ga uten tvil gode muligheter til å motta bestikkelser. Det var uten tvil mye varer som ble lurt unna fortolling, og ofte var det nok med tollerens viten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

På Alby i Stokke dukker det rundt 1730 opp et par-tre generasjoner av ei slekt Hvid eller Hvidt, men jeg vet ikke om det er samme slekt. Det er Johannes Kristensen Hvidt (ca. 1660-1736), sønnen Villum Johannessen Hvidt (ca. 1700-1731), og dennes to barn, Margrete Maria (f. ca. 1725) og Villum (f. 1731).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

heiDa bør dere muligens se etter en som heter Kristen Hansen, hvis det skulle kunne være noen forbindelse mellom disse hvidt'enearild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rune Nedrud

HeiEr det noen som har tilgang til bygdeboken for Stokke og kan fortelle hva som står der om toller Hans Hvids kone og barn?mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Ja, det var ingen opplysninger om kone og barn der, bortsett fra at han en gang ble bøtelagt for leiermål som gift mann og måtte ut med 300 daler eller halve boet for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det står litt mer: 'I tiden 1654-61 opføres hans barn som eier av jordegodset. En datter blev gift med tolder Jakob Jørgenssøn som nu optrær for arvingene.'Ved odelsskatten 1653 skatter 'Hans Huid' for parter i Skjersnes, Tufte, Hvalberg, Vergø og Sjuestok. 'Hans Huid paa Sin børns Veigne' skatter for parter i Eldre, Skilbred, Fresje, Oserød og Skravestad.Ved odelsskatten 1655 skatter 'Sal. Hans Huidtz Arffuinger' av jordegodset. [url="http://www.vestfold-slekt.net/skatt/odelsskatt_1655_arnadal.html>LenkeTil rosstjenesten i 1659 skatter 'Jacob Jørgenßen paa Salig Hans Huids Børns Weigne' for parter i Skjersnes, Skalleberg, Fresje, Oserød, Skravestad, Nordre Bø, Tufte, Hogsrød, Nes og Vergø.I følge 'Tollere gjennom 300 år' var Jacob Jørgensen toller i Tønsberg by og len, fratrådte 1. okt. 1659. (Var toller sammesteds fra 1. okt. 1657?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har en mistanke om at Jacob Jørgensen heller giftet seg med Hans Hansen Hvids enke, snarere enn ei datter (slik skattelistene er formulert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg er enig med deg i det, Kristian. Jeg antar at Lorens Berg har trukket sin slutning ut fra de sparsomme opplysningene i skattelistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Det kan vel også etter opplysningene i odelsskattelisten for 1653 tydes dit hen at eiendommene Hans skatter for 'paa Sin børns Veigne' da er gods som hans kone har brakt med seg inn i boet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når han skatter på sine barns vegne, må det bety at barna har tatt arv etter sin mor. Det jordegodset som de har fått utlagt, behøver ikke nødvendigvis være moras eget gods. I tilfellet Hans Hvid var nok alt jordegodset enten kjøpe- eller pantegods.Dette må helst bety at Hans Hvids kone var død i 1653, så da må jeg trekke forslaget om at Jacob Jørgensen var gift med hans enke. Jacob Jørgensen kan dog likevel ha forvaltet jordegods på barnas vegne uten å ha vært gift med et av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I koppskatten 1645 skatter 'Hans Huid, Kong maÿt Tholder offuer Tunßberg lenn, for sig och sin hustru. For hanns Arbeidsfolch, tuende drenghe och femb quindfolch'.Det er ikke nevnt noen hjemmeværende barn, men barn under 15 skulle vel ikke føres opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Fra Nedenes Skifteprotokoller har jeg notert at en Ragnhild Hansdatter Hvid var ektefellen til skipper på Englandsfart Abraham Olufsen Falck (ca.1634- begravet Risør 22.05.1700). Hun ser ut til først å ha vært gift med Anders Søfrensen begravet i Skien 22.12.1667, før hun giftet seg på nytt samme sted 27.10.1669 med overnente skipper, og dette paret fikk 7 barn som vokste opp. Hvis jeg har lest Hvid navnet riktig, høres denne Ragnhild ut som en mulig datter av tolleren i Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det jordegodset som Hans Hvid eide på sine barns vegne i 1653, eide han ikke noe av i 1650 (odelsskatten). Det kan vel da tyde på det som Rune tenkte seg, nemlig en godsovergang via Hans Hvids kone. Kanskje har Hans Hvids barn mellom 1650 og 1653 arvet sin mormor, morfar eller en av mors søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mon tro om ikke Hans Hvid kan ha vært svigersønn av Lucie Hansdatter Baat i Tønsberg? Jeg sitter ikke på noen fullstendig avskrift av hennes jordegods, men jeg finner igjen to-tre av de aktuelle gårdpartene hos henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Kristian nevner Lucie Hansdatter, og i Stokke bygdebok finnes hvertfall ett salg av garden Sjuestok i 1650 fra Lucie Hansdatter til Hans Hvid.Sitat fra bygdeboken: Selve hovedbølet synes fra gammel tid av at ha været selveiergods, og endnu 1612 eide Sjuestokbonden gaarden sin. Men saa fik byfolk pantekrav, og omkr. 1630 blev eier en rik borgermesterenke Lucia Hansdatter i Tunsberg gaarden. 1650 blev den avhændet til tolderen Hans Hvid paa Skjersnes, og da han straks efter døde, kom Sjuestok til adelsmanden Vincent Bildt som la det under Melsom.Det er her ikke nevnt noe slektskapsforhold, men da jeg ikke har tilgang til denne kilden akkurat nå, kan jeg ikke si om kildematerialet kan fortelle noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Lorens Berg har vel bare konstatert at Sjuestok går over fra å tilhøre Lucie Hansdatter til å tilhøre Hans Hvid fra ei skatteliste til ei annen. Noe skjøte finnes neppe bevart. I alle fall Eldre i Sem og Skjælberg i Sandeherred, som var blant det Hans Hvids barn eide, var tidligere Lucie-gods. Hvis du går gjennom Lucies jordegods i skatelistene rundt 1650, finner du kanskje partene i Fresje [i Sem], Oserød [i Skjee?] og Skravestad [i Sandeherred] også. Alle disse fem gårdemne står på Hans Hvids barn i 1653, men ikke i 1650. 1651 og 1652 har jeg ikke notater fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.