Gå til innhold
Arkivverket

[#28254] Barn av Christen Hansen Lind og Johanna Margrethe Sparboe - Sundklakken i Gimsøy


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Blant deres barn søkes opplysninger om to av dem: 1. Anne Margrethe, f. ca. 1797. Hun var i live i FT1865 på gården Øyen (Offersøy) i Lødingen der hun var føderådskone og enke. Hvem var hun gift med og hvor bodde hun før hun kom til Lødingen? Når døde hun? 2. Grethe, f. etter 1801. Hun var i live i 1814. Mer vet jeg ikke om henne. Har ikke funnet henne i FT1865, så trolig var hun død før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Joda, det er den rette familien med deres barn. Jeg har fullstendige data vedr. barna, unntatt navnet på Anne Margrethes ektemann og deres bosted, og den videre skjebnen til Grethe. Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Michael Moum

Anne Margrethe giftet seg 10.7.1834 med Lorentz Burkard. De bodde på Melbu i 1835. Kilde overmynderprokollen.Mulig skiftet etter Christen Lind (sluttet 18/2 1822) sier mer om Grethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei Michael! Mange takk for denne opplysningen. Nå har jeg funnet ut at Lorentz Burchard Hartvigsen, som han het, er født på Rambø i Tjeldsund i 1789. Han var sønn av Hartvig Pedersen og Kirstina Marie Rafn. Han døde på Melsbø i Tjeldsund der det ser ut som om han har bodd nesten hele tiden. Trolig var han bare bosatt på Melbu i kort tid. Dette etter Tjeldsund Gårds- og Slektshistorie. Da de giftet seg i 1834, var dette hans tredje ekteskap. De to andre hustruene hans døde i barselseng. Etter at Lorentz døde i 1865, flyttet Anne Margrethe til Offersøy i Lødingen der hun trolig døde. Mvh. Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg sjekket stedsnavnet og det var Melsboe ikke Melboe. Overså s'en, beklager.Grethe er ikke nevnt i overformynderrullen. Kun Anne Margrethe og søsteren Gjertrud. Så enten er hun død eller gift.Rart Christen Hansen Lind sitt skifte sluttet i 1822, når han døde i 1814, jordfestet 23/4 s.å. [url="http://trekilen.com/xls/Vaagen_1814.xls>http://trekilen.com/xls/Vaagen_1814.xlsJohanna Margrethe Sparboe, døde 12.12.1831 på Hov, Gimsøy (hvis det er henne, alderen stemmer ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei. Tror at Anne Margrethe flyttet til sin søster Gjertine Birgitta Lind f. 1799 d.1889. Gift med Handelsmann Jens Krog på gård nr. 16 Øyen, Lødingen. Bok nr 2 side 549 for Lødingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Lars Løkkebø

Jeg finner ei Johanna Sparboe som blir nevnt i skiftet etter Peder Olsen Aas på Bieldgam i Lofoten, hun er oppført som hans kone. Skiftet er datert 1813. Det er oppført fem barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.