Gå til innhold
Arkivverket

[#28175] Emigrert 1881-hvor reiste de?


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Jeg viser til nr 25672, hvor jeg stilte spørsmål om de samme personene... Det gjelder Erik Bergers. med hustru Marie Bergers., som emigrerer fra Oslo 27. mai 1881. Lenke Siden sist har jeg nå fått bekreftet at Erik, født 22. desember 1845 i Skjeberg, giftet seg i Skjeberg 18 . april 1873 med Maria Pettersd., født 1849 i Sverige. Hennes far er P. Lindal. Eriks far er Borger Ellefsen, men m.h.t. hans etternavn brukes navneformene Borgersen, Børgersen og Bergersen om hverandre!! Som nevnt sist har jeg et par bilder som KAN være av Erik og Marie. De er tatt i Tacoma i Washington. Håper å komme videre nå og er takknemlig for opplysninger! Vennlig hilsen Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Vil bare gjøre oppmerksom på en ting til. Når jeg nå vet at Maries far het Lindal, så er det vel tenkelig at de to som står oppført med nr. foran Erik og Mrie når de reiser er familie av henne? Kanskje bror og svigerinne??? Dette er bare en antagelse... Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Bergeson og kona Marie (og Lindals) ankom Castle Garden i New York:Arrival Date: 15 Jun 1881Estimated Birth Year: 1846Age: 35Gender: MalePort of Departure: Liverpool, England and Queenstown, IrelandDestination: United States of AmericaPlace of Origin: NorwayShip Name: WisconsinPort of Arrival: New YorkLine: 6Microfilm Roll: 438List Number: 776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Hjertelig.... Endelig finner jeg dem igjen et sted!Og det skal bli spennende om noen kan finne dem i folketellingene 'over there'. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Nina!Jeg har ikke funnet ut noe om hvor din familie tok veien, men ville nevne noe jeg fant på Familysearch som kanskje kan hjelpe deg til å finne ut hvor Lindahl-søsknene Jonas og Maria (om de da var søsken) kom fra i Sverige:1. KAJSA PEHRSSON Christening: 21 NOV 1841 Backe, Alvsborg, Sweden Parents: Father: PAR LINDAL Family Mother: KAJSA JANSDR2. JAN PETTER PEHRSSON Christening: 08 FEB 1844 Backe, Alvsborg, Sweden Parents: Father: PAR LINDAL Family Mother: KAJSA JANSDR3. JONAS PEHRSSON Christening: 09 AUG 1846 Backe, Alvsborg, Sweden Parents: Father: PER LINDAL Family Mother: KAJSA JANSDR4. MARIA PEHRSSON Christening: 26 DEC 1849 Backe, Alvsborg, Sweden Parents: Father: PETTER SVENSSON LINDAL Family Mother: KAJSA JANSDRMed vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk for opplysningene om mulig familie, Marius! Dette ser spennende ut. Når det gjelder Erik og Marie - er det ikke noe sted det går an å finne ut av hvor de skulle videre etter ankomsten til Castle Garden? Nå ser jeg jo at det er enda flere alternativer når det gjelder skrivemåte av navn: Bergeson ved ankomsten. Hva ble de hetende der borte tro? Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Nina Stenvall

Jeg har ikke lyst til å gi opp disse enda.. Hadde vært veldig glad hvis noen med tilgang til folketellingene i USA klarte å finne dem. Var det folketellinger i 1890,1900 og 1910 som det går an å søke i? Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Folketellinga 1890 er tapt i brann. Tellinga 1900 er søkbar i mange stater. Men ikke i alle. Tellinga 1910 er søkbar på 'head' personen i husstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk for informasjon,Jon! Nå vet jeg jo ikke hvor lenge disse personene levde, så det blir vel ikke så enkelt hvis de ikke levde i 1910 f.eks. Er det andre muligheter, f.eks. Death Index innen hver stat?? Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Under opprydning på skrivebordet (hardt tiltrengt) fant jeg noen opplysninger jeg burde ha skrevet inn her for lenge siden. Jeg har CD-skiven med Sveriges befolkning 1890 og forsøkte der gjøre et søk på aktuelle Lindahl/Lindal.Finner da en Jan Petter Lindahl. Han er 'f. Fältjäg' og bosatt i 5te Qvarteret i Gävle. Jan Petter er gift, men bor (i hvert fall for øyeblikket) alene. Fødselsåret er 1844, men stedet er Ödskölt. Også dette ligger i Älvsborgs län, Dalsland. Har selv opplevd at Familysearch iblant ikke oppgir riktige steder, selv om opplysningene er lagt inn fra kirkebøker. (Både diverse rot med menigheter i Oslo, men også sett det samme i Danmark). Kanskje dette allikevel er riktig mann? Det kan jo også hende at Bäcke, som er den korrekte svenske formen i dette tilfellet såvidt jeg kan forstå, ikke 'Backe', er et annekssokn i Ödskölt forsamling el.l. Men det kan sikkert noen andre finne ut.Tror også jeg finner Jan Petters familie:Gustafva Karlsdotter, født 1841 i Ödskölt. Bosatt som inhyses i Ödsköldt. Gift, men mannen er ikke registeret her. Sammen med henne bor sønnen Karl Johan Jansson Lindal, født 1873 i Ö.Finner ellers en Wilhelm Jansson Lindal, født 1867 i Ö, ugift. Bosatt i Stommen i Bäcke, men var fraværende ved innskrivningen.August Jansson Lindal, født 1868 i Ö. Ugift. Bosatt i Kroken i Ö.Leo Jansson Lindal, født 1871 i Ö. Ugift arbeider bosatt i Ödsköldt.Alle disse kan jo muligens være i samme familie? Til sist finner jeg en Stina Lindal (f. 1836 i Ö) som er gift med Johannes Olsson og har flere barn. Disse bor på Tingvall i Dals-Ed, Älvsborgs län, Dalsland.Vet ikke hvor aktuelle de er for deg, men bedre sent enn aldri i alle fall. Tenkte at om du klarer å spore opp den svenske familien kan det jo hende at de har hatt masse kontakt med Erik og Maria og alt løsner, hvem vet?!Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk for ditt engasjement, Marius! Umiddelbart føler jeg ikke at jeg kommer noen vei med disse.. Har prøvd å lete etter personene på CD´en ”Sveriges dödbok”, men har ikke funnet noen av dem så langt!!HVIS vi antar at Erik og Marie slo seg ned i Washington (Tacoma??) – finnes det muligens et sted å søke etter dødsfall der?Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg finner ingen spor i Tacoma.Det ser ut til at det er vanskelig å finne Erik og Marie Bergerson. Det er mulig vi skal prøve oss på å gå en omvei via Maries bror, Jonas Lindal. Ved avreise fra Kristiania 1881 er Jonas Lindahl 34 år og tilsynelatende gift med Lina %Berthe% Lindahl 32 år. Dette tror jeg er feil. Ved ankomst i New York er hun nemlig anført som spinster Berthe Lindal- altså ugift. Jeg tror Jonas, Marie og Berthe alle var Lindahl-søsken.Teorien min indikerer vel også at Marie (gift Bergerson) var Berthes tvillingsøster. - Umiddelbart fører ikke dette oss nærmere svaret i jakten på Erik og Marie Bergerson. Men .....Jeg tror nok jeg har funnet Jonas i census 1900 - Han er i Michigan, Delta county, Escanaba. Han kaller seg John Lindal, f. i Sverige august 1847, innvandret 1881, ble gift for 14 år siden med svenskfødte Anna f. sept 1854. Hun har født 5 barn som alle er i live. Tror du dette er Maries bror, Jonas? - - Om det er det, så er det jo ikke helt utenkelig at Marie Bergerson bodde i nærheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei på dere!Ser at John Lindal fra 1900-tellingen står med etternavnsformen Lindell i senere tellinger fra 1910 og 1920. Dette behøver jo i og for seg ikke bety noe, men det finnes flotte slektssider med stoff fra Delta County, Michigan på adressen www.grandmastree.com Her finner jeg at ved Lakeview Cemetery, City of Escanaba, Delta County, Michigan er i section i, plot 36-10 følgende personer registrert ut fra gravsten(ene):Lindell Anna (Mother) Lindell Annie Lindell John (Father) Lindell Selma (1890-1948)Man har også registrert opplysninger fra begravelsesprotokollene. Der kommer det helt entydig frem at det er Lindalene fra 1900 vi snakker om. Det heter om John Lindel, som navnet nå skrives, at han var født 22. august 1846 i Sverige og døde 22. desember 1921. Det opplyses også at farens navn var JOHN JOHNSON.Ser vel kanskje ikke så bra ut dersom han skal være bror til din inngiftede slektning?Det hadde nok vært en idé på sikt og fått bestilt kirkebøker/husforhørsprotokoller fra Sverige for å sjekke litt om familien Lindal/Lindahl der. Det kan jo like gjerne være i Norge som i U.S.A. at Berthes sivilstand har blitt feilregistrert, men en oppklaring av dette (samt kanskje en vielse fra Sverige eller en bekreftelse på at hun var en søster og ikke svigerinne) kunne kanskje lette det videre søket i U.S.A. ...Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Ser jeg skrev 'Berthe' uten å tenke meg i går kveld om Jonas' kone/søster, men ifølge den norske kilden for utreisen stod det jo 'Lina %Berthe%, hvilket vil si at det er Berthe som er strøket ut og Lina det faktisk står. Ble derfor litt spesielt interessert når Jon sier hun står som Berthe ved innreisen til U.S.A. Mon tro hva som er 'riktig' her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk til både Jon og Marius for at dere gjør det dere kan for å prøve å oppspore min slektning!! Akkurat nå føler jeg at det blir vel mange navn å forholde meg til... Er jo klar over at det ofte er nødvendig å gå 'omveier' for å finne den vi egentlig vil ha tak i, men dette blir litt for mye for meg akkurat nå. Må kanskje legge det på is en stund og se hva jeg kan gjøre videre med det senere. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Nina Stenvall

Har undersøkt litt om Lindahl´ene i dag. I tillegg til barna nevnt i pkt. 5 var det i alle fall to til, som var født før de andre, nemlig Stina, født 1836, og Sven, født 1839. Så da tror jeg det er ”riktig Stina” du fant, Marius på Tingvall i Dals-Ed i 1890. Problemet blir jo å finne etterkommere... De tre barna som er nevnt i 1890 er enten døde tidlig (jeg finner de ikke i dödboken) eller de har reist ut av landet. Så foreløpig kommer jeg ikke videre med den grenen. Jeg tror Jan Petter også er ”riktig” person, og at det sannsynligvis er sønnene hans du har funnet. Men det samme tror jeg er tilfelle her – enten døde tidlig eller reist ut av landet. Kajsa kan være henne jeg i 1890 finner som ugift kvinna på Wänga i Ödskölt. Sven har jeg ikke klart å finne igjen så langt.Til deg, Jon, så har jeg vanskelig for å se at det kan være riktig Jonas/John i 1910, særlig etter at det i begravelsesprotokollen er anført at faren het John Johnson... Marius nevner der fødselsdatoen 22. august 1846, mens vår Jonas var født 7. august. Han var født i Bäcke, det samme var Maria. De andre barna var født i Ödskölt. Da Maria ble født, bodde familien på ”Hamnevattnet” i Bäcke. Tidligere bodde de på ”Ma(d)bäcken” i Ödskölt. Jeg har ikke funnet noen Lina eller Berthe i søskenflokken, så jeg holder en liten knapp enda på at hun var gift med Jonas.....Men så langt kommer jeg altså ikke noe videre med å finne ut mer om Erik og Marie Borgersen/Bergersen. Muntlig har jeg fått høre at de hadde to sønner som omkom i krig! Da er det kanskje ingen etterkommere her og kanskje like greit å sette sluttstrek, men det kunne være all right å vite sønnenes navn og også få vite når og hvor Erik og Marie døde... Så jeg har ikke lyst til helt å gi dem opp enda.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.