Gå til innhold
Arkivverket

[#28191] Magnus Lassen/Larsen Sandstød..1/4 Mil vest for Arendal


Gjest Ole Preben Sandstød Holm
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Preben Sandstød Holm

Hei Er Dansk men nu bosat i Bergen.Min søster i DK har funnet vores slegt tilbake til en Magnus Lassen/Larsen Sandstød,der er registrert bosat i København 1801,men hvor han kommer fra vet vi ikke,det vi kansje tror er at han kommer fra et sted 1/4 mil vest fra Arendal.Fant inne på nettet at stedet Sandstød er nevnt i 1769 som et Tingsted i Øiestad Sogn,Arendal tolldistrekt,vil mene at Magnus Lassen/Larsen Sandstød er født ca 1760.Er der noen her der kjenner stedet Sandstød??Eller der kan gi/finne opplysninger eller nettsteder hvor jeg kan lete videre.Er helt fersk på dette her,men synes det er spennende. Mvh Ole Preben Sandstød Holm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Sandstø er en gård/plass under gården Sandnæs på Tromøy, som ligger rett utenfor (syd for) Arendal. Jeg finner ikke gårdsnavnet i folketellingene før i 1900, men det språklige utgangspunktet er nok 'støa under Sandnæs' - altså brygge/landingsplass for båt. Klikk på 1900 på den blå linjen øverst i dette vinduet. Velg så Aust-Agder og dernest Tromø. I de tidligere digitaliserte folketellingene (1801, 1865) tilhører Tromøy Østre Moland sogn.Mvh Oddbjørn Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Er ikke Sandstø også en plass oppe i Nidelva, like vest for Arendal? (Jeg pusser opp i kjelleren og har pakket ned Øyestad-boka....., så jeg får ikke sjekket)O. Rygh: b.8, s.112 37,10. Sandstø. Udt. sa2nnstø.Det sidste Led er st&bmaapeno;ð f., Landingsplads. Ref. gnr 37 Sandstø Øiestad Øiestad Nedenes amt- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du har helt rett, Jarl. Jeg var nok litt kjapp, men har nå sjekket lokalkartet. Sandstø ligger ved Asdal i Øyestad - mellom den nye E-18-brua over Nidelva og Hammeren bru.Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P.Sandstød Holm

Tak for at i tog jer tid til at hjelpe meg.Men det kan godt være at jeg er helt på bærtur ang. navnet Sandstød.I skriver jo om Sandstø,og den person vi er kommet frem til i DK het jo Sandstød,altså med et D på slutten av navnet,men hvis man uttaler navnet Sandstø på Dansk så hører vi et stumt D,kan det tenkes at det er sån navnet Sandstød er oppstått,ved en skrive/høre feil.Har brugt de nettsider som jeg fik fra deg Oddbjørn,men kommer ligsom ikke videre,men jeg fortsetter og leite,dette er faktisk gøy.Men hvis i en dag skulle finne noe der kunne være intressant for meg,vil jeg sette stor pris på jeres opplysninger.På forhånd takk. Mvh Ole P.Sandstød Holm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dersom navnet Sandstød er av norsk opprinnelse, vil jeg tvile på at d'en er 'original'. Den er nok kommet til senere, muligens forårsaket av en misforståelse m.h.t. navnets betydning. Et alternativt opprinnelsesnavn kunne vært Sandstøl (finnes flere steder i Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I FamilySearch, som man selvsagt ikke må stole helt og fullt på, finner jeg følgende ekteskap: Magnus Larsen Sanstoe g. 23. september 1795 i Garnisons Sogn, København m. Lovise Moller (IGI-basen). Men jeg finner også følgende: Magnus Larsen Sandstedt g. 14. oktober 1795 m. Lovise Moller (både IGI- og VRI-basen).'Oversatt' til norsk-dansk skulle den første varianten bli San(d)stø, mens Lovises etternavn selvsagt skal være Møller.Forklaringen på den noe forvirrende dateringen kan være at den som har gitt opplysningene har operert med feil data, eller det kan være at 23/9 er trolovelsesdatoen som feilaktig er blitt oppfattet som vielsesdatoen. Det står dessverre sjelden noe om fødested i FamilySearch' ekteskapsoppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Du skal nok nærmere Bergen! Magnus var fra Sandstø i Ullensvang, Hordaland fylke.Her er han i Familysearch: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100228565866&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeBroren Erik Larsen Sandstø i FT1801: LenkeErik Larsen i Familysearch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Mulig jeg har oversett opplysninger som bestemt konkluderer med at du ikke finner disse i Arendalsområdet. Allikevel vil jeg nevne at Lassen-navnet er kjent her i den tiden, uten at jeg akkurat nå kan kildebelegge dette. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

FT1801 for København viser Magnus Lassen Sandstød, 40 år, i Klædebo Kvarter.Familysearch viser at ein Magnus Larsen blir født 1762 på Sandstø i Ullensvang. Han er ikkje på Sandstø i 1801, mens broren og søstrene er der. Eg har ikkje fleire opplysningar enn dette, men eg vil regne det som 99% sikkert at det er denne Magnus som har reist til København.Litt meir fra Familysearch:LARS ERICHSSON Spouse: ANNA MAGNUSDR Marriage: 02 JUL 1743 Ullensvang, Hordaland,ANNA Birth: 22 FEB 1720 Ullensvang, Hordaland, Father: MAGNUS SVENSEN Mother: GURO IVERSDRLARS Birth: 06 FEB 1717 Ullensvang, Hordaland, Father: ERIK OLSSON Mother: GURO LARSDREldste søster til Magnus heiter Guro, og i 1831 får ei sønnedatter til Magnus navnet Guro: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100065220709&lds=1&region=6&regionfriendly=Denmark&frompage=99>Lenke I FT1850 København er ho kalt Emma Guro Sandstød (19).Ei datter til Magnus blir kalt Gjertrud (som nest eldste søster til Magnus):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Et oppslag i bygdeboka vil kanskje gi bekreftelse. Sandstå (=Sandstø) er behandla i Odda - Ullensvang og Kinsarvik, Bind 4/2 - Kinsarvik sokn Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P.Sandstød Holm

Har måske mer tro på det du skriver Harald at det er den gard Sandstå lidt nord for Sekse i Ullensvang.Finner jo ikke navnet Magnus Larssen nevnt noen andre steder enn i Ullensvang.Ser at garden bliver nevnt som både Sandstå,Sandstøe i forskjellige databaser.Og her i digitalarkivet er Magnus sin bror nevnt som Erich Larssen,altså etternavn med to ss.Har snakket med folk i Bergen der fortalte at når der kom folk til Bergen fra garden Sandstaa,så var det ikke noe fint navn,så de endret navnet til Sandstø,det er bare noen filosofiske tanker om hvordan navnet Sandstaa kunne bli til Sandstød som jeg hedder.Men så kommer vi til det store spørsmål,er det Magnus Larsen fra Sandstaa i Ullensvang der er reist til DK??? og hvornår.Det kan jo godt passe på alderen som han oppgir på FT1801 i København hvor han står som 40 åring,og i FamilySearch står han oppført til at være født i Ullensvang i 1762,men som skrevet,hvor kan man få bekreftet at det virkelig er Magnus fra Ullensvang der reiste til København?? Mvh Ole Preben Sandstød Holm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du har uten tvil gode kort på handa her, Harald. Når det gjelder Øyestad og Tromøy, har vi altså Sandstø, men foreløpig ingen Magnus Lassen/Larsen. Dine funn inneholder både steds- og personnavn som er relevante. M.h.t. etternavnet Lassen, så har Jarl rett i at det fantes og finnes i Arendals-området - men det kan ikke være tungveiende her. Sannsynligvis er utgangspunktet for navnet patronymet Larsen/Lassesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.