Gå til innhold
Arkivverket

[#28243] Hans Eriksen f ca 1678 i Rana


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på Hans Eriksen som var født ca 1678 i Rana, og han er blant mine aner. Han var bruker i Reinforsheia, og ble gift 2.p.trinit. 1712 med Karen Johansdatter. Hun var antagelig fra Ruffen eller Rufsvold. Barn:1)Johannes Hansen døpt Maria Bebuelsesdag 17132)Ingeborg Hansdatter døpt 2.søndag etter påske 17183)Karen Hansdatter døpt 8.p.trinit. 17214)Berethe Hansdatter døpt 25.p.trinit. 1722. Hun ble gift med David Jensen Skonseng 01.01.1744, og de er blant mine aner. Berethe døde i 18+5 i Skonseng.5)Erich Hansen døpt 3.søndag i faste 17246)Ingeborg Hansdatter døpt 12.p.trin.1726 i Moe kirke.7)Hendrich Hansen døpt 1.pinsedag 17298)Ane Hansdatter døpt 8.p.trinit. 1733Hans Reinforsheien var verge for flere av barna til Peder Eriksen Røvatnet i 1718 da det var skifte på Peder. Peder Eriksen kan jo være en bror av Hans?På Store Røvatnet i 1701 finner jeg som oppsittere: Erik Persen 64 år, Per Eriksen 32 år og Moens(skal vel være Mogens?)Eriksen 36 år. Sønner: Hans 15 år og Ole 18 år. Hvis dette er min ane Hans Eriksen så blir han jo født ca 1686, og det avviker jo en del fra fødselsår ca 1678 som jeg har ut fra begravelsen på Hans fastepreken 1763(da var han 85 år). Er dette min ane Hans Eriksen? I såfall er vel Erik Persen her Hans sin far, og Ole, Per og Mons brødre av Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Andre Hans som kan passe aldersmessig i 1701 er:-Hans 14 år i Hestnesosen-Hans 14 år i Oldernes-Hans Hans 15 år i Selfors-Hans i Mæhus 24 år.Disse er ført som sønner, og selv om ingen Erik er oppsitter kan jo moren ha giftet seg med en annen enn disses far før 1701 som da er oppsitter.I tillegg har en jo Hans på 23 år i Ødegarden med Erik Hansen som oppsitter, men han er utelukket siden han er min ane på en annen gren og ble i Ødegarden. Kan noen av de andre her utelukkes? Noen av dem jeg har skrevet opp blir vel litt unge i forhold til at han skulle være født ca 1678, men på den tiden ble jo ikke alderen så nøyaktig ført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.