Gå til innhold
Arkivverket

[#28203] Karen Marie Olsdatter og Karl Gjermundsen Laugerud/Langerud, Sagen fra Sandsvær


Gjest Anne G. Plaaterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne G. Plaaterud

Hei!Jeg har en forespørsel vedr. ekteparet Karen Marie Olsdatter og Karl Gjermundsen Laugerud/Langerud Sagen og deres foreldre. Karen Marie var f. 02.02.1872 i Sandsvær - muligens på Saga og Karl var født ca. 1872, Laugerud?, Hedenstad. De ble gift 23.04.1894 i Sandsvær, og bodde i Kongsberg ved folketellingen i 1900. Paret reiste til USA i 1905 og det er noen av etterkommerne der som nå ønsker å få vite mer om sine aner i Norge. Er det noen som kjenner til hva foreldrene til Karen Marie og Karl het og hvor de kom fra?På forhånd takk for all hjelp!mvh Anne Grethe Plaaterud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Karl Anthon er født 26/4 1872 som sønn av Gjermund Kittilsen Klunderudeie,Eker og Anne Sofie Halvorsd.Når de gifter seg 26/11 1871 er Gjermund oppført som enkemann.Han er sannsynligvis født i Heddal, men har også hatt bosted Berg i Lardal. Hans foreldre Kittil Kittilsen (død 10/5 1863) og Marith Gjærmundsdatter (død 30/4 1859) dør begge på Klunderudeie.Anne Sofie er født 2/2 1833 af foreldre Halvor Nielsen Komnæseie og Anne Syrine Olsd.Halvor Nielsen er døpt 28/3 1796 og er sønn av Nils Olsen Hoff (Hov)døpt 21/7 1753 og Gunhild Helgesd. døpt 23/11 1760. De er viet 11/5 1782. Foreldre Ole Nielsen Hoff og Helge Annunsen Hotvet på Hov.Tilbake til Karen Maria så er hun født 2/2 1873 og datter av Ole Larsen Saga i Grønnevad født 1837 og Berthe Kirstine Paulsd. født 1839.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Ole Larsen Saga er født 17/4 1838 av foreldre Lars Larsen Lillemoen, Landsverkeie og Barbra Karine Olsd.Hun er datter av Ole Olsen Saga og hans 2.kone Barbra Marie Christensd. Lillemoen.Berthe Kirstine er født 26/12 1838 av foreldre Paul Olsen Rønningen, Liøterud og Karen Magrete Thoresd. Muggerud.Paul er født 14/4 1813 av foreldre Ole Poulsen Liøterud og Ingeborg Kirstine Gundersd. og Karen Magrete er født 29/8 1818 av foreldre Thore Nilsen Muggerud og Berte Catrine Carlsd.Vennlig hilsenArnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne G. Plaaterud

Hei!Et spørsmål angående navnet Langerud/Laugerud. Hva er det korrekte? Deres amerikanske etterkommere har kort/brev hvor både Langerud og Laugerud har blitt brukt. Jeg kan bare finne stedsnavnet Laugerud ved å søke på folketellingene for Sandsvær. Er Laugerud det riktige?mvh Anne Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Anne G. Plaaterud

Hei!Paul Olsen Rønningen har blant sikkert mange, noen etterkommere i USA som ønsker å få vite mer om norske aner og slektninger. Jeg er i slekt med disse, men ikke via Sandsvær, men en gren fra Vang, Hedmark.Ut i fra brev og bilder de sitter med kommer navn som Signe (Saga?) pg Paul, Jenny Saga, Karl Saga og familien Walwig frem. Det er også bilder fra et sted som heter Raje i Sandsvær + Ljønerudåsen. Det er også nevnt noen som heter Alette og Eugen. Brev og bilder er fra etter 1900 frem til ca. 1920/1930.Jeg har kommet i kontakt med en gren av Saga som ikke kjente til denne familien, men de prøver å sjekke ut om de kan finne noe. Men det kan kanskje være noen andre som kjenner til kontakt med amerikafarere på begynnelsen av 1900-tallet. Familien Pointer som de heter, ønsker å få vite mer om aner og om de norske grenene etter 1900. De driver med slektsforskning og fører opp både etterkommere og aner.Så dersom det er noen som kjenner til navnene og har informasjon om disse, sier jeg hjertlig takk!mvh Anne Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den tidligere presidenten i Guatemala (1974-1978), Kjell Laugerud Garcia, skal ha hatt aner i Hokksund-området. Er det samme Laugerud-navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Ang. innlegg 7.Jeg går ut fra det er denne familien det dreier seg om.Fra dødsfallprotokollen til lensmann i Øvre Sandsvær:Pensjonert sølvverksarbeider Peder Olsen Saga i Sagstuen er død 29/1 1933. Han er født 10/12 1866. Det er skifte etter hans 1. hustru 10/7 1917.Barna er 1. Oskar Saga (f. 1889),2. Johannes Saga (f. 1891), Porsgrunn, 3. Georg Saga, (f 1892),4. Karl Saga, Roch County, Wis. USA, 5 Signe Saga (f. 1894),Tomtegt., Drammen, 6. Lovise Hartvigsen,(f. 1899), Skotsmoen, Hokksund 7. Paul Saga,(f. 1901). Avdøde indgik nyt ekteskap med Emma Amundsd. 25/11 1918. Dette ekteskap opløstes ved bevilling 29/11 1924.Den første hustruen, Anne Sofie Johannesd. døde 25/5 1906.Det var dessuten en datter til, Anne Sofie, som var født 31/10 1903. Hun døde 26/9 1921.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Så vidt jeg vet, var det Kjell Laugerud Garcias far som utvandret til Guatemala fra Hokksund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Angående innlegg nummer 2. Til Gjermund Kittilsen som Arnt sier er benevnt enkemann ved ekteskap med med Anne S. Halvorsdatter kan følgende tillegges. Gjermund var første gang gift med Jørgine Marie Torkildsdatter født på gårdsnummer 54 - Hvam - i Sandsvær i 1830. De giftet seg i 1856. Jeg har ikke tilgang på Sandsværsbøkene, men på side 245 i bind 5 kan det muligens være nærmere informasjon å hente om Gjermund sitt opphav. Han benevnes smed ved giftinga med Jørgine.mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjenGjermund Kittilsen med sin familie er i Marsovngaden på Kongsberg ved tellinga i 1865 og søk på Familysearch gir grunn til å tro at han er døpt i Heddal 7. november 1829. Foreldreparet som Arnt nevner i innlegg nr. 2 døper da en sønn for Gjermund.mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Næss

Til innlegg nr 5 og 7: Laugerud er det riktige. Liten u og n kan lett forveksles i håndskrift. Raje er et tidligere seterområde, nå hytteområde innunder Skrimfjellene. Veien dit går forbi Heistadmoen militærleir, Muggerud og Ljøterud(åsen). Ikke Ljønerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Nina Karlsen

Håper det er OK at jeg henger meg på med en etterlysning her. Det gjelder en Kjerstine eller Kristine Hansdatter som skal ha tilknytning til gården Laugerud. I 1838 fikk hun sønnen Ola med Gunleik Olsen, født 1807 i Vasbotn i Gransherrad, 'flutt til Sandsvaer' i 1834. Sønnen emigrerte til Amerika i 1860 eller 1861. Ifølge nekrologen døde hans far kort tid etter han var født og mora da han var fire. Opplysninger om Oles opphav / oppvekst vil bli satt stor pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Iflg. kirkeboken for Sandsvær er Gullik Olsen Wasbotten,Hjerdal viet til Christine Hansd. Laugerud 22/11 1834. De får en datter Anne Sophia født 15/8 1835.Anders er født 3/11 1839 ikke 1840. Både ved Ole og Anders fødsel er Gullik Olsen Wasbotten inderst på Mørkpladsen.mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.