Gå til innhold
Arkivverket

[#28213] Plassen Dyrset under Brattås i Arndal Sogn (Stokke)


Gjest Tore Ringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Ringdal

I folketellingen fra 1801 finner jeg Lars Helgesen som husmann med jord under gården Fosnes. I Nøtterø kirkebok finner jeg at han giftet seg 07.01 1794 med Karen Olsdatter, som også er med i 1801 tellingen.Her står det også at han bor på 'pladsen Dyrset under Brataas i Arndal sogn'. Jeg finner i bygdeboka for Stokke at Bratås med underbruk ble lagt under Fosnes, men alle opplysninger om disse brukene er fra slutten av 1800 tallet og seinere. Har jeg noen mulighet til å finne opplysninger om Dyrset med beboere på slutten av 1700 tallet andre steder? Dersom noen vet noe om Karen Olsdatter annet en at hun var 'Pige' på Nordre Sundene på Tjøme så vil jeg også bli takknemlig for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Lars Helgesen Dyrsrød (Dyrset er nok en feilskriving) er ikke døpt eller konfirmert i Stokke.Han døper datteren Berte Maria 19. januar 1794, født utenfor ekteskap av Idde Andersdatter Gurijord.Lars Helgesen og Kari Olsdatter får ihvertfall følgende barn:Berte Maria, døpt 13.07.1794Anne Hellene, døpt 08.05.1796Olene, døpt 14.10.1798Halvor, døpt 22.03.1801Ole, døpt 11.09. 1803Maren, døpt 01.01.1806Du kan finne flere opplysninger om beboere på Dyrsrød i kirkebøkene. En god del avskrifter er tilgjengelige i Digitalarkivet og på http://www.vestfold-slekt.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Ringdal

Tusen takk for svar! Jeg kommer ikke inn på Vestfoldslekt nå, prøver igjen seinere. Ketil, du skriver at Berte Maria døpes 19.01.1794, men du skriver også at en Berte Maria er døpt 13.07.1794. Kan den sistnevnte være Tonette Maria født innenfor ekteskapet med Karen Olsdatter? I folketellingen står Tonette Maria oppført, men ingen Berte Maria. Lars må ha vært en travel kar,han ble forlovet med Karen 11.10.1793 og de giftet seg 07.01.1794, altså 12 dager før Berte Maria døpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Begge døtrene født i 1794 kalles Berte Maria i kirkeboka. Tonette Maria konfirmeres 19. mai 1811, 17 år gammel. Jeg antar at presten har ført feil navn ved dåpen 13. juli 1794.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Ringdal

I følge Stokke kirkebok ble Lars, uekte sønn av Tonette Larsdatter og Christen Olssen døpt 13.05.1810. Foreldrene gifter seg 29.08. 1811. Er dette den samme Tonette som altså konfirmeres i mai 1811, eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Holt Jacobsen

Et spørsmål til Tore Ringdal. Karen Olsdatter som var tjenestepike på Nordre Sundene, når var hun født? Eller sånn omtrent. Eller andre opplysninger om hennes familie etc. Vi har mange Karen Olsdatter på Tjøme.Med vennlig hilsen Bjørn Holt Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Ringdal

Hei.Jeg tror hun ble konfirmert 18.10.1778 og bodde da på Nordre Holmen. I Nøtterø bygdebok som ligger på Vestfold-Slekts sider står det om en Ola Hanssøn, gift med Margreta Sørensdatter. De skal ha hatt tolv barn hvorav 11 er listet opp. Ett mangler, jeg tror det må være Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Guri Helgesdatter Dyrsrød konfirmeres 3. oktober 1784 i Skjee kirke, 16 år gammel. Aldersmessig kan hun passe godt som søster av Lars. Heller ikke hun er døpt i Stokke.I følge IGI på familysearch.org (batch nr. C423511) døpes en Gurie 19. juni 1768 i Andebu med foreldre Helge Midtholt og Guri. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Helge Larsen Aarholteie og Turi Halvorsdatter døper barna Søndi og Ole i Stokke i hhv. 1772 og 1775.Helge og Turi er ikke gift i Stokke eller Andebu. Thuri Halvorsdatter Aarholteje begraves 14. april 1776, 38 år gammel. Helge gifter seg igjen i 1777 med Anne Halvorsdatter.En Holge Larsen gifter seg i Rollag 18. oktober 1764 med Thuri Halvorsdatter: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100082595734&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDet ser ikke ut til at dette barnet døper barn i Rollag. Jo, vent litt. VRI har en Lars Holjesen døpt 1765, sønn av Holje Larsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Avstanden geografisk kan synes stor, men det var faktisk en del trafikk mellom Numedal og Vestfold. Jeg tror Ketil kan ha truffet blink her. Dessverre er jeg redd skifteprotokollen med det eventuelle skiftet etter Turid Halvorsdatter mangler, men jeg tror nesten det er større sjanser for å bevise forbindelsen ved å finne skifter etter de respektive foreldrene til Helge Larsen og Turid Halvorsdatter i Rollag. Oppslag i bygdebøkene for Rollag kan forhåpentlig avklare saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Ringdal

Hjertelig takk, dette var interressant! Moro for en amatør å se hva 'de store gutta' kan få til. Jeg får kontakte biblioteket for å få bestilt opplysninger om Rollag. Dersom dette stemmer blir det første gang jeg finner aner som stammer fra et sted utenfor Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.