Gå til innhold
Arkivverket

[#28268] Jugoslaviske krigsfanger i Norge 1940-45


Gjest Gry Onarheim Dahlmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

I Digitalarkivet finnes det database over Russiske krigsfanger i Norge 1940-45. Kan ikke se at det finnes tilsvarende for Jugoslaviske krigsfanger ? Har søkt via Internett på tyske og andre lands websider men vanskelig å finne database over de Jugoslaviske krigsfangene. Vil Digitalarkivet komme med en slik database ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Tusen takk, Andreas Snildal ! Dette var en fin og verdig webside over gravminner og navn på omkomne. Men den personen jeg er ute var jugoslavisk krigsfange på Saltfjellet og han overlevde krigen. Så skulle så gjerne ha et register over overlevende jugoslavere...Mener mannen sa at han hadde vært i audiens hos kongen sammen med andre overlevende, og dette må da ha skjedd før 1973. Men håper på svar om Digitalarkivet har planer om et slikt register som over de russiske.. Med vennlig hilsen Gry Onarheim Dahlmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Digitalarkivet har ikke umiddelbare planer om en slik registrering. Dette vil være materiale som bli oppbevart hos Riksarkivet. Du kan evt. ta kontakt med dem og høre hvorvidt de har denne type registreringsplaner: riksarkivet@riksarkivaren.dep.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Jeg var i 1982 i Jugoslavia i en by som heter Nis. Utenfor byen var det i sin tid en liten konsentrasjonsleir (nå museum) som vi besøkte. Der inne var det et eget rom om Norge. Om jeg ikke husker feil var det bilde av kong Olav der bla. (også bilde av andre nordmenn som hadde smuglet mat ol. til fangene under krigen). Nordmenn var veldig populære i Nis pga. den hjelpen som kom jugoslaver til gode i Norge under krigen.Om de har noe arkiv vet jeg ikke, men du kan finne telefon nummer på [url="http://www.nis.org.yu/index-e.html>http://www.nis.org.yu/index-e.html under Culture-Museums-Red Cross Camp MuseumEllers kunne kanskje Blodveimuseet hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Tusen takk, Per Harald Jonson ! Beklager sent svar, men vært i fjellet.. Har nå sendt forespørsel til Norsk-Jugoslavisk Samband, via Saltdal kommune sin kontaktperson, de har sin vennskapsby, Nic. mvh Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Du kan også prøve å ta kontakt med Falstadsenteret i Levanger, www.falstadsenteret.nomvh. Arild E. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Takk for tips ! Ser at Falstadsenteret i samarbeid med flere andre arbeider nå med et dokumentasjonsprosjekt vedr utenlandske krigsfanger i Norge, så jeg skal melde min interesse dit, takk igjen ! Mvh Gry Onarheim Dahlmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Tusen takk for all hjelp, alle sammen ! Via tipsene her har jeg nå fått e-mail adresse til en jugoslavisk krigsfange som overlevde leirene, så håper på positivt svar fra vedkommende. Mvh Gry Onarheim Dahlmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.