Gå til innhold
Arkivverket

[#28270] Erik Hansen Øygarden f ca 1638 i Rana


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på en av mine aner Erik Hansen Øygarden fra Rana. Jeg vet jo hvem som var faren, og det var Hans Eriksen som var 91 år i 1666(altså født ca 1575. Jeg skulle gjerne visst noe om konene til både Hans Eriksen og Erik Hansen, men har fornavet på Erik Hansens kone. Det var Marithe. Barn av Erik Hansen:1)Hans Eriksen som var født ca 1677-78 og ble gravlagt Dom 6.p.trinit. 1730 på Moe kirkegård. Han ble gift med Karen Christophersdatter St.Michelsdag 1713 i Hemnes kirke. Disse er blant mine aner. Var Marithe mor til Hans også, eller hadde faren Erik vært gift tidligere?2)Thomas Eriksen som var født ca 1689. Han fikk noen barn døpt i kirkeboka:-Navnløst barn døpt 15.p.trinit. 1707 i Hemnes kirke.-Marithe døpt 22.06.1714 i Hemnes kirke3)Lars Eriksen som var født ca 16924)Marithe Hansdatter døpt Palmesøndag 1704 i Hemnes kirke. Far var Erik Ødegard. Marithe Ødegarden ble introdusert samme dag.Hadde Hans flere søsken? Hvem var Hans sin mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Hei, jeg stusset litt over at Eriks fjerde barn Marithe står oppført med navnet 'Marithe Hansdatter'. Skal det ikke være Eriksdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Selvfølgelig skal det være Marit Eriksdatter. Problemet når man har mikrofilmer på fjernlån er at man må se altfor mange slektsgrener samtidig, og da kan det bli rot. Faren var jo Erik Ødegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Flytter opp denne igjen jeg, og jeg lurer fremdeles på om Erik Hansen var gift før han ble gift med Marit. I såfall har jo min ane Hans født ca 1678 en annen mor. Hvis Hans har fått riktig alder i 1701 så blir det litt for stor aldersforskjell på han og barnet som ble døpt i 1704 til at de kan ha samme mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.