Gå til innhold
Arkivverket

[#28188] Slektene BECHMAN og SAVER.


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Ifølge min oldemors notatbok om slekta skal hennes bestemor:Ingeborg Anna Beckmanns (4/8-1812-1886) foreldre være:Tarald Beckmann Skibsfører f.4/8-1768. og Johanne Margrethe Olsdtr f.10/10-1775.de nevnes i 1801:LenkeTarald var sønn av:Nils Taraldsen Beckm.. og Barbro Aamundtr.Johanne var datter av Ole Johnsen Saver?. og Anne Heljesdtr.Ole var sønn av John Olsen Saver? og Birgitte Olsdtr.Spørsmålet er: Har noen flere opplysninger om disse og deres slekter, spesielt hadde det vært spennende å vite hvor Bechmann slekta kommer fra?.og er Saver et gårdsnavn(kan stå noe annet også da skrifta ikke akkurat er en beste!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Mangler sårt noen datoer og årstall for hennes besteforeldre. Kan noen hjelpe å finne ut om Saver er et gårdsnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kanskje 'Saver' er hans yrkesbetegnelse (dvs. sager / ansatt ved/eier av sagbruk). Tror du Tarald kan være bror av den Anthon Bechman som ble nevnt i den andre debatten, i 1801 bosatt i Nedenes ? (kanskje de til og med var g.m. hver sin søster ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest David Widerberg Howden

Ja at SAVER kan være en yrkesbetegnelse er nok sannsynlig det,ikke usannsynlig!.Angående Anton BECKMANN så vet jeg egetlig ikke, men det kan jo ikke være så mange som het BECKMANN i denne dele av landet- så at de er i nær slekt kan godt være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gudrun Wallengren

Et tilfældighedsfund fra Helsingør, St. Olais kirkebog, døde og begravede:2. september 1733 bliver Johan Hansen Bechmann fra Drammen i Norge begravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Den første jeg har av slekten Bechmann er Johan Carstensen (Henriksen?) Bechmann, kapellan i Finnås, Sunnhordland 1653-62, sogneprest s.st. 1662-69 og slottsprest ved garnisonen på Bergenhus 1672-1700) som 1700 ble fradømt sitt embete av domkapitlet. Han var g.m. Sara Jensdatter, søster til sognepresten på Finnås 1628-53, hr. Christen Jensen Seljø, d. aug. 1661.Har lenge fundert på hvor han kom fra, og har dessverre heller ikke notert noen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Tusen takk!. hmmm... kanskje er disse av samme slekt?. Det hadde jo vært gøy!.Men Christian, siden du nevner at den første du har av slekta var Johan Bechmann. Kjenner du til flere av denne slekta?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

David, jeg har bare to andre: 1) Niels Danielsen Bechmann på Østenbøl i Enebakk g.m. Birthe Marie Rasmusdatter Lemvig i hennes 1. ekteskap (gjengiftet med en Hans Amundsen), skifte etter henne 31. aug. 1772 i Enebakk, og 2)sorenskriver i Follo Christian Bechmann g.m. Else Vind Hendriksdatter von Rummelhoff (f. 1705 Balken gård, Hadeland, d. 1762) i hennes 2. ekteskap. Hun var først g.m. kjøpmann i Drøbak Søren Jensen Bærøe). Sistnevnte er omtalt i en nylig debatt her i DA.P.S. Når det gjelder Saver har jeg en Hans Sager som laget ny altertavle til Kvinnherad kirke i 1705 (nattverden, korsfestelsen, oppstandelsen), og han malte også baroniet i Rosendal s.å.). Sistnevnte bilde finner du på Internett ved å søke på hans navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Christian Arentz

David, her er min transkripsjon:14. Aug. (1768?): Nils Taraldsen Bechmands og Barbroe Aanensd: (introd. af 23. Septbr.) Drænge-Barn kaldet Tarald er fød af 9. Aug: klokken 12 eftermiddag. Blev holden over Daaben af Johanne, Tarald Siversøes. Fadderne vare Magdalene, Hans Taraldsen Bechmands. Jomfr. Benedicta Berthelsd. Kierulf. Ole Siversøe. Jacob Gotfredsen Hybert.24. Juli (år?): Ole Jonsen Savens og Anne Høljesd. (introd. af. 21. Aug:) Pigebarn kaldet Aasille er fød af 20. Julii klokken 4 eftermiddag. Blev holden over Daaben af Kirstine Cathrine Christopher Guldbrandsens. Fadderne vare Guri Hans Pedersens. Anne Marie Tønnesd. Søren Andersen Hølbach. Jacob Sørensen Natvig.P.S. Aasille er ikke n. i FT 1801 (Lenken i innlegg 1) så hun må ant. være død som liten. David (innlegg 1): Hvordan vet du at Ole var sønn av John Olsen Saver? og Birgitte Olsdtr.? Per (innlegg 3) : I hvilken debatt er Anthon Bechman nevnt, 1801 bosatt i Nedenes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Takk Christian!. Har klart å lese endel av teksten, men mangla noen huller her og der(takk for de!).Saver er kanskje Saven?(hmm.. da må jeg sjekke det).Ole er nevnt i min oldemors notatbok som sønn av John. Skal prøve å sjekke om det står hvor hun har funnet det(står det på enkelte andre som er nevnt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

David,Hvilke kirkebøker er bildene dine tatt fra? Spesielt siste bilde, hvilket årstall?Saven kan være den s.s. er kalt Sagen, Saga og lå under gården Kvarstein i Vennesla. Folket der kalte seg Save iflg. denne artikkelen: LenkeLitt av problemet er kanskje at den (i dag) ligger på grensen mellom tre kommuner: Tveit i Aust-Agder, og Oddernes og Vennesla, begge i Vest-Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hmm.. måtte lete litt sjølv var nok litt rask der(tok bare bilde av sidene, men glemte årstallene...) Det første er fra Ministerialbok for Kristiansand 1755-1778 side 311 årstallet er 1768.Neste er faktisk bare motsatt side, side 310(fant bare tilfeldig da jeg lette etter Tarald Bechmand som ble døpt samme år!).Prøvde å lete meg fram til døpte fra Aust-Agder, Tveit: Her blir en Ole Joensen Saven nevnt ved en dåp i 1805(kan det være den samme?). I den samme kirkeboka står det ved flere 'Saven und. Aalefjer'. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Her er den originale kirkebokinnførslen for Peder Røberg og Todne Sørensdatter Trolovelsen 14. april 1768, 12. linje til v., copulasjonen 7.feb. 1769, til høyre: Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 1 (1734-1793), Ekteviede 1768, side 694-695. Permanent sidelenke: Lenke Sorry, det var Todne som var fadder, ikke mannen. Kanskje hun var en slektning av dåpsbarnets mor, m.a.o. at også Anne Høljesdatter var dansk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Og jeg vil tippe at dette er fadderen Catherine og mannen Mads Simonsens vielse: Lenke Isåfall kan hun (Taraldsdatter) kanskje være en Bechmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Her er den originale kirkebokinnførslen for Peder Røberg og Todne Sørensdatter, trolovelsen 31. okt. 1765 midt på s. til v., copulasjonen 3. des. s.å, til venstre. Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 1 (1734-1793), Ekteviede 1765, side 680-681. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9559&idx_id=9559&uid=ny&idx_side=-343>LenkeInteressant nok fant jeg tilfeldigvis Ole Jonsen og Anne Høljesdatters trolovelse i samme kirke 10 mndr. tidligere, 28. feb. 1765 med copulasjon 8. mai. s.å. Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 1 (1734-1793), Ekteviede 1765, side 676-677. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei! takker for info. Er akkurat nå innpå et spor som jeg er litt usikker på:Niels Taraldsen BECHMANN Fra dåpen i 1734: 40 Protokoll referanse: 2-040 Døpt:12.07.1734 Introdusert: 6.8.1734 Gudmor: Anna Nielsdaater Niels Jacobs. Lunds 125 Barn Niels 126 Far Matross Tarald Nielssøn 127 Mor Johanna Hansdaater 128 Fadder Hans Simonsson. Sigvard Taralds. Villum Nielsøn. Johanne Gørrisdaater Snedker Jacob Olsons. Jngeborg Taraldzdaater.Ved vielsen i 1767 nevnes dette: Trolovet: 16 Oktober 1767 Copulered: 12 November 1767 i Kirken Prest: H.Stær ”Havde bæste lys” Brudgom: Agtbare og Søebefarne Danne-Mand: Nils Taraldsen Bechmand. Brud: Dydrige og Gudelskende Pige: Barbroe Aanensd(Aamundsdtr?).Om hans far finner jeg: Tarald Nielssøn Siurssøe. Bodde muligens på det som i dag heter Sjursøya utenfor Kristiansand. Nevnt som matros, ved dåpen til sønnen Niels i 1734. Nevnt med etternavn Siurssøe ved dåpen til sønnen Hans i 1736. Nevnt med etternavn Sigvarssøe ved dåpen til datteren Anna i 1739. Ved vielsen: Tarald Nielssøn ” forstandige og befarne unge Karl” som ble ”Copulered af Prousten” i Kristiansand 17 Juni 1734 med ”gudfrychtige Pige” Johanne Hansd. Trolovet 10 Mai 1734. Johanne var kanskje datter av Hans Simonssøn?, som er fadder for de fleste av deres barn. En bror av henne kan også være Nils Hansen. Tarald har jeg antakelig funnet flere søsken til, men uten dåpsdato fra kirkebøker, kan jeg ikke være sikker!. (Kommer tilbake til det senere).Disse såkalte'søsknene' opptrer ved dåpen til flere av hans barn. Ikke kan jeg være sikker, så jeg velger å finne ut litt mer først.Men en ting synes jeg er merkelig,er at flere av disse kaller seg Rostrup...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Den første som kalles Rostrup av disse er vel Niels Taraldsen Bechmanns gudmor Anna Nielsdatter: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=342&filnamn=dp10011734&gardpostnr=308#nedre>LenkeSåvidt jeg kan se var hun en yndet gudmor:12. juli 1734 for Niels Taraldsen (sønn av Matross Tarald Nielssøn Siursøe og Johanna Hansdaater, introd. 6. aug. 1734) sammen med fadderne Hans Simonsson, Sigvard Taralds., Villum Nielsøn, Johanne Gørrisdaater Snedker Jacob Olsons, og Jngeborg Taraldzdaater.9. juni 1737 for Jacob Hansen Lund sammen med fadderne Niels Niels. Rostrup, Birgite Pedersdaater Biugland, Chresten Niels. Helleberg, Anna Jacobsdaater Lund og sin mann.28. sept. 1748 for Anna Gotfriedsdatter sammen med fadderne Anders Røring. Niels Bonsach. Dorthe Cathrine Hans Bruns. Anne Christensd. Mølbach.7. nov. 1750 for Niels Bonsach Gotfriedsen sammen med fadderne Baar bonsach. Find Hansen Lund. Mallene Øllegaard Ch. Mølbachs. Marie Nielsd. Lund.Alt i Christiansand DK.Tarald Nielssøn Siursøes sønn Hans, døpt 1. des. 1736: Gudmor: (--)grete Nielsdaater Chresten Jenssøn Brunbæchs, Hans Simonssøn. Chresten Anderssøn Matross. Chresten Jenson Tøesvig. Anna Marie Danielsdaater Ole Tar(--)søns. Anna Marie Søfrensdaater: LenkeTarald Nielssøn Sigvarssøes datter Anna døpt 20. mai 1739: Gudmor: Birgite Pedersdaater Biugland Sr. Chresten Nielssøn Hellebergs, faddere: Hans Simonsson. schomager Hans Christophers. Geerildstad. Snedker Jacob Ols. Motrum. Anna Pedersdaater Niels Bacchis. Rine Pedersdaater. LenkeTarald 'Siversøn's sønn Ole døpt 3. jan. 1745: Gudmor: Anne Marie Danielsdatter, faddere: Ole Taraldsen Siversøe (ant. slektning). Peder Torsen. Else Andersdaater. Marie Sørensdaater.LenkeTarald Nielsen Siversøes datter Inger Margrete døpt 30. juli 1749 m. gudmor: Anna Nielsd. Sl. Jens Sørensens og faddere: Niels Hansen. Anders Knudsen. Inger Øuensd. Gunder Johnsens. Johanne Mogensdatt. LenkeMulig bror av Tarald Nielsson Siursøe: Anders Nielssøn Sorteland g.m. Ole!! Torgusdaater Møen: LenkeMulig søster av Tarald Nielsson Siurssøe: Johanne Nielsdaater Siurssøe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.