Gå til innhold
Arkivverket

[#28218] Syver Olsen Bjørge f. ca 1759


Gjest Anne Sagflaat
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Sagflaat

Etterlyser info om Syver Olsen, i FT1801 bor han på Bergoust, Ringsaker, Hedmark og er f. ca 1759. Konen hans er Berthe Olsdatter f. ca 1765. Skulle gjerne hatt eksakte f. data, foreldre og vielse. Senere har familien navnet Bjørge og det er vel en nyere form av dette gårdsnavnet Bergoust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I Oluf Ryghs ”Norske Gaardnavne” finner jeg at Bergoust 1723 og 1801 som en eldre skrivemåte for gårdsnavnet Bergaust i Ringsaker [url="http://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_visetekst.prl?s=n&Vise=Vise&KRYSS34069@7693=on>Lenke. I 1865 skrives gårdsnavnet Bergaust Lenke. I 1865 finner jeg imidlertid også gårdsnavnet Bjørge nordre, i Veldre sogn, Ringsaker prestegjeld Lenke Men jeg vet ikke om dette har sammenheng med familienavnet Bjørge. Her er register til Veldre bygdebok, på nettsidene til Hedmark Slektshistorielag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Takk for den infoen Grethe, Jeg tror jeg får angripe denne saken litt anderledes. Har funnet informasjon på family search, men klarer ikke uten videre å få den bekreftet i andre kilder. Jeg starter et nytt innlegg med Bjørge-familien for å nøste fra mere sikker informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Denne Syver Olsen, husmand m/jord på Bergoust i 1801 er ikke gift i Ringsaker, ingen f. med passende alder heller. Berthe Olsdatter ca. 1765 er det flere kandidater å velge mellom men trolig er ingen fra Ringsaker fordi 2 av de barna de har i 1801 er den første Ole og nr. 2 Agnethe ikke f. i Ringsaker. Ole nr. 2 er det og de hadde en Erich i 1796.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS ser jeg at ved giftermålet i 1861 oppgis Ole Syversen som Hans Olsen Bjørges far. I FS/Ancestrial File finner jeg så en Hans Olsen, født 30.6.1835 på Nordre Bjørge, sønn av Ole Syversen og Berte Hansdatter. Ifølge samme FS skal Ole Syversen være født 1801 på BERGAUST i Veldre, Hedmark, gift 31.5.1829 med Berte Hansdatter, og Ole dør 4.12.1874 på Nordre Bjørge (håper lenken fungerer) [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/AF/family_group_record.asp?familyid=10271865>LenkeDa ser det ut som du kan ha rett med hensyn til Syver Olsen på Bergoust, som da kan være far til Ole Syversen, 1 år, i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.