Gå til innhold
Arkivverket

[#28228] Lysgård i Fåberg / Jørstad.-


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Peder Olsen Lysgård, f. før 1590, g.m. Sigrid Jørstad, f. før 1610.- De hadde sønnen Tord Pedersen, f.c. 1627.-- Så har jeg en Sigrid Amundsdr., f. omkr. 1610 ? (eldste bror var f. 1611).-Hun blev g.m. Peder Torsen Jørstad i Fåberg.- Spørsmål: Kan det være mulig at Sigrid Amundsdr., var g.1.m. til Jørstad og g.2.m. Peder Olsen Lysgård ? - Eller er det noen som har bedre oversikt over folket på Jørstad ? -- Lysgård skal etter opplysn være n. første gang i et skifte imellom (?)- etter (?) Sysselm. Bengt Harniktson, Glømmen i Øyer og Biskop Olav i Bergen.-Gården er nevnt som Krongods.- Er det noen som vet hvordan den da blev underlagt Kronen ? -Takknemlig f. opplysninger.-- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei Mona ! Nei, det skjønner i grunnen ikke jeg heller.- Altså da hva Fåvang skulle ha med saken å gjøre.-Det skulle selvsagt være Fåberg.- Men slik er det når man opererer i ukjent farvann.-Vel, jeg håper at ingen blev fornærmet ? Ellers takk for tips.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hei,Jeg har ikke svar på spørsmålet, og du har kanskje dette allerede, men jeg har fått opplyst i en slektstavle utarbeidet av Per Braastad at den Sigrid Amundsdatter som var g m Peder Torsen Jørstad var datter av Amund Gunnarson Aulstad (Olstad) i Gausdal (nevnt bla NST XXVIII s 159 og 429, skifte publisert Gudbrand 1-95, nevnt Bygd og Bonde 1926 s 43) og Sigri Bjørnsdatter Opsal. Men, med alle forbehold, kilder er ikke oppgitt av Per Braastad.Finnes det du opplyser publisert noe sted? Jeg har trøbbel med å finne publisert materiale som handler om Fåberg. Er interesert i utfallet av 'hypotesen' du serverer.Skiftet mellom Sysselmannen og biskopen tror jeg er utførlig debatert i NST (eller Hedmark SHT), se innholdsfortegnele/personregister på NSFs sider. Du kan jo legge inn et spørsmål på Slektsforum der det KANSKJE finnes mere ekspertise på det eldste.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei Geir ! - Vedr. slektstilhørighet f.ø.(forfedre) til Sigrid Amundsdr., har jeg vel ant. det det som kansje er kjent så langt.- Du nevnte nr. av N.S.T.- Skulle det være med et årstall der ? -Eller menes kun bind nr.? - Er da usikker på om jeg ville finne noe der, ut over en anerekke bakover ? - Vedr. den Sigrid Jørstad som blev g. på Lysgård, så er det en opplysn. jeg fikk fra en formodentlig troverdig kilde.- Ut over dette har jeg ikke mulighet til å vurdere hvorvidt det er korrekt.- Ut ifra disse to opplysningene kunne det virke mest sannsynlig at det var samme Sigrid. - Men ut ifra usikkerhet om fødselsår, er det vel kanskje også en mulighet at Sigrid Amundsdr., kunne være mor til Sigrid som blev g. til Lysgård.- Selvsagt kan det jo også ha vært flere familier involvert.-- Fremdeles takknemlig for innspill.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Årstallet for NST er sannsynligvis 1981-82, men det holder med bind og side for å finne stoffet - NST er ikke inndelt etter år. Hva som står der har jeg desverre ikke notert.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Ja, nu har jeg gått igjennom anbefalt lektyre, men klarer ikke ut ifra dette å finne noen avklaring. Den slekten som i hovedsak blev behandlet i lektyren var jo Fougner-slekten. Hvor det jo var en forbindelse til folket på Aulestad. Men å finne noen forbindelse til Jørstad var det verre med. - Kun en eneste gang var det nmevnt en Trond Jørstad i forbindelse med en eiendom. Så noen slags forbindelse må det jo ha vært.-- Altså er jeg fremdeles like blank, - om den Sigrid Amundsdr., N.Olstad, f. omkr. 1600 (?) som blev g.m. Peder Torson Jørstad kunne være den samme som den Sigrid Jørstad, f. før 1610 som blev g.m. Peder Olsen Lysgård, Lillehammer.-Fremdeles åpen for tips. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.