Gå til innhold
Arkivverket

[#28258] Hans Gottfred Gangnes - hørt om han?


Gjest Anne Karin Enger
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Enger

Hei. Det kan se ut som om min oldefar ble gift i Høland 26.10.1846.(43 ) Han giftet seg med Maren Hansdatter f. 1823 i Smålenen Hennes far kan være Hans Gottfred, husmann under Gangnes. Dette står i klok 1 2.Finnes det flere opplysninger om disse menneskene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Hei Jeg kan ikke finne noen vielse i Høland 26 okt 1846. Du skriver at det står i Klok 1 2. Hvilken klokkerbok er dette? På hvilken side fant du det? Hva hette din oldefar?Mvh DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Enger

Hei Dag. Her er det jeg har fått vite. Står under gruppe ; Oppland. Anne Karin Enger, Fåberg/Gausdal/Sør Fron / Øyer, 20.02.2005 19:02 (1) Maren Hansdatter f. 1823 i Smålenene Østfold,ble gift med min tippoldefar Even Olsen f.18.11.1819 i Saksumdal, Fåberg. Kan noen hjelpe meg å finne giftemålet. De fikk sitt første barn i 1848. Da hadde Even allerede blitt far til min oldefar i 1843Berit Knudsen, Oslo, 20.02.2005 19:22 (2) Et par med de navnene giftet seg på Høland i AK 26/10 1843. Kilde FS.Anne Karin Enger, Fåberg/Gausdal/Sør Fron / Øyer, 20.02.2005 19:23 (3) Hei. Takk for tips. Står det noen flere opplysninger om disse personene.Kjellaug Robberstad Petit, Angers, 20.02.2005 20:07 (4) Det paret fikk en sönn i 1846: Lenke Det er flere barn på Fåberg: Lenke Lenke Lenke Lenke Lenke Lenke Lenke Alt dette er fra Family Search så det må jo sjekkes, men det er jo kopi fra kirkebôker. mvh KjellaugTommy Paulsen, Trondheim, 20.02.2005 20:16 (5) Arkivnett Oppland har kirkebøkene for Fåberg på nett: Lenke Familien er her i FT1865 : LenkeBerit Knudsen, Oslo, 20.02.2005 20:28 (6) Det står ingen ting mere om giftermålet på Høland i FS, men det er jo mulig det står mere i kirkeboka.Geir Kamsvaag Berntsen, Løvenstad, 20.02.2005 22:16 (7) Ved vielsen står det at paret Maren Hansdatter, Gangnæs og Even Olsen, Sæter ble trolovet 26.08.1846 og viet i Høland 26.10.1843. Han fra Faaberg, alder 23, hun fra Høland, alder 19. Hans far gårdmann Ole Sæter, hennes far Hans Gotfrid Gangnæs. Forlovere Nils Gangnes og Nils Fiskerud. (Høland Mini I 8) I klokkerboken (Høland Klok I 2) står det at hennes far Hans Gottfred (skrevet slik her) var husmann under Gangnæs. Begge vaksinert.Anne Karin Enger, Fåberg/Gausdal/Sør Fron / Øyer, 20.02.2005 22:29 (8) Kan være de rette dette. Even's far het Ole Christensen Sæther.Anne Karin Enger, Fåberg/Gausdal/Sør Fron / Øyer, 23.02.2005 13:52 (9) Hei igjen. Kan dere bekrefte datoer for meg. Trolovet 26.08.1846 og viet i Høland 26.10.1843? Kan det være at alt skal være 1846?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Even Olsen Sæter ble gift i Høland 26. oktober 1843 med Maren Hansdatter, f. 25. august 1824 på Gangnes i Høland. De bodde som innerster på Skattum da de 21. januar 1846 fikk sønnen Hans Olai. Og 10. juli 1848 forsvinner de fra Høland, idet de da flyttet fra Ilebekk til Sæter i Fåberg.Marens foreldre var Hans Larsen, født på Krokbekk under Vestre Strand i Høland, død på Gotfred under Mellom Gangnes 1871, og Berte Torgersdatter, født ca. 1787, trolig i Trøgstad (jeg kjenner ikke til hennes dødsår, men Hans Larsen giftet seg som enkemann i 1844). Hans og Berte bodde i 1824 som innerster på Gangnes.Hans Larsen var sønn av Lars Pedersen, f. 1744 på Lille Vennemo i Høland (jf. ”Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog” (HS), b. 4, som kommer om noen måneder), d. på Trosterud under Grepperud i Høland 1773, og Marie Andersdatter (1749-1808), omtalt i HS, b. 2, s. 169.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Enger

Tusen takk skal du ha. Det var virkelig mer enn jeg hadde forventet. Takk igjen. Den lille sønnen Hans Olai, tror du han døde mens han var liten? Før familien flyttet. Kan ikke finne han registrert noe sted her. Har du tilgang på kirkebøker som sier noe om det? I september 1848 får de sønnen Bernt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Hans Olai Evensen, født 1846, ble med sine foreldre da de flyttet til Fåberg i 1848 – mer vet jeg ikke om ham. Oppgir du opplysninger om hvor Even Olsen og Maren Hansdatter bodde i Fåberg og når de døde, kan disse eventuelt i tidens fylde tas med i det bind av HS som dekker blant annet Gangnes i Dalsrofjerdingen.Foreldrene til Maren Hansdatter, født 1824, giftet seg i Høland alt i 1815, men jeg kjenner ikke til flere barn av dem født i Høland. Det er således høyst tenkelig at de kan ha bodd utenbygds et snaut tiår etter vigselen og ha hatt barn født der. (Hans Larsen og Berte Torgersdatter er ikke innført som ut- eller innflyttet til Høland, men disse listene er ufullstendig ført.)Jeg kikket så vidt etter i FT 1801 for Trøgstad uten å finne noen passende Berte Torgersdatter. Grunnen til at jeg foreslo at Berte ”trolig er født i Trøgstad”, er at Strand og Gangnes ligger på vestsiden av Hemnessjøen, nær nabobygda Trøgstad, og i denne grenda var det mye samkvem med trøgstingene.Hans Larsen giftet seg som enkemann i 1844 med Ingeborg Andersdatter, født på Gåsviken i Setskog 1807 (ikke nevnt i HS b. 1), men oppvokst på Fjell under Saksegård i Høland, død på Stubberud under Sæter i Båstad 1878, men gravlagt i Høland som husmannsenke på Gotfred. De hadde ett barn: Lars Hansen, født på Gotfred 1846, gift 1871 med Johanne Fredriksdatter fra Trøgstad, hvis barn født i Høland (alle på Gotfred) var: Karl Fredrik, født 1868, Inga Mathilde, født 1870, og – etter at de giftet seg – Hilda Karoline, født 1873. Lars Hansen er i 1895 oppført som utflyttet fra Gotfred til Trøgstad, noe som kanskje bare er en stadfestelse av en utflytting som fant sted for flere år siden, for i FT 1875 ser Gotfred ut til å være fraflyttet (plassen nevnes ikke).Jeg ser jeg glemte å oppgi Hans Larsens fødselsår: 1791. (Ved dåpen av Hans 28. august 1791 er farens navn oppgitt til Peder Larsen, mens det rette er Lars Pedersen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.