Gå til innhold
Arkivverket

[#28206] Hvem var Christen Olsen Gasman, og hvor ble han av?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Det ser ut til at dette virker. Prøvde Anna Karinas dåp nr, 794. Kom da fram til disse faddere på nr 794 , fadderliste , samme tidsperiode.LenkeHer er i alle fall en annen smed, og jeg lurer litt på navnet Christopher Olsen? Kan det være en slektning?Godt for alt nytt en lærer.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du har selvsagt helt rett i et det er venstre marg. Huff - beklager! Når det gjelder Christffer Olsen, kan et slektskap ikke utelukkes - selv om jeg ikke sånn rent umiddelbart ser noen kobling bortsett fra navnelikheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Som jeg nevnte i innlegg 11, finnes det også tre med etternavnet Gasman i Holmestrand i 1801: Hans Gasman, 'Smek svend' (skal nok være smedsvenn), 65 år; Tjenestepike Maren Gasman, 24 år og Anne Gasman, 35 år, gift med kjøpmann Bent Børresen. Hans Gasman, som her er enkemann, tror jeg må være identisk med Hans Christiansen Gasmann - som altså tidligere bodde i Hurum. De to damene er jeg mer usikker på. Det er nærliggende å tenke seg at de er døtre til Hans, men de er ikke blant dem jeg foreløpig har funnet i FS. En annen mulighet, som jeg ikke har undersøkt, er at de kan ha 'utvandret' fra Moss-grenen av slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Anne Gasman er nok identisk med Anna Karina (se innleggene 17 og 18), selv om alderen i 1801 ikke ser ut til å stemme helt med fødselsåret. IGI har også følgende: Ane Karine Gasman, f. 1769 i Holmestrand, død 1851, gift med Bernt/Bent Børresen. Fødestedet er feil, men ektemannen stemmer. Når det gjelder Maren, er det nok Niels Egidius Gasmanns og Karen Helene Brangstrups datter, Maren Kirstine Gasmann, som kommer nærmest. Hun er (jf. IGI) døpt i Gjerpen 11. desember 1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Artig at du har sporet dem til Botne i folketellingen 1801. Du har sikkert rett i at det må være samme personer.LenkeDet var litt av en merkelig rettskriving i denne tellingen. ( Ikke rart om alder også er litt unøyaktig )Spennende å se om du finner noen slektssammenheng til faddere ved barndåpene.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være sønn av Anna K. og Bent? I 1865 tellingen for Holmestrand bor denne Hans Bentsen som kan passe i alder, her. Han er los som du ser.LenkeVet ikke hvor godt du kjenner til etterslekten.Finner en Nils Bentsen i Strømmen som slakter i 1865. Her er litt usikkert, for han er ført opp født i Strømmen.Det er ikke lang avstand mellom Hurum og Holmestrand, så det er mulig det kan være den annen sønn.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Gunn. Nei, jeg kjenner ikke etterslekten, men her ser det jo i hvert fall ut som om du har funnet en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være Hans Bentsens giftemål i Holmestrand , tro?Årstall for giftemålet kan passe med alder på eldste datter. Hans var jo enkemann i 1865.LenkeArtig om det er de rette etterkommere. Mulig det finnes kirkebøker som kan bekrefte eller avkrefte dette.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var nok den rette Hans Bentsen som fikk døtrene Johanna Hansen dpt 1 jan 1821,HolmestrandAnna Karine Hansen dpt. 18 Aug 1823, Holmestrandog Nikoline Henrikke Hansen dpt 25 mar 1827, Holmestrand.LenkeDisse tre fant jeg ved foreldresøk på Hans Berntsen og hustru Birthe Helene.Tydelig oppkalling på 2. datter. etter moren. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er mye som tyder på at du har truffet rett her også. I hvert fall finner jeg Nikoline Henrikka Hansen døpt 25. mars 1827 på IGI - med foreldrene Hans Bentzen og Birthe Hellene Pedersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det begynner å bli spennende ! For om det også er den rette Nils Berntsen som bor hos sin sønn som enkemann ,1865, finner jeg følgende .Nils Bentsen g. 9 jan 1818 i Strømmen m. Gunhild Marie Tollefsdatter.Disse fikk en rad med barn:Maren Anette Nilsen dpt 13 Aug 1820, Strømmen.Ingeborg Marie Nilsen , dpt. 19 May 1822.StrømmenTale Nilsen , dpt 16 april 1826, Strømmen.Olaus Nilsen , dpt 15 Jan 1837, Strømmen.Johan Nilsen , dpt 30 jan 1831, Strømmen,Andrine nilsen , dpt 20 feb 1824, Strømmen.Birgitte Nilsen dpt 28 nov 1818, Strømmen,Fredrik Nilsen, dpt. 2 nov. 1828, Strømmen.Med forbehold om rett avskrift.Legger ved lenke til sønnen han bor hos i 1865,hvis det går rett.LenkeHvis du kan få noen til å sjekke kirkebøkene for området for deg, kan du ha fått en rad med etterkommere etter den Hans C. Gasmand som du spurte etter.Ha en god kveld.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her tror jeg jeg fant Nikoline Bentsen , datter til Hans Bentsen. Nå bor hun på Løvall i Botne i 1900.Det er kort vei til Holmestrand der hun ble født.Alder passer i alle fall godt.LenkeMvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En foreløpig oppsummering av hypotesene og funnene av Gasmann-representanter i Vestfold:CHRISTEN OLSEN GASMAN, som er ved Næss hammer i 1762, må være sønn til Ole Giliussen Gasmann v/Egelands verk i Søndeled - og sønnesønn til Gilius Hansen Gasmann. Christen var f. 1737. Skjebne etter 1762 ukjent.HANS CHRISTIANSEN GASMANN, som er smed i Strømmen, Hurum i 1660-70-årene - og som befinner seg i Holmestrand i 1801 - må være sønn til Christian Petersen Gasmann i Gjerpen. Han er dermed også sønnesønn til Peter Hansen Gasmann (Gilius Hansen Gasmanns bror) - og dermed tremenning til Christen Olsen Gasmann ovenfor. Født i Gjerpen 1736.ANNA KARINA GASMANN (f. i Strømmen, Hurum 1769) er hans datter. Gift med Bent Børresen. Bosatt i Holmestrand og har følgende barn: 1. Nils Henrik Bentzen. 2. Hans Cimoen (Simon) Bentzen. Begge har barn. Nils ser ut til å ha minst 5 døtre og tre sønner, og Hans har i alle fall tre døtre.INGER JOHANNE GASMANN (f. i Gjerpen/Skien 1765), gift og bosatt i Frederiksvern i 1801, må være datter til Peter Christiansen Gasmann - Hans Christiansen Gasmanns bror. Hun er dermed Anna Karina Gasmanns kusine.MAREN GASMANN, som er tjenestepike i Holmestrand i 1801, er sannsynligvis identisk med Maren Kirstine Gasmann (f. i Gjerpen 1788) - datter til en tredje bror av Hans Christiansen Gasmann og Peter Christiansen Gasmann, nemlig Niels Egidius Gasmann i Gjerpen. Hun er dermed kusine både til Anna Karina Gasmann og til Inger Johanne Gasmann.OLE NILSEN GASMANN som er i Larvik i 1765, er 62 år gammel og født i Kongsberg, er fremdeles et mysterium. Hvem var han? Han bør være født rundt 1803-1804 - men jeg finner ingen Gasmann i Kongsberg i ft. 1801 som kunne vært faren. Jeg finner faktisk ingen potensiell far Nils Gasmann i det hele tatt i ft. 1801. Den eneste er den tidl. nevnte Niels Egidius Gasmann i Gjerpen, men jeg kan ikke finne noen holdepunkter for at han kan ha vært faren. Han var enkemann for 2. gang på det antatte fødselstidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden sistnevnte Ole Nilsen Gasmann ikke ser ut til å være nært knyttet til noen av de øvrige i denne debatten, og siden han med sin fødsel på Kongsberg framstår som et lite 'mysterium, lager jeg en ny tråd på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.