Gå til innhold
Arkivverket

[#28198] Inderøy igjen


Gjest Borgny Fremo
 Del

Recommended Posts

Gjest Borgny Fremo

Inderøy igjen. Lars Larsen konf-1786 Vatten fikk bykselbrev for Katterås, Hvor kom han fra. Kan ikke finne han født i Indwerøy,gift med Johanna Olsdtr. Sandvolberg f, 1767 Barn :Lars Vatn, Ingeborg Vatn,Ole Katterås, Peder Katterås, GJertrud Katterås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS/VRI finner jeg et ektepar i Inderøy, Lars Larsen og Johanna Olsdatter, og fire barn: Lars, f. 7.6.1800, Ingeborg, f. 24.3.1802, Ole f. 7.12.1807 og Peder f. 18.10.1810. Dette ekteparet er kanskje identisk med Lars Larsen og Johanna Olsdatter som bor på Vatten i Inderøy i 1801 – sønnen Lars er 1 år [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11729&gardpostnr=79&personpostnr=1126&merk=1126#ovre>Lenke.I 1801 er Lars Larsen 30 år, f.ca. 1771, fire år yngre enn sin kone. I FS/VRI finner jeg en Lars Larsen, født 28.8.1771, døpt 1.9.1771, Inderøy, sønn av Lars Rasmussen og Gjertrud Larsdatter. Og her er vel konfirmasjonen du nevnte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Fremo

Takk for hjelp.Jeg har tatt kopi av fødte og har kanskje mistet et år.Jeg finner de heller ikke gifte så kanskje det er barn 'uekte'? Jeg har Lars R. gift ungkar 1783 6. sept.men hans bror Peder R. er fadder til Lars L. barn Lars i 1801. Du viser til FS/VRI,som 'amatør' må jeg bare innrømme jeg ikke vet hva det er,men er glad for all veiledning hvis du har tid. Har Lars f.1771 noen nevnte faddere? Med stor takknemlighet Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

FS = FamilySearch, den store basen til mormonerne på nettet, hvor man kan søke etter slekt over hele verden. VRI = Vital Record Index, som er en integrert del av denne basen. Jeg legger her inn et tema om bruk av FamilySearch som gikk i forumet for en stund tilbake, og her er det en del info å hente som du kanskje kan ha nytte av Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

I perioden denne Lars Larsen skal være født (1771 +/- 2 år), er det bare to Lars Larsen fødte i Inderøy:1) Lars, f. 29 aug 1771 på Sakshaug, foreldre Lars Rasmussen og Gjertrud Larsdatter. Denne Lars var født utenfor ekteskap, og det var opplyst at faren (Lars Rasmussen) var tjener på Sakshaug.2) Lars, f. 16. okt 1772 på Hamness (litt usikker her på stedet), foreldre Lars Olsen og Maren Hansdatter.Den nærmeste Lars Larsen født før 1771, var født 1762, neste 1781, så hvis Lars Larsen var født i Inderøy, er han en av de to overnevnte.Så var det tilknytningen til gården Vatn.En Lars Larsen er i 1775-manntallet omtalt som fostersønn på Vatn, han var da 4 år.I 1780-manntallet, er en Lars Larsen tjener på Vatn, 10 år gammel.Selv om årene ikke stemmer helt overens her, er det vel liten tvil om at fostersønnen fra 1775 hadde gått over til å bli tjener i 1780.Den Lars Larsen, nevnt med Lars Rasmussen som far, tror jeg er den riktige utifra følgende tankerekke:Rasmus Larsen Vatn (ca 1718-1795) og kone Elen Larsdatter Hjulstad (ca 1719-1806) var oppsittere på Vatn. De hadde følgende barn: 1) Lars (1747-1747) 2) Lars (1748-1842) 3) Peder (1748-1834) 4) Anne (1752-1823?) 5) Marit (1754-1763) 6) Elen (1757-1763) 7) Johanna (1759-1795)Lars Rasmussen, f. 1748, ble 1783 gift med Marit Andersdatter.Jeg finner i manntallene ingen andre Lars Rasmussen i manntallet 1762, hvor også patronym er tatt med.Følgelig tror jeg at sønnen på Vatn, som selv ble oppsitter på Skjemstad, hadde et barn utenfor ekteskap, som ble boende på Vatn hos onkel/besteforeldre, først som fostersønn, deretter som tjener.Siden han hadde råd til å bygsle Katterås, har han tydeligvis arvet midler etter - kanskje etter bestefaren Rasmus Larsen, som døde 1795 på Vatn? Dette kan kanskje skifteprotokollen gi svar på.Bygdeboka sier forresten ikke så mye om denne Lars Larsen; 'I 1806 gav presten Bødtker bygselsbrev på livstid til Lars Larson Ferstadplass.'Lars Rasmussen Vatn og kona Marit Andersdatter, er 5-tipp til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Fremo

Det er morsomt å få nytt.Lars R.søster Johanna er min 2.tipp likeså Lars Larsen. Hadde Lars R. flere barn enn Eli? Rasmus ser jeg kaller seg Pedersen når han dør og kanskje når han gifter seg, er ikke så god til tydningen, De har også en sønn Jens f.og d.1750 nr.33 og Gunborg f.1762 4.okt.Du nevner telling i 1775 er det noen film du låner?Jeg vil gjerne ha flere opplysninger om du har tid. Min Epostadr. er: Borgny@c2i.nett Hilsen Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

I Statsarkivet i Trondheim er det for Inderøy bevart manntall for årene 1755, 1762, 1766, 1775, 1779/80 og 1791.Jeg har skrevet av alle disse, men ingen i et format som passer for DA enda. Tror ikke at noen er filmet. I de fleste av disse manntallene er det forholdsvis liten bruk av patronym, det kan hete under gård nr. 851 Fladaas (1775):Ingebrigt 41 Oppsitter Beret 36 Oppsitters kone Ole Ingebrigtss 1 1/2 Oppsitters børn Lispet 5 1/2 Oppsitters børn Kari 10 TienerTjeneren Kari er det da vanskelig å finne ut hvem egentlig er.Når det gjelder Rasmus på Vatn, er han som du påpeker også kalt Pedersen, men det er helt tydelig at Rasmus Larsen/Pedersen er den samme personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.