Gå til innhold
Arkivverket

[#28141] Abel Eliasen, 1826-1917 (Buksnes, Lofoten)


Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

ABEL ELIASSEN er i Buksnes bygdebok oppgitt til å ha nådd en alder av omkring 120 år (!) da han døde i gamlehjemmet på Hag 6. mai 1917Se vedlagt scanning av avsnitt fra bygdebokenIMIDLERTID har folketellingene i hhv 1900 og 1865 følgende oppføringer - FT 1900 : [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01860&gardpostnr=61&personpostnr=479&merk=479#ovre>LenkeNavnet på den tredje ektefellen, Ingeborg, stemmer overens med bygdeboken. Fødested er Vaagan. Fødeår er i FT 1900 oppgitt til 1805 - FT 1865 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

DELER av teksten i scanningen synes dessverre å ha falt ut. TEKSTEN SOM FALT UT i avsnittet fra Buksnes bygdebok SKAL VÆRE :Han døde i gamlehjemmet på Hag 6. mai 1917, og er fødselsåret hans, 1797, riktig, skulle han være 120 år gammel. I forbindelse med hans dødsfall anføres 1819 som hans fødselsår. Det kan dog neppe være riktig. Da kirkebøkene i Vågan, som Gimsøy dengang hørte under, er gått tapt for tiden før 1843, kan en ikke finne noen opplysninger der, så hvor årstallet 1819 er kommet fra skjønner vi egentlig ikke. Meget taler for at han er født i siste halvdel av 1790-årene, slik at han ved sin død var omkring 120 år gammel, og dermed sikkert ...(DERETTER FULGT AV TEKST I HØYRE SPALTE i scanning over)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Så artig at du la ut dette avsnittet! Et fint bidrag til min samling av utklipp... Hans Kristoffersen som er nevnt her var min tipp-tipp oldefar, og Kjerstine Hansdatter som Abel giftet seg med for andre gang, var datter av min 3-tippoldefar- alle disse var fra Skulbru...Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Kanskje det vart gjort ein feil i FT1865, slik at det eigentleg skulle stå 40 år på kona, og 60 på Abel, då skulle 1805 vera ganske nær....Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Du mangler 1875 tællingen, hvor han kaldes Abel Elingsen og opgives være født år 1826 i Vaagan, hvilket jo passer med 1865 tællingen. Se 1875 tællingen her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Til innlegg nr. 3.Då Hans Christoffersen er min tippoldefar, veit du når andre kona hans døydde?Eg er etterkomar av Hans Chr. sin eldste son, Hagen.Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

TAKK til Simon Ellefsen for komplettering av informasjonen om Abel Elias(s)enNederste del av scanningen fra bygdeboken har, som dere ser, dessverre falt utJeg sender gjerne scanning av hele avsnittet til de ønsker detCelvin Ruisdael, celvin@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Til Terje!Jeg vet ikke akkurat det,men jeg kan finne ut av det. Du kan gjerne ta kontakt med meg på min e-post : kthehan@online.no Så skal jeg kontakte deg når jeg finner ut av det. Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Per Helge Seglsten

I Hjemmet (som fyller 100 år i 2011) nr. 42/1915 (side 824)er Abel omtalt på sin angivelige 119-årsdag:119 aar. Det er Norges - og sikkert ogsaa Nordens - ældste mand, vi her præsenterer for vore læsere. Abel Eliassen heter han og er født i 1796. Han naadde nu nylig den pene alder av 119 aar og har saaledes oplevet et godt stykke av verdesnhistorien. Abel Eliassens levetid strækker sig over ikke mindre end 9 norske kongers regjering - like fra Christian VII og nu op til Haakon VII.Artikkelen er illustrert med det samme fotografiet som er skannet inn lenger oppe i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.