Gå til innhold
Arkivverket

[#28250] Hvem kjenner til familiene Leth og Bæhr?


Gjest Kay Olav Winther d.e.
 Del

Recommended Posts

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Proprietær Ole Smith som eide gården Schaarer i Hærland i Eidsberg under første halvdel av 1800-tallet, var gift med Karen Bæhr Leth.Det kan hende at Bæhr skal staves annerledes, men jeg finner navnet i FT1801 i Ascher. Hans Jacob Bæhr og Thomas Hansen Bæhr bor på Dikemarks Jern Wærk hvor Hans Jacob er forvalter. Aldersforskjellen er så liten at de ikke kan være far og sønn. Er disse to i familie med Karen Smith, født Bæhr Leth?Personer med Leth som navn, er det flere av. FT1801 forteller at- Anne Leth er 65 år og 'Huusmoder ' på Bragernæs. Hun er enke. Barna heter Kreidahl, så Leth kan være pikenavnet hennes.- Nicolai Leth bor med frue i Christiania. Han er 56 år og 'Casserer ved Toldboden'.- Cathrine Leth, 58 år, og gift med Ober-krigs commisaire Theodorus V. ?posseholan, bor i Skjeberg.- det er tre personer ved navn Leth på Friderichsteens Fæstning, nemlig 'Borgermester samt Vejer og Maaler', Christian Leth, som er 61 år og har vært gift tidligere, og hans sønner den 20 år gamle Jens Ziegler Leth, og den 19 år gamle Reinholt Andreas Leth.Er disse Leth-personene - eller noen av dem - i slekt med Karen Bæhr Leth på Schaarer?Se temaene 27864 og 28249 om beslektede saker med ytterligere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare litt utfyllende om en av de nevnte Leth'er:Cathrine Leth - er døpt Catharina Margaretha Leth (1742-1810) var gift med Theodorus Poschulan. Hun er ikke født i Christiania, trolig i Fredrikshald. Poschulans far var dansk. Barnløst ekteskap ifølge Ovenstad.Desuten, som Kay Olav viser, er Leth et utbredt navn på østlandet, flere i Christiania gjennom 16- og 1700-tallet, der vi vet at Karen Bæhr/Behr Leth ikke er født.Den etterlyste Karen skal være født 1774 eller svært nær dette årstall. Hun KAN være den Karen Leth som er døpt i Trøgstad 09.09.1774, født 03.09.1774 som datter av Thomas Andreas Lind og Maren Rodsted/Rødsted. Problemet er dette Bæhr/Behr-navnet som følger henne fra 7. juni 1797 i Christiania til hennes død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Strålende!!!I Mini 2 fant jeg Karen Leth konfirmert 10. oktober 1790 som nr.1 (Enebakk Mini 2 1755-1806 4/5), men hvor i all verden er trolovelser og vielser så vi får kontrollert FS. (Jeg må jo ha Mini 1 et eller annet sted, men hvor ?)Om vi bare kunne få bekreftet samt få hele teksten i kirkeboken vedr. vielsen, vil mye være gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til Geir. Trolovelser og vielser 1756-1806 er i en egen bok,Enebakk Mini 3. Dessverre er en del av boken ødelagt, og det virker presten som skrev inn i boken var svært gammel. Jeg har funnet vielsen, men det ser ikke ut til at de er trolovet i Enebakk. Kanskje de har fått bevilling til å gifte seg uteh trolovelse, men det står det ingenting om. Det står bare:Copulerte (1796)Hr Ole Smith Jfr. Karen Leth ? Cop. 10de 9br 96[9br = november][Det står et tegn foran Cop. som jeg ikke skjønner.]Hilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tusen takk Laila. Synd det ikke var noen bekreftelse til Skaaren i S-T som jeg foreløpig tar som en spekulasjon fra en innsender til FS. Det er mange Ole Smith'er på denne tiden. Men gjennom hjelpen din og Rita har vi nok funnet riktig vielse og jeg tror også 'min' dåp kan være riktig.Vielsen slår fast at vi muligens ikke skal vektlegge 'mellomnavnet' for mye. Men dets opphav skulle være interessant å få teorier om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Lenken til FS virket ikke !!Jeg fant på FS barn av overståend.Det var datteren Anna Elisabeth Smith/Olsen som jeg stusset litt på her.1)Anna Elisabeth Smith født Skaarer Sør Trøndelag døpt 11 mars 1804 død 18 nov 1875 Eidsberg,viet 1824 med Henrik Nicolay Lund (Her er det tatt med mye om hans slekt) - 2)Anna Elisabeth Olsen døpt 22 mars 1804 i Domkirken i Oslo. -samme foreldre-Owe Rammel Michelet f. 19 okt.døpt 28 okt 1800,død 6 okt 1801, Domkirken Oslo. Karen f. 21 jan. 1799- død 22 sep. 1801. Karen f. 28 juli 1802 Domkirken Oslo.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja her har vedkommende innsender til FS bommet grovt mht. Sør-Trøndelag - det hadde jeg en anelse om. Karen Leth holder jeg på er Trøgstad-jenta fra 1774, i Enebakk 1790. Så gjenstår å finne hennes foreldre der, det får bero til fredag hvis ikke hjelp plutselig dukker opp.Vi har 13 barn til Ole Smith og Karen Leth ;Maren (1797), Karen (1799), Ove Rammel (1800), Karen (1802), Anna Elisabeth (1804), Ovidia (1806), Ovidia Andrea (1808), Niels (1810), Tomas Nicolai (1811), Simen (1812), Ove Ramel (1814), Georgine Wilhelmine Petronelle (1818) og Lovise Jacobine Rosted (1820). Som man skjønner, døde noen av barna små, men jeg har droppet detaljene her. Barna er født i Christiania, Eidsberg og Rakkestad.Fødselsdatoene som Rita har funnet på FS til begge Karen Smith er dåpsdatoer. Skaarer eller rettere skrevet Schaarer den gang, er i dette tilfelle i Eidsberg. Barna t.o.m. Anna Elisabeth er døpt i vor Frelsers Kirke, Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det begynner å bli orden på Karen Leth. Hun er datter av sogneprest til Trøgstad Thomas Andreas Leth og Maren Rosted (Ole Smith og Karen Leth eldste datter het Maren, den yngste hadde Rosted-navnet. Thomas er gutt nr. 2.).Vielsen var i Bragernes 28.01.1774 (Bragernes Mini 5 p.35), de ble viet i huset. Karen Leth blir født 03.11.1774 på prestegården i Trøgstad og døpes 09.11.1774 (Trøgstad Mini I 4 f.75a).22.10.1786 dør sogneprest Leth i Trøgstad kl. 15.30 og begraves 31.10.1786 (Trøgstad Mini I 5 f.97a). Han er oppgitt til å være 47 år, 10 måneder og 19 dager gammel, i så fall født straks på nyåret 1739.Karen Leth konfirmeres i Enebakk kirke 10.10.1790 (Enebakk Mini 2, ikke sidenummer). Hun vies 10.11.1796 samme sted med Ole Smith (se Lailas innlegg).Det gjenstår å finne årsaken til flyttingen til Enebakk, et ikke originalt tips er at moren gifter seg igjen. Dessuten løsningen til dette Bæhr/Behr-navnet som har voldt mer bry enn det var verdt.Igjen takk til Rita og Laila som muliggjorde at vi så raskt kom (nesten) til mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og som endelig bevis; Karen Leth's mor Maren Rosted gifter seg 2. gang 29.01.1788 i Trøgstad med løyntnant Ove Rammel von Michelet (se barnenavnene) (Trøgstad Mini I 5 f.136a).Maren Jacobsdatter Rosted dør 03.09.1794, familien bor da på Ringstad i Enebakk. (von Michelet gifter seg påny 12.07.1796 i vor Frelsers Kirke med Anna Dorothea Giedde, enke etter kjøpmann i Christiania, Ole Erichsen Saxild).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Takk Heidi !Det ser ut til å være årsaken ( men hvorfor hun tar opp navnet så sent, det får vi vel aldri vite ). Riktignok har jeg en følelse av av også Thomas Andreas Leth er født i Fredrikshald, men det får jeg kontrollere.Jeg har fått svar på mye mer enn jeg kunne håpe på, det gjenstår en siste kontroll av sogneprestens dåp, men alle biter passer nå.Om Kay Olav kanskje vil gå videre med alle disse opplysningene som er kommet igår og idag, vet jeg ikke. Men for en Christiania-forsker er denne informasjonen opplysninger 'med dessert'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Heidi, den hjemmesiden du fant var avskrifter av sekundærkilder (som dessverre nesten alle hjemmesider) og inneholdt endel feil. Men den gjorde arbeidet raskere så den var absolutt til hjelp allikevel.Til Tor, takk skal du ha, jeg regnet med at det var flere barn etter sognepresten og her fikk jeg ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette er sikkert et sidespor, men i forbindelse med at jeg prøver å kartlegge Gasmann-slekta, dukket det opp en havnefogd Oluf Leth i Porsgrunn i ft 1801 Lenke . Han var svoger til prokurator Niels Egidius Gasmann (de var gift med to søstre Brangstrup). Niels Gasmann kalte sin yngste sønn Oluf Leth (f. 1800, død 1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Her har det skjedd mye. Jeg skriver de opplysningene som jeg er ganske sikker på, inn i slektsprogrammet mitt. Når det dukker opp uklarheter eller spørsmål, kommer jeg tilbake.Jeg takker alle som har bidratt så langt, og håper at dette innlegget ikke hemmer oppdagergleden, men at dere fortsetter å rapportere - så vel om Karen Bähr Leths egen generasjon som tidligere generasjoner.Dessuten: Hvis Geir eller andre har opplysninger som er for omfattende for dette forumet, kan jeg kontaktes på k-winth@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Havnefogden i Porsgrunn tilhører både på farssiden og på halvparten av morssiden en Leth-familie fra Trondheim. Hans bror Isac Leth var havnefogd i Arendal og svigerfar til Morten Kallevig.Ole Leths mormor var datter av borgermester Per Simonsen i Skien, går du for eksempel inn på søsteren Femja på Leif B. Kristensens sider, finner du 'hele Solberg-slekta' som faddere.Jeg kjenner ikke til noe nært slektskap mellom denne familien og slekten i Halden.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Som tidligere nevnt er det Leth'er i 'bøttevis' i Christiania - litt overdrevet. Neppe noen nær forbindelse med Trondhjem-Leth'ene om man ser fra slutten av 1600-tallet. De fleste Leth'ene jeg har registrert i Christiania er håndverkerfamilier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Bjørn Olsen

Her er litt trøndersk Leth. Disse menneskene flyttet mye og er ikke alltid lett å bli klok på. Denne historien er fra Støren i Gauldal, Orkdalsøra (dagens Orkanger) og Svorkmo i Orkdal. Nr. 55405 Sør-Trøndelag, Orkdal, Svorkmo: Benedicta Drothea Leth, begr. 19.2.1758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olsen

Hei Kay Olav. Drøbak er nesten nabolag å regne for meg!De lenke-greiene er ikke jeg særlig stødig i. Men lag gjerne en lenke mellom innleggene. Hyggelig at du likte opplysningene om Leth i Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.