Gå til innhold
Arkivverket

[#28202] Borgermester Paul Iversen og hans navnløse datter/Bergen


Gjest Siv Eidevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Siv Eidevik

I Bergens Historiske Forenings Skrifter nr 38, 1932 står det at : ''Poffuel Iffuerson Bøgvad, som blev utnævnt til borgermester i Bergen 8. augsut 1610, død i Bergen 3 november 1641, begravet i Nykirken,'' hadde en datter, hvis navn ikke er kjent, som skulle vært gift med Cornelius Jansen de Lange.Paul Iversen var gift med Anne Rasmusdt, jeg fant henne som enke i 1645 under koppskatten for BergenLenkeEr det noen som vet noe om denne borgermesteren?Jeg er også interessert i å vite navnet på denne datteren som skal ha vært gift med de Lange, i følge boken, skal Margrethe Cornelisdt de Lange f.13 mars 1632, være fra dette ekteskapet.Mvh Siv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I notene til Bergen Bys historie bd II, s. 870 står det om Cornelius Jansen de Lange at han var født i Bergen ca. 1600, som sønn av den hollandskættede kjøpmannen Jan Janssøn de Lange og Grethe Clausdatter Luyden, datter av kjøpmann Claus Ludt, også hollender av fødsel. Sin tilknytning til byens ledende slekter sikret han seg gjennom flere ekteskap, hvor av det første ble inngått med datter til borgermester Povel Iverssøn (datterens navn er ikke nevnt). Cornelius hadde betydelige interesser i byens skipsfart og handel og overtok byens eldste reperbane ned på Nøstet i 1651, sammen med borgermester Ove Jensen. Det henvises til A. M. Wiesener: Slegten de Lange, samt kap. 15 i Bergen bys historie, bd. II).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Hei GretheInteressante opplysninger du kommer med. I den boken som jeg refererte til i mitt første innlegg,i kapittelet Slekten de Langes eldre ledd i Bergen (A.M.Wiesener), skal Cornelius Jansen de Lange vært gift 3 ganger. Første gang med Helche Berentsdt. Nagel, 2 gang med Poffuel Iffuersens datter, 3 gang med Else Jochumsdt. Surbech.Cornelius skal ha tatt borgerskap i Bergen som apoteker 30 april 1628. Det står også at han fikk kongelig bevilgning på å drive priviligert apotek i Bergen 2 oktober 1630. Cornelius skal også ha vært rådmann i Bergen fra 1645. jeg fant ham her under verditakster i Bergen i 1645LenkeDet står også nevnt at han drev reperbanen sammen med borgermester Ove Jensen, men ikke når han ble involvert i den driften.Mvh Siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I registeret til Norsk Slektshistorisk Tidsskrift vil du også finne henvisninger til Cornelius de Lange [url="http://www.genealogi.no/nst_reg/l/l-1.htm>http://www.genealogi.no/nst_reg/l/l-1.htmHer er det noen opplysninger om Cornelius, men datteren til Povel Iversen er fremdeles ”navnløs” (kalt Frk Iversen) http://siec.winnem.com/ngievers.htmHer finnes det en og annen de Lange http://digitalarkivet.uib.no/sab/noenskifter.htm Margrethe Corneliusdatter de LANGE Event(s):Birth: 13 MAR 1632 Bergen, Hordaland, NorwayChristening: Death: 16 MAR 1689 Bergen, Hordaland, NorwayBurial: 22 MAR 1689 Korskirken, Bergen, Hordaland, NorwayMarriages:Spouse: Jan Jochumsen GIEVERSMarriage: About 1653 Bergen, Hordaland, Norway--------------------------------------------------Her er dødsfallet til Margrethe de Lange i 1689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er kanskje broren til NN. Povelsdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bergkp45&gardpostnr=267&merk=267#ovre>LenkeHer er opplysninger om Cornelius' tre ekteskap (FS) - jeg har valgt å slå dem sammen:Cornelius Jonsen DE LANGE Birth: 1603 Bergen, Hordaland, NorwayMarriages:Spouse: Helche Berentsen NAGELMarriage: 1625 Of, Bergen, Hordaland, NorwaySpouse: IVERSENMarriage: 1629 Of, Bergen, Hordaland, NorwaySpouse: Else Jochumsen SurbechMarriage: About 1651 Of, Bergen, Hordaland, Norway--------------------------------------------------Her er det informasjon fra register til pantebok for Bergen 1680-1691: Karen Cornelisdatter de Lange Lenke og Lenke Margrete de Lange / Margrete Cornelisdatter de Lange (må vel være samme person) Lenke og Lenke. Her er Casper Wilchen og Margrete med sønnene Jochum, Jan og Frans, koppskatten Bergen 1683 LenkeDet ser ut som Karen Corneliusdatter de Lange (1642-1713) er fra Cornelius de Langes ekteskap med Else Jochumsdatter Surbech. I så tilfelle er Karen og Margrete halvsøstre. I viede i Bergen er Karens navn Catharina: Ekteskap 13.5.1674 med Jan Jost Pagendarm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Hei igjen Det stemmer at Cornelius jansen de Lange også hadde en datter ved navn Karen. I sine tre ekteskap fikk han tilsammen 12 barn ( som er kjent vel og merke).Karen Cornelisdt de lange var nr 9 i rekken, født i Bergen i 1640- årene, død der 1713, gravlagt i Domkirken 28 febr. Gift 1. gang, kgl. bevilgn. 15 april 1673 med Dines Pedersen Wind,antageligvis død 1673.Gift 2 gang i Bergen, kgl. bevilgn. 28 mars 1674, viet i Nykirken 13 mai 1674 med Jan Jostsøn Pagedorn, f. Wildenbruck. Westfalen, død Bergen 1681, gravlagt i korskirken i Bergen 26 sept. Dette har jeg ikke sjekket selv, det er fra den overnevnte boken jeg har. Det står mer, men det må jeg ta litt seinere i kveld.Mvh Siv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Ang.Poffuel Iffuersen Bøgvad fra første innlegget. Jeg slo opp på navnet Bøgvad i store norske, der sto det at det var en Niels Andersen Bøgvad( død 1611)fra Kolding på Jylland som var borgermester, flere av hans etterkommere ble borgermestere der.Kan den Paul Iversen (Poffuel Iffuersen Bøgvad) som er nevnt som borgermester i Bergen, være av den slekten?Mvh Siv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.