Gå til innhold
Arkivverket

[#28180] Etterlysning, Gimsø sogn, Vågan i Nordland.


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Hei.Er det noen som sitter inne med opplysninger eller kirkebøker fra Vågan, Gimsø, Nordland. Leter etter foreldre til Hans Peder Johan Olsen og hans kone Johanna Kristine Kristensdatter født ca 1838.Har ikke fødselsår på Hans Peder Johan. Vielse, 7 okt 1860, Gimsøy, (Kilder FamilySearch).Deres sønn Hans Martinus 24 aug 1861 i Vaagan, Nordland.(Kilder, FamilySearch).Folketelling 1865. Vaagens (Vågan), Nordland. Gården Haugen. Johanna Chrisdatter enke 27 år, og hennes sønn Hans Hansen 5 år.Takknemelig for svar. Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Agersborg

Hei.I klokkerboka for Gimsøy står dette på innførsel nr. 5 i 1860 for ekteviede.7 oktober 1860 ble Hans Peter Johan Olsen, Saupstad, 31 år (far: Ole Kristiansen) og Johanna Kristine Karoline Kristensdatter, Saupstad, 22 år (far: Kristen Kristensen) gift.Forlovere: Peter Johan Ringkjøb og Jens Johan RingkjøbI klokkerboka for Gimsøy står dette på innførsel nr. 38 i 1861 for døbte.Hans Martinus, født 24 august 1861, døpt 29 september 1861.Foreldre: Inderst Hans Peder Johan Olsen, Vinje og kone Johanna Kristine Kristensdatter.Faddere: Elias Jørgen Gravermark. Hans Eliassen. Kristen Hansen. Ane Kristine Olsdatter. Ingeborg Marie Brenna I klokkerboka for Gimsøy står dette på innførsel nr. 14 i 1861 for døde.Dødsdag: i mai. Ingen dato for begravelse. Alder: 31 år. Bosted: Vinje. Merknad: Bortkommen paa Söen paa Reisen til Finmarken og ikke gjenfunden. Dette var det jeg fant om denne familien.HilsenEinar Agersborg DIS-Salten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei.Takk for svaret, dette var til god hjelp videre.Har ikke visst dette mad at Hans Peter Johan døde på havet. Ved vielsen til Hans Peter Johan og Kristine Karoline står navnet Saupstad, ligger det i Gimsøy, Vågan? Når Hans Peter dør bor han i Vinje, hører det til Gimsøy Vågan. Er så lite kjent, vanskelig å finne disse stedene på Digital arkivet.Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Unni. Vinje ligger på selve Gimsøya, på selve slettelandet. Det er meget vakkert der, du ser rett ut i evigeheten. Ta for deg ett kart for Lofoten, finn Svolvær, så følger du veien sør/vestover. Du passerer brua til Gimsøya, og fortsetter deretter til høyre. Du kommer fort til Vinje. Jeg var der selv i sommer og lette opp stedet på Vinje ser min oldefar var gift. Lykke til. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Hei Unni!Jeg kan jo si til deg at Johanna er min tipp-oldemor, og jeg sitter på mye info om henne. Johannas far het Kristen Kristoffersen,og hun var født på gården Rystad,Gimsøy.Hans og Johanna hadde sønnen Nicolai Andreas Hansen født 18,aug,1860 før de fikk Hans Martines i 1861.Skriv meg gjerne en e-post så skriver jeg alt jeg om Johannas linje,den er ganske lang...Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk for alle svar.Har tatt frem et kart så jeg blir mer orientert.Til Karina HansenLeter etter slekta for ei veninne av meg. Nå blir hun kjempeglad. Det jeg vet av hennes forfedere er: Hans Martines Hansen født 24 aug 1861. (Farfar)Hans var gift 2 ganger. Andre gang med Gehardine Siversen født 22 juni 1896, Brenne i Lofoten. (Farmor). Hennes far Roald Anton Hansen født 1925. Hans Martines var over 60 år da han ble far. En del av disse søsknene flyttet til Porsgrunn.Hun har ikke visst noe om denne slekta, utenom Johanna Kristine Kristensdatter. (Telling 1865 Vågan her står bare den ene sønnen Hans oppført).Sender deg hennes adresse på meilen din.Hun ville gjere ha kontakt med deg. Fint om du kunne sende meg anene/slekta til Hans Peter Johan Olsen og Johanne Kristine Karoline Kristensdatter. Lager et slektsprogrem for henne på PC´en.Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.