Gå til innhold
Arkivverket

[#28208] Bergitte Nielsdtr. Nes V-Agdr. g 3/11-1825 m. Niels Fagelund, Øyestad Aust-Agdr.


Gjest Svein Lund
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Lund

Søker oppl. om hvilke gårder de kommer fra. Har bygdebøkene fra Nes og Øyestad, men finner ikke navnene der. Hennes foreldre søkes også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helge Trelsgård

Jeg ser at disse opplysningene også har vært diskutert i et tidligere innlegg: LenkeOpplysningene om vielsen ser ut til å være hentet fra Familysearch og på dette området er dessverre Familysearch misvisende. På denne tiden ble det ført felles kirkebok for kirkesognene Flekkefjord og Nes (fra 1830 ble også hendelser for Hidra sogn ført i samme kirkebok som den for Flekkefjord og Nes). Familysearch skiller dessverre ikke alltid mellom disse sognene.Dersom ekteparet Fagelund ikke finnes i bygdebok for Nes er det stor sannsynlighet for at de var bosatt i Flekkefjord. Selve bykjernen i Flekkefjord er ikke med i bygdebok for Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Lund

Hei Jan Helge. Takker for svar. Jeg fikk akkurat beskjed fra Flekkefjord bibliotek om at dette ekteskapet står i kirkeboken under vigede fra Nes kirke, men andre oppl. der, var vanskelig å lese. Jeg har funnet en Birgitte Nilsdatter, født 1800 på Sunde gård i Nes. Faren er Nils Osmundssøn Sunde og moren Elisabeth Andersdatter, Søyland.Det er mulig det er henne. Mve S. Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helge Trelsgård

Flekkefjord og Nes sogn deler kirke. Kirken het tidligere Nes kirke, men kalles i dag Flekkefjord kirke. Det er altså ikke tilstrekkelig å vite at vielsen foregikk i Nes kirke for å fastslå om ekteparet var bosatt i Flekkefjord eller Nes.Jeg kan ta en titt på mikrofilmene i Flekkefjord bibliotek ved anledning for å se om jeg klarer å tyde hva som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Du finner Niels’ foreldre Herman Fagelund og Christense Knutsdatter under Bødkerplassen i Øyestadbøkenes bd. 2, s. 248, men disse bøkene er nokså tynne på folk som ikke var gårdbrukere. Christense og Hermann bodde også på Bødkerplassen og hadde sju barn til dåpen i Øyestad, men antakelig ikke Nils f. ca. 1798 (jeg har i hvert fall ikke registrert ham), så jeg regner med at familien flyttet til Nøtterøy mellom 1795 og 1797. Jeg har imidlertid ikke funnet Christence og Herman gifte i Øyestad. Christense (f. 29/9 1758, døpt 1/10) var datter av Knud Larsen Strømsbo (født i Vrengen) og Abel Michelsdatter fra Refsnes under Klodeborg, av den kjente gullsmedslekten med aner la-a-ngt bakover (til Gunder Jonsen Bringsvær som levde på begynnelsen av 1500-tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Lund

Hei Jan Helge.Det er kjempeflott dersom du kan kikke litt på mikrofilmene i Flekkefjord. De hadde litt problemer med å lese dem der borte.Mvh Svein. Hei Randi.Tusen takk for opplysningene du sendte til meg, nå skal jeg sette meg ned å se hva jeg kan finne i bøkene. Kjenner du noe til han Hermann Fagelund? Han var 'reebslagermæster' på Teie 1797, så han kan ha blitt lært opp ett sted der nede rundt Arendal området. Mve Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Kjære Svein, hadde jeg visst noe mer om Herman Fagelund så hadde jeg da skrevet det! Han har antakeligvis arbeidet på reperbanen på Tangen i Øyestad. En av repslagerne der gjennom mange år var Johan Henrik Kintzel, gift med Christenses eldre søster Maren. J.H. Kintzel var antakelig en innvandret tysker, som så mange håndverkere med spesialkunnskap på den tiden. På det grunnlaget, i tillegg til det uvanlige etternavnet, er det ikke så urimelig å tro at også Herman Fagelund kan vært utenlandsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helge Trelsgård

Jeg har nå fått sjekket vielsen i kirkeboken. 'Ungk. og Guldsmed Niels Fagelund fra [stedsnavn mangler], gammel 27 aar' gifter seg 03.11 1825 m. 'Jomfr. Bergithe Nielsdatter Sunde gl. 25 aar'. Forloverne er 'Skipper Tønnes Sunde og kjøbm. Adr. Larsen'. I klokkerboken er sistnevnte kalt kjøb. Arian Larsen og han er nok identisk med Arian Larsen fra Tjørve på Lista som ble gift med Anne Malene Andersdatter fra Søyland i Nes sogn og var bosatt i Flekkefjord.Dette sannsynliggjør også at Birgitte Nilsdatter Sunde var datter av Elisabeth Andersdatter fra Søyland og skipper Nils Osmundsen Sunde. Elisabeth og Anne Malene var nemlig søstre. Den andre forloveren, Tønnes Sunde, er muligens identisk med Birgittes bror Tønnes Nilsen Sunde.Elisabeth Andersdatter og Nils Osmundsen Sundes datter Birgitte ble forøvrig døpt 3. søndag i advent 1799 i Nes/Flekkefjord. Fadderne var Tønnes Sunde, Haavar Sunde, Mad. B. Sunde og Sara Stordrange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Pål Strand

Jeg synes dette med Fagelundnavnet er interessant. Jeg har pratet med etterkommere fra denne slekten og de mener at navnet opprinnelig ble skrevet noe slikt som 'Vagelohn'. Det finnes en tradisjon i slekten på at den første Fagelund kom fra Pommern i Tyskland. Dette navnet er imidlertid ikke vanelig i det tidligere Tyskland, men navnet 'Vegelahn' finnes. Omskrivninger av navn var jo ikke uvanlig før i tiden, spesielt nå personer kom fra utlandet. Jeg har ikke noe bevis på at dette stemmer, men uten teorier kommer man ikke videre. Jeg ønsker innspill fra andre på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.