Gå til innhold
Arkivverket

[#28146] Kleinsmed Hans Jansen fra Sør-Odal


Gjest Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjartan Brastad

I Odalsboka, bind I, står det om kleinsmed Hans Jansen (ca 1758-1828) som giftet seg 1. gang ca 1785 med Mette (Berte) Pedersdatter (1762-1813). De fikk i alle fall sønnen Jan (f. 1787) som bodde på Saraby med sin familie. Er det noen som vet hvem foreldrene til Hans og Mette var? Hilsen Kjartan B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjartan Brastad

Et nytt forsøk for å finne noen som har kjennskap til kleinsmed Hans Jansen i Sør-Odal som er en av mine barns aner. Jeg lurer på følgende spørsmål angående Hans. Var han med sitt yrke tilknyttet jernverket i Odal? Hva lagde en kleinsmed som virket for et par hundre år siden? Var Hans av lokal ætt, eller var han innvandrer, for eksempel av svensk opphav? Jeg har sett det har vært skrevet om svensker som arbeidet på jernverket så dette er jo en aktuell mulighet. Og hva med kona Mette, hvor kom hun fra? Hilsen Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det er skrevet ei bok 'Håndverkerslekten Jahnsen og Ritter'. I denne boka startes det med Kleinsmed Hans Jahnsen og Mette Pedersd. på Verket som ble viet i Strøm kirke 26.11.1785. Du finner min Email adr. under noen av mine svar på innlegg. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Det var nytt for meg at det finnes en bok om denne slekta. Jeg vil gjerne ha flere opplysninger om denne boka, om det er mulig å kjøpe den, evt å låne den. Hva heter forfatteren? Kjartan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Har fått trøbbel med innboksen, mailadr. din er derfor gått tapt,får derfor ikke svart deg vedr. forfatter av boka om Kleinsmeden Hans Jansen. Ta kontakt pr. telefon, så skal du få navn og adr. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Hvorfor ikke sette denne bok-referansen inn her -noe som sikkert har interesse for andre som har interesser i denne retningen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.