Gå til innhold
Arkivverket

[#28263] Karl Johnsen Hadsel ca. 1900


Gjest Bjørn Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Eide

Jeg leter etter far til min bestemor. hun het Konstanse Johnsen.Hennes stfar het Henrik Kristoffersen. Hun ble født på Stokmarknes 21.01.1893. I kirkeboken står det at hun ble døpt i Hadsel kirkeden 4/6 1893. Hennes foreldre er oppgitt til ungkarl Karl Johnsen f. 1861 og pige Ane Johanne Olausdtr. ( Haukenæs) f. 1862. Faddere var Lars Iversen Stokmarknes og kone, agronom Karl Larsen do, Sofie Olsdtr. Hun oppgies å være uægte. Min bestemor ble senere gift med Ole Johannes Lie og bosatte seg på Stokmarknes. De fikk 10 barn, hvorav 7 vokste opp. Min mor har senere fått vite at hennes lærerinne på folkeskole Ragnhild Johnsen var halvsøster av hennes mor. I folketelling 1900 for Hadsel finner jeg en Karl Johnsen som muligens passer. Han er født i 1861 i Sparboe NT, er gift og har bla. en datter som heter Ragnhild. Er dette riktig person, og i tilfelle er det noen som har opplysninger om han? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg kan verken bekrefte eller avkrefte det du spør om, men Karl Odin Johnsen (egentlig Johansen) bodde på Stokmarknes da Konstanse blei født. Karl kom nordover sammen med foreldrene, Johan Larssen og Ragnhild Kristensdtr, omkring 1870, og familien bosatte seg noen år etter på Stokmarknes. I 1895 gifta Karl seg med enka Petra Jensdtr og bodde ei tid i Trondenes, der Ragnhild blei født.Opplysningene i kirkeboka da Konstanse blei døpt, er i snaueste laget, men dersom noen i Hadsel veit hvem foreldrene til lærerinna Ragnhild Johnsen var, kommer du et langt skritt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Tusen takk for opplysninger. Heidi for lenker til folketellinger.jeg fant dem ikke selv. Johan for opplysninger fra hadsel. Jeg skulle gjerne hatt bekreftelse på at det er riktig Karl.Kjenner du noen i Hadsel som kan vite hvem foreldre til lærerinne Ragnhild Johnsen er ? Er det utkommet bygdabøker som omhandler min slekt på Stokmarknes? Jeg bor i Averøy i Møre og R, og har derfor ikke den store oversikten. Jeg har fått opplyst at i årets kalender i Hofdasegl er bilde av nevte lærerinne + mamma og tvillingsøsterea Liv. Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Knut Olav Hoset

Jeg er utflytta Averøying men skal prøve å hjelpe deg litt på vei med denne lærerinna: Ei Ragnhild Johnsen fra Hadsel ble uteksaminert fra 'Tromsø smaaskolelærerkursus' (året mangler jeg utrolig nok men det må være rundt 1920). Hun var født i Hadsel 5. mai 1896, hadde sikkert øre for musikk og meget god sangstemme. Hennes 'færdighet i legemsøvelser' var derimot bare 'nogen'. Alt dette og mere til finner du i noen hefter som jeg har gitt til skolemuseet i Bådalen- det er årlige oversikter over utdannede lærere i Norge og dekker perioden fra århundreskiftet til 20-tallet. Bare spør etter Bjørg. Om disse fødselsopplysningene er rette kan du kanskje finne noe mer om dine aner i kirkeboka. Vennlig hilsen Knut Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

PS: Det må visst være en høyere mening med dette: Av alle sidene i de 20-25 heftene hadde jeg kopiert en eneste side som jeg har liggende her i Oslo, og det var akkurat den siden som Ragnhild Johnsen var nevnt på. Men det holder vel akkurat? Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ja, jeg kan bekrefte at Ragnhild Johnsen, datter til Karl Odin og Petra, blei født 05.05.1896. Da er beviskjeda fullført!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Tusen takk Johan og Knut Olav for all hjelp. Til Knut olav. Hvor kommer du fra på averøya? Jeg kjenner godt Bjørg B. Min far var skolesjef her på Averøya og Bjørg jobbet på skolekontoret. Det hadde vært ok om du kunne sende meg kopi av arket du nevner. Adressa mi er Bruhagen, 6530 Averøy. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Johan. Jeg snakket med en Olaf Andersen i Hadsel. ei slekta han svar inngiftet i slekta til Ragnhild.Han fortalte at de kjente til slektskapet ( farskapet) til min bestemor, slik er det når en kommer i kontakt med rette personene. Så nå vet jeg mye mere. Du nevte at de kom nordover ca.1870 og flyttet senere til Hadsel. Var de innom Sortland i mellomtiden, og har du i tilfelle noen opplysninger om familien? Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg har ikke registrert dem i Sortland, men de bodde ei tid på Bitterstad i Hadsel før de flytta over sundet til Stokmarknes. Hyggelig at du har fått direktekontakt her oppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Bjørn, send mail adressa di til kohoset(a)start.no så får du kopien på skjermen. Jeg har scannet arket. Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.