Gå til innhold
Arkivverket

[#28262] Schatteb (Skattebøl) i Rakkestad, Østfold


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Forsøker meg igjen med å finne linjene bakover for Maria Helgesdatter 'Skattebøl'. Har funnet at hun var enke da hun giftet seg med Henrik Amundsen Grav, 31 mai 1814 i Rakkestad. Første ekteskap inngått 11 okt 1804 med Torkild Andersen 'Skattebøl' - (Maria oppholdsted uleselig i kib). I FT 1801 var Torkild 16 år, tjenestefolk 'uden lønn'. Sønn Anders født på Skattebøl før giftemålet, døpt 29 sep 1804. Faddere alle på Skattebøl: Johannes Pedersen, Johanne Pedersdatter, Anders Andersen (bror av Torkild?) Kirsti Andersdatter (søster av Torkild?) og Randi Mattisdatter. Sønn Halvor døpt 26 jul 1807. Faddere: Knut Kristoffersen Rud, resten på Skattebøl - Ole Andersen (bror av Trokild?), Pernille Pedersdatter, Ragnhild Helgesdatter (søster av Maria?) og Randi Mattisdatter. Finner en Maria Helgesdatter 19 år i FT 1801 Rakkestad, tjenestejente på Søndre Haug. Finner en Maria Helgesdatter Kåterud konfirmert i Rakkestad 17 år i 1797 - alder på disse to 'spriker' med et par år.... Takknemlig hvis noen kan hjelpe til å 'nøste' videre her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Turid Kjærmann Jensen

Hei! Jeg har ikke noe nytt om Maria Helgesdtr., men er interessert i opplysninger om sønnen Anders (han er far til min oldemor Karen f.1853). Har ikke funnet han død. er også interessert i opplysninger om hans andre barn; Torger, Elen Marie, Maren Christine og Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Guro - Det uleselige oppholds stedet til Maria Helgesdatter,ved vielsen i 1804 er (Samme sted).Dette går igjenn,om du titter på flere vielser på de samme sidene.En mulig kandidat på fødsel Maria:Mari Helgesdatter født 26 08 1781 Kotterud.Foreldre:Helge Ingebretsen og Maria Larsdatter.Faddere:Even Kotterud,Thor Ingebretsen Kotterud, Halvor Larsen,Mari Kotterud og Siri Amundsdatter.Fødsler Rakkestad 1777/1783,side 21. Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei igjenn Guro - Tror vi kan se bort i fra Maria Helgesdatter Kotterud.Hun gifter seg 04 03 1809 i Rakkestad,med Andreas Johannesen.Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Guro Reinhart

Hei begge to. Da var jeg tilbake til pc'en, og jammen hadde det ikke vært bevegelse i et gammelt innlegg!Beklager Turid, men jeg har ingen annen informasjon enn dåpsdato på Anders og Torger, heller ikke notert meg flere barn i det ekteskapet.Takk for innspillet Karl Johnny, da kan jeg eliminere Maria fra Kotterud!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Guro - Fant en familie i 1801 tellingen Liverud/Skiptvedt.Siri Halvorsdatter husmoder 63 år,enke etter første ekteskap.Barn: Marie Helgesdatter 22 år - Mikkel Helgesen 20 år - Ragnild Helgesdatter 16 år.Siri hadde vært gift med Helge Larsen Liverud.Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei igjenn Guro - Mulig jeg har blingsa,men jeg finner ikke død på Torkild Andersen i Rakkestad,har søkt fra 1806 til 1814.Har du funnet dette?Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Guro - Ragnild nevnt i innlegg (6)passer jo bra med fadderen i Halvors dåp 1807!Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Karl Johnny - og tusen takk for dette tipset, som jeg skal jobbe videre med, føler på meg at du har funnet den rette Marie Helgesdatter for meg!!!!!Dette er min oldemors slekt, hun har alltid vært et mysterium, hun hadde kullsvart hår og brune øyne i motsetning til alle oss andre! Hun er født i Eidsberg, men slekten bakover hopper mellom Hærland annex, Rakkestad, Skiptvedt, Tune, Mysen osv. Jeg er svart lite kjent i disse områdene, og noen ganger føler jeg at jeg går helt i surr - har kjørt litt rundt der noen ganger får å få bedre oversikt. Jeg hadde lagt denne linjen til side, så det var kjempefint å få litt hjelp.Mine 'ekspert' områder er Vinger, Eidskog, Brandval, Grue, Nord og Sør Odal - og finneinnvandringen til Finnskogen. Men - nå skal jeg jammen ta frem oldemors Østfoldslekt igjen!Vet du forresten om Rakkestad og Skiptvedt har bra bygdebøker? For da kunne jeg låne dem på biblioteket.Jeg har ikke lagt så mye arbeid i Maria Helgesdatters ekteskap med Torkild Andersen, jeg fant dem gift i Rakkestad 11 okt 1804, men fordi dette ikke er min linje har jeg ikke lett etter hans død bare notert at han må være død mellom 1807 -1814.Er dette din slekt også?Takk igjen for hjelpen!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei igjen Guro - Fikk i etterkant se at Marie var tvilling med Marthe som er nevnt som tjenestefolk og Berthe var en eldre søster av disse,hun var døpt 1770.Det yngste barnet Michael døpt 1780. Når det gjelder bygdebøker Rakkestad,vet jeg at de har vært arbeidet med (mulig de er ferdige?)Fikk selv hjelp til å finne ut om min slekt 'Julsrud' i Rakkestad/Degernes, av under nevnte slektsgruppe'Rakkestad lokalsamling'som holder til i rådhuset Rakkestad. Du kan jo prøve å ta kontakt med disse.Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Narten

Hei Guro! Tror nok KJS har funnet den rette Marie. Det er ikke lange veien mellom Liverud og Skattebøl. Kun en rotur over Glomma. Har aner fra Skattebøl selv. Anders Ingebretsen og Berthe Monsdatter var mine tipp,tipp, tipp oldeforeldre. Ser han var forlover når Marie og Torkild giftet seg.Mulig Torkild var hans sønn? I ft. 1801 må det være feil at Berthe Monsdatter er hustru til Anders Andersen, det må være Anders Ingebretsen som er korrekt. Deres sønn Mathis f. 11.5 1783 gift 1810 m. Marte Brøntesdatter er mine tipp, tipp. Så det ser ut til at vi har felles aner. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Nei, så morsomt at du 'slenger' deg på debatten og med slik interessant informasjon, Terje!I dag har jeg lært at Liverud ligger i Skiptvedt som bare er en rotur fra Skattebøl i Rakkstad - riktig, ikke sant?I første omgang har jeg registrert alle barna til Helge Larsen Liverud og Siri Halvorsdatter og holder på å skrive inn alle faddere for å komme videre bakover etter hvert.Marie Helgesdatter er min 3xtipp oldemor - du skulle ikke tilfeldigvis ha notert deg dødsdatoen til Torkild Andersen Skattebøl?Du og KJS aner ikke i hvor mange år Marie Helgesdatter har vært en 'nøtt'. Men - nøtter er til for å knekkes og jammen led ikke denne samme skjebne, takket være hjelp fra dere.Tusen takkHilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Narten

Har desverre ikke ikke funnet ut når han døde. Mulig han var soldat? Det var jo noen treffninger med svenskene i Østfold sommeren 1814. Kan jo ha falt og begravd en annen plass. Finner han født i 1784 på FS, foreldre; Anders Ingebretsen og Berthe Monsdatter. Hans bror, Mathis er på gården Grav når han gifter seg i 1810 med Marte Brøntesdatter. Gårdene Grav og Skattebøl er jo naboer. Tror de var under Brekke bruk. Håper det er noen Rakkestad eksperter her på forumet som kan hjelpe. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Guro - Ser du har fått kontakt med min svoger Terje. Angående dine slekts noteringer.Døde i Skibtvedt : 11 feb 1800 begravet Helge Larsen Liverud/Tangen 75 år. 23 okt 1802 begravet Berthe Helgesdatter 32 år 8 mnd. 3 søndag etter påske 1805 begravet Siri Halvorsdatter 70 år.19 sept 1806 begravet ungkar Michel Helgesen 25 år.Mulig jeg har funnet fødsel og foreldre til Siri og Helge.Helge Larsen født 28 sept 1727 Eidsberg.Foreldre:Lars Helgeson og Marth Gulbrandsdatter.Siri Halvorsdatter født 1 des 1737 Eidsberg.Foreldre:Halvor Torerson og Marthe Halvorsdatter.Hilse K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Ja, jeg så at dere begge hadde bosted Sellebakk. Her strøymer det på med informasjon - og, jeg kan bare si tusen takk!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.