Gå til innhold
Arkivverket

[#28206] Hvem var Christen Olsen Gasman, og hvor ble han av?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ved Ekstraskatten 1762 for Larvik m/Langestrand og Sandefjord nevnes en Christen Olsen Gasman. Han er da 'Tienestekarl' ved Næss Hamer. Hvem var han? Min hypotese er at han kan ha vært sønn til hammersmed Ole Giliussen Gasmand ved Egelands Verk. I SØNDELED SLEKTSHISTORIE V (Søndeled Historielag 1979), s. 596, finner vi Ole Giliussen Gasmand, f. 1709, begr. 26.9.1775. Gift 1733 med Bodil Kristensdatter. De har bl.a. sønnen Kristen, døpt 22. s. etter trefoldighet 1737. Han kalles der riktignok feilaktig Giliussen, mens søsknene kalles Olsen/Olsdatter. Han er i så fall sønnesønn til hammersmed Gilius Hansen Gasmann. Er det noen som kan tenke seg annet opphav for denne Christen Olsen Gasman?Neste spørsmål: Hvor ble han av? Giftet han seg og fikk etterslekt? Jeg finner ham ikke i ft. 1801, så da er han muligens død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hans Jonsen er vel i hvert fall han som er arving her i skiftet etter mestersmed Joen Pedersen Lenke . Det ser ikke rent umiddelbart ut til at det har vært noe slektskapsforhold mellom husverten og tjenestekar Christen Olsen Gasman. Men siden Hans Jonsens kone altså er utstyrt med patronymet Christensen, ser jeg det fremdeles som en mulighet at Christen kan ha vært i slekt med henne - og at det er grunnen til at han har havnet i Brunlanes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner denne Christen Olsen dpt i Søndeled 1737, pluss 8 søsken dpt. mellom 1733 og 1754 i Søndeled de fleste. Ved søk på foreldrepar OLe Giliussen Gasmand og hustru Bodel.Her er Christens dåp på F.S. LenkeVed søk i 1801-folketellingen finner jeg en del Christen Olsner i alder som kan passe. De fleste er gardbrukere. Finner ingen som er nevnt med Giliussen eller Gasmand, til etternavn.Han kan være død på det tidspunktet. Finner heller ikke noe ekteskap for han i Brunlanes i de kilder jeg har tilgang til. 1801- tellingen ser ikke ut til å dekke hele Brunlanesområdet.Håper noen kan hjelpe deg med kirkebok-oppslag.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Gunn. I SØNDELED SLEKTSHISTORIE er Christen Olsen (Gasmann) ført opp med fødselsdato, men verken ev. ekteskap eller dødsfall er registrert der. Jeg har heller ikke støtt på den typen informasjon i kirkebok for Søndeled (som jeg har lest nokså nøye når det gjelder den aktuelle perioden, riktignok uten å lete spesielt etter Christen Olsen).Dersom han har giftet seg og fått etterslekt, må han sannsynligvis ha kvittet seg med Gasmann-navnet. Det gjør det selvsagt vanskeligere å finne ham. Christen Olsen er jo et nokså vanlig navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er den Christen Olsen i passe alder som bor i Brunlanes , Tanum i 1801 tellingen.LenkeDu får vurdere om dette kan være din mann.Christen Olsener med alder ca 62 år er det ikke så mange av i 1801.Jeg låner så gjerne Brunlanesbøkene igjen for å se om det står flere opplysninger om en Christen Olsen og mulig familie i noen av bygsebøkene for området.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette blir som å lete etter nåla i høystakken, men her er det en Christen Olsen som gifter seg i Brunlanes . Tidspunktet skulle ikke være umulig i alle fall? LenkeDet kan hende vi finner han hvis flere leter.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for hjelp, Gunn - men jeg tror ikke dette er rette mannen. Jeg tviler på at Christen Olsen Gasman, med hans bakgrunn, ble bonde. Ellers tipper jeg at de to Christen Olsen'er du har funnet er samme mann (1. og 2. ekteskap). Jeg har vært borti dem selv i forbindelse med letingen og mener jeg fant opplysninger som kunne tyde på det. Dessverre er jeg nå ikke i stand til å finne disse opplysningene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er enig med deg i at det er lite trolig at Christen Olsen skulle bli bonde.Tror du kan ha rett i at den Christen Olsen som jeg fant i Brunlanes i sitt 2. ekteskap, kan være samme mann som gifter seg 1. g. med Anne Hansdatter.( Har heller ikke greid å bevise det. Men 1. datter i 2. ekteskap er døpt Anne og det kan passe med oppkallingsskikker. Hun kan være kalt opp etter avdød ektefelle)Lurte på om jeg hadde funnet en som passet på Nøtterøy. Han var dersverre gift der,i føge kirkebøker, med en Anne Hansdatter.Så er det en kandidat som jeg finner i Agder. Han er pensjonert kranfører av skips-kran, og tydeligvis en ansvarsfull ungkar. Han forsørger en slektning som er enke med 6 børn.LenkeHar ikke greid å finne noen med det navnet som i 1801 er knyttet til jernverkene, dessverre.Mulig det dukker opp passende kandidater om hele ' jernverksgruppa' er med i leting.Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg har funnet henne. Hun stammer fra Gjerpen-grenen. Jf. FS IGI er hun døpt i Gjerpen 13. august 1765 og datter til Peter Christensen Gasmann og Karen Moline Hartvigsdatter. Det er også tre blad Gasmann i Holmestrand i 1801. Ingen av disse er imidlertid knyttet til jernverksvirksomheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Selv om han ikke kan knyttes til Christen Olsen Gasmann, er den Ole Nilsen Gasmann som er nevnt i lenken i ditt siste innlegg, Gunn, både interessant og litt 'mystisk'. Alderen hans skal altså være (ca.) 62 år i 1865. Han bør m.a.o. være født ca. 1803-04. Oppgitt fødested er Kongsberg. Jeg finner ingen Gasmann på Kongsberg i ft. 1801. Den eneste Nils Gasmann jeg overhodet finner i tellingen, er prokurator Niels Egidius Gasmann i Gjerpen. Det er imidlertig skifte etter hans andre kone, Karen Helene Brangstrup, på gården Nordre Foss i Gjerpen 6.9.1804 - men blant barna er det ingen Ole. De hadde riktignok sønnen Oluf Leth, men han ble begravet kun 1/2 år gammel 6.10.1801. (Disse opplysningene har jeg fra kirkebok for Gjerpen, avskrift utgitt på CD av Grenland Ættehistorielag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et aldri så lite apropos til Gasmann i Vestfold: Niels Egidius Gasmanns eldste bror, Hans Christiansen Gasmann (f. 1736), havnet nesten i Vestfold - nemlig i Hurum Lenke . Han var smed, men jeg vet ikke hvor. Jf FS (VRI) hadde han døtrene Anna Karina (døpt 30.11.1769), Martha (døpt 18.12.1772) og Elen Marthea (døpt 22.2.1774) - alle døpt i Strøm(men), som FS påstår ligger i Vestfold - men det lå vel i Hurum på 1700-tallet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg en lenke fra F.S til den eldste Av Hans Christiansens døtre f. 1769, Strømm Vestfold. LenkeHer er faren kant Gasmann Smed. Er ikke helt sikker på om Strøm lå i Vestfold den gang, men det går det vel an å finne ut.Har ikke funnet den mystiske Ole Nilsen Gasmann f. ca 1803 i Kongsberg. Skal lete litt etter han. Det er ser unektelig litt merkelig ut om han skulle være sønn av Niels Egidius Gasmann, når han ikke er nevnt i skiftet etter Karen Hellene Bangstrup.Vanskelig å følge sporene til etterslekt, om de har kvittet seg med Gasmann navnet.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1801 er i alle fall Strømmen oppført under Buskerud.Her er kirkebok-kopi av Anna K. eldste datter til Hans Christian Gasmanns datters dåp.LenkeDet er samme dåp som du har før fra kirkebøker. Faddere ved dåp er også tatt med i digitale kilder. Skal se om jeg finner hvem de er.I 1865 ser det ut til at det bor et par Smeder ved Hurum Glassverk, samt en i Holmsbu, og et par ved Strømmen.Finner ingen navn som jeg kan forbinde med etterslekt på noen av disse stedene i 1865.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har vi Hans Christian Gasmann som selv er fadder. Fant ikke ut noe særlig ellers.LenkeMulig det er jeg som ikke forstår søkersystemet ved faddere i dåpene.Selv om vi vet årstall finner ikke jeg noe sammenheng, når det kun er faddere som er nevnt. Du får se hva som er lagt ut selv under Hurum på digitalarkivet. Kan hende du vil få flere opplysninger ut av dette?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha igjen, Gunn, for ditt utrettelige arbeid! Jeg skal se hva jeg kan få ut av den siste informasjonen når jeg har fått anledning til å studere den nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan ikke umiddelbart si at de øvrige fadderne virker kjente. Dessuten har jeg samme problem som deg m.h.t. presentasjonen av disse fadderopplysningene. Hvem er det som er døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror jeg har forstått systemet nå. Dåpsbarnet m/foreldre og fadderne er lagt inn på forskjellig sted - antakelig av plasshensyn. Man må derfor merke seg løpenummeret (blått tall i høyre marg). Dette tallet i dåpslistende har samsvarende tall i fadderlistene fra samme tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Takk for tipset med barndåp og fadderlister.Hvis jeg forstår deg rett, skulle da tallet i margen ved dåp, samsvare med fadderlister.Lurer på om du mener i margen på venstre side, finner ingen tall på høyre side når jeg prøver?I så fall skulle den siste dåpen som jeg henviser til med Hans Christian Gasman som fadder, ha nummer 13, liksom på fadderlisten?LenkeDu får si fra om jeg har forstått det rett.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.