Gå til innhold
Arkivverket

[#28179] Johannes och Maria på Rosvold i Stiklestad og Halle, Verdal


Gjest Janne Högdin
 Del

Recommended Posts

Gjest Janne Högdin

Vid ft 1801 finns på Rosvold Johannes Anderssen f. 1776, hans hustru Maria Danielsdatter f. 1775 och deras sönn Andreas f. 1800 och fosterbarnet Anders f. 1799. Familjen kom senare till Jämtland, först till Åre socken och därefter till Hammerdals socken.De gifte sig 07.11.1799 i Stiklestad. Kaveringsmenn var Jens Olsen Rosvold och hans bror Peder, bönder på varsin av Rosvoldgårdarna.24.04.1799 föds en Anders som ue son till (dragon?)Johannes Anders. Maritvold och Berethe Gundersd. (Rosvold eller Östvold?) Är fadern den Johannes som senare blev gift med Maria Danielsdatter?Är det Johannes som är dragon i Trondhjemske dragonregemente, Verdalske Liv för nr 48 Öster Skrove från 08.07.1796 till 27.08.1804? (med felaktigt födelseår 1773!)Och slutligen, var i all världen är Johannes och Maria födda?Jag får det inte att stämma! Jag vet av Johan Anderssen Bredingsvald som är född 19.04.1773 och son till Anders Eriksen Ravlo. Men, det är väl en annan Johan (Johannes!)Tarmarna i mitt huvud vrides enär jag tänker som Euklides!Hälsningar/Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

De fikk også Ole dpt. 25/7 1802 Stiklestad, Johannes Andersen Rosvold og Maria Danielsdt., gifte. Merknad: soldat. Vet ikke hvem merknaden gjelder, sønnen eller faren. Vanligvis er det barnet. Hva med navn på fadderne. Kan det være slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Enligt husförhörslängd i Hammerdal ska sonen Anders vara född 10/2 1800. I Jämtland fick paret ytterligare sju barn: Anna Märta f.1805, Stina f.1808, Johan f.1810, Abraham f.1813, Maria f.1815, Lisa f.1818 och Brita f.1820. I attesten vid inflyttningen till Hammerdal uppges Johannes vara född 1775 i 'Stigsta' prästgäll, Norge. Maria var född utom äktenskap 1776 i Åre socken, Jämtland, men flyttade i barndomen till Norge. Hennes mor uppges heta Maria Hemmingsdotter; ett ovanligt namn som inte har hemortsrätt i Åre. Jag kan inte finna denna Maria i 1801 års folkräkning. Kanske var hon redan avliden då. På norsk sida ser jag att namnet Hemming är frekvent i Stjördal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei igjen Janne, og takk for mail. Anders Taraldsen Semsvald 1737-1794 var eier av Snausen 1776-78, men var der alt 1774, for da får han og kona Alhed Andersdtr. 1734-1813 sønnen Johannes, det kan være den du søker. Han var dragon slik som far til Anders f. 24.04.1799, så han kan ha noe med dette å gjøre også. Kan ikke se Maria Hemmingsdtr. i Grete Forbregd's materiale, der vi har 2 gifte Hemming'er. Til Berit: I Verdal var det alltid barnets utskriving som ble ført i kirkeboka, det skjedde nok omtrent samtidig med dåpen, for vi ser mange barn som dør før de er 1 år, men har merknaden soldat\dragon\skiløper, artillerie ovs. i boka. mvh Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Hej och tack! Då har jag kommit så långt att jag kan sortera bort ovidkommande uppgifter!Sonen till Anders Taraldsen på Snausen hade jag inte hittat! Det måste väl vara den Anders Taraldsen Bamberg som är nämnd i Verdalsboka III s. 554! Dock saknas sonen Johannes där, men det är ju inget att haka upp sig på.Jag får besöka forskarhörnan i Verdal för försöka se vart Johannes f. 1774 tog vägen! Det är numera bara hans föräldrar och hans eventuella karriär i Verdal jag är ute efter!Trond! Hör av dig om du vill ha hjälp att annonsera i Rötter!Hälsningar/Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Ja, det er samme mann, Grete Forbregd har med 6 barn, men hun mangler også Johannes, men han fant jeg i MINI, så fortsatt er ingen fullkommen. Takk for tilbudet om bistand. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.