Gå til innhold
Arkivverket

[#28271] Karen Christophersdatter f 1685-95 i Rana?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Karen Christophersdatter som må ha blit født tidligst 1685 og senest 1695 ut fra når barna er født.Hun ble gift 1 med Hans Mickelsen Øygarden St.MNichelsdag 1713. Barn:1)Elias Hansen døpt 14.p.trinit. 17142)Erich Hansen døpt Palmesøndag 17183)Christopher Hansen døpt Maria Bebuelsesdag 1721. Det var skifte etter han i Øygarden i 17784)Karen Hansdatter Øygarden døpt 2.p.trinit. 1723. Hun ble gift med Elias Larsen fra Villen ca 1753-54, men jeg har ikke funnet giftermålet. Disse er blant mine aner gjennom sønnen Hans,som var den eneste av deres barn som levde til han ble voksen.5)Gunille Hansdatter født 1730, og var 13 uker da hun ble gravlagt 6.p.trinit. 1730 samtidig som sin far.Jeg har noen søsken av Karen på grunnlag av skifter og kirkebøker:-Anders Christophersen var i Bjørnviken i 1760 Han var gift med Marit Michelsdatter, og han døde ca 1778.-Christopher Christophersen var bruker i Storalteren, og han går igjen som fadder. Han ble trolovet med Karen Israelsdatter 02.01.1709, og de ble gift 28.07.1709 i Hemnes kirke. De hadde 8 barn, og noen av disse har jeg funnet i kirkeboka.-Maren Christophersdatter som døde ca 1760, og var gift med Aron Hansen.Nå er mitt spørsmål: Hvem var foreldrene til denne søskenflokken som ble født på slutten av 1600-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg glemte å få med Karens 2. og 3. ekteskap. Hun ble trolovet med Peder Evensen Øygarden Dom 9.p.trinit. 1730 i Moe kirke, og de ble gift 24.11.1730 i Moe kirke. Barn:-Hans Pedersen som ble gravlagt 8.p.trin. 1731, og døde 4 dager gammel.Peder Evensen var 47 år og 40 uker gammel da han ble gravlagt 4. p.paascat 1731.Karen ble gift 3 med Anders Jonsen søndag mellom jul og nyttår 1731. Har ikke funnet noen barn på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Tillater meg med en liten korrigering: I linje 2 første innlegg skal det vel være Hans Erichsen Øygarden som vår felles ane Karen ble gift med på St. Michelsdag (29.09) 1713 (og ikke Hans Michelsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for korrigeringen, og du har selvfølgelig rett. Jeg har vært bortreist, og derfor ikke sett innlegget før nå. Det kunne vært interessant å vite hvilket eller hvilke av Hans og Karens barn du skal videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! Artig at dette kom opp igjen, men det virker nesten merkelig at en søskenflokk som satt så sentralt i bygda ikke skulle kunne plasseres. Det er nesten slik at man kunne være fristet til å tro at familien egentlig var innflyttet ? --For ganske lenge siden forsøkte jeg selv å finne ut noe mere om disse og satte da opp en 'ovesikt'.-- a) Anders Christophersen, Bjørnviken, sk. 1778, g.m. enke Marith Olsdr. (g.1.m. Abel.. Hennes barn: 1. Ane, g.m. Hans Holgersen Trethammer. 2. Beret, g.m. Joen Pedersen Villen. 3. Abelona Pedersdr. !, g.m. Christopher Joensen Altermark.) Anders C., g.2.m. Maren Michelsdr., f.1721 i Steinbekkhaugen. Ingen barn.-- b) Christoher Christophersen, d. før 1778, Stor Alteren, g.m. Karen Israelsdr, fra Hauknes.(Karen var søster av Ane g. på Mo, Dorthea, g. på Strømsnes og i Medstrøm- og Tomas.- Barn: 1. Elias C., til L. Altermark, g.m. Marith Joensdr.- 2. Israel C., St. Alteren, g.m. Anna Joensdr.- 3. Zacharias C., sk. 1767, g.m. enke Berete Pedersdr., Ulavangen i Leirfj. Bosatt på Sirijord i Leirfjord, senere Reines. Barn: 3a) Christopher, f. 1755, d. 1778, u.g., 3b) Poul, f.c. 1758, til Steiro Alstah., 3c) Karen, f.c. 1759., 3d) Petronelle, f.c. 1761, g.m. Jens Olsen Indre Odden Herøy.- 4. Margrethe C., g.2.m. Lars Christophersen, Ytter-marken. 5. Gunille C., d. før 1778, g.m. Ole NIlsen Kjelddal, f.c. 1713. Barn: 5a) Nils kjelddal, g.m. Beret Olsdr., Hesjevik i Rana., 5b) Christoher, tj. på Utland., 5c) karen Olsdr., g.m. Holger Olsen Hesjevik.- 6. Berithe C., g.m. Anders Nilsen Dilleren i Nesna, sk. 1794. Barn: 6a) Christopher A., Dilleren., 6b) Nils A., Handsten., 6c) Inger A., g.m. Nils Jacobsen Husche., 6d) Kirsten A., g.m. Jens Gabrielsen Levang.-- c) Karen Christophersdr., f. før 1778, f.c. 1678, g.1.m. Hans Eriksen, Ødegården i Dalsgrenda. Barn: 1. Elias H., f.c. 1714., 2. Erik H., f.c. 1718, 3. Christopher H., f.c. 1721. 4 Karen H, f.c. 1723, (til Hemnes ?)- 5. Gunhild H., f. 1728, d.30.-- d) Kjerstin Christophersdr., til Våg i Dønna, g.m. Anders Nilsen. Barn: 1. Kjerstin A., g.m. Carl Holgersen Skjånes i Rana, f.c. 1732. Flere barn.- 2. Marithe A., g.m. Peter Andersen Berfjord. 3. Elen A., g.m. Stephen Johansen Våg.- 4. Agnis A., d. 1773, til Andfiskvann, g.m. Abel Evensen fra Fagermoen i Rana. Flere barn.- Agnis g.2.m. Christen Holgersen Skjånes. 1. sønn d.u. 5. Gunille A., sk. 1755, g.m. Hans Olsen Våg i Dønna. Barn: 5.a) Ole Hansen, f. 1735., 5.b) Anders H., f.c. 1741, Dønna., 5c) Kierstin H., f.c. 1738, g.m. Rasmus Jørgensen Åsvær., 5d) Anna H., f.c. 1744, g.m. Peder Andersen Schereingan Dønna., 5e) Gunhild H., f.c. 1750, Dønna., f.f) marith H., f.c. 1753, Koppardal.-- e) Marith Christophersdr., Skjånes i Rana, sk. 1760, g.m. enkem. Aron Hansen fra Mo, f.c. 1678. Ingen barn.- (Aron var g.1.m. enke Marithe Olsdr., som var enke e. Ola Jacobsa Skjånes. Barn m. Ola: 1. Gunille, f.c. 1717., 2. Ole Olsen, f.c. 1719., 3. Jacob Olsen, f.c. 1720.-- Marithe Olsdr.s barn m. Aron: 1. Hans A., f. 1722, d.u. 2. Johan A., f.c. 1725., 3. Johanna A., f.c. 1729.-- Det kan synes som om mange av disse søknene og deres etterkommere lokaliserte seg utover til kysten.- Kanskje er familiens røtter å finne her ute et sted ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for disse opplysningene Alv. Jeg tror også at røttene til denne familien kanskje er et annet sted enn i Rana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Ang. pkt. 4: Av Hans og Karens barn er det Karen som jeg 'sporer' videre på. Hun skal ha vært gift to ganger. Siste gang med Zakarias Fordelsen. I folketellingen av 1801 er hun oppført som bosatt på Mehus (Nesna) hos sin sønn Fordel Andreas. Dette underbygger ytterligere Alv sin kommentar om at mange av etterkommerne også havnet ute ved kysten. Går vi den andre veien og følger røttene vet vi også at det var en befolkningsøkning i Rana på 1600 tallet (med mange gårdryddninger), og hvor flere innflyttere hadde sitt opphav fra kysten. Etter hva jeg også ser hva Frode Holthe har funnet ut, var flere i denne søskenflokken født på Hauknes i Sjona (nå Rana, tidligere Nesna kommune) Se: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret Knut. I hvilket av ekteskapene hadde Karen sønnen Fordel Andreas? Karen døde kanskje også i Nesna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner Fordel Andreas Sachariassen i Mehus ved FT-1801, og da er det jo innlysende at han er sønn av Karen i hennes ekteskap med Zacharias Fordelsen iallefall. Ser at Fordel var 47 år i 1801, og altså født ca 1754? På omtrent samme tid før jo Karen barn med Elias Larsen, og Karen var jo faktisk 31 år i 1754. Hun kan jo ha vært gift med Sacharias Fordelsen før 1754, og hennes ekteskap med Elias Larsen kan ha vært hennes 2.ekteskap. Jeg skal forøvrig videre på Karen og Elias sin sønn Hans født 1755, og han var den eneste av deres barn som levde til voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Nå håper jeg at det er rette familie jeg blander meg inn i.På Leiråmoen i Rana bor Elias Larsen fra Villen han ble gift 1754 med Karen Hansdatter Ødegård. De får sønnen Hans som bosetter seg på Ånes (det er vel din ane Anne Lise)1758 gifter enka Karen Hansdatter seg med Zacharias Fordelsen fra Fagerlia dp. 24.sept. 1724 d. 4.juni 1667. De får barna:Elias f. 1759 til AltermarkaKaren f.1761Fordel f. 1761Dordi f. 1767 d. 17723)bruker på Leiråmoen heter Johan Eliassen var på L. 1772 og får dattra Marit 28.sept 1772, det står ikke hva kona hans heter. Kanskje Karen var gift med han????Dette er fra gårdshistoria fra Rana s. 410Denne Fordel Zachariassen er det den Fordel som bor på Mehus og blir gift med Eliasbeth Margrethe Klæboe.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for disse opplysningene Solveig. Ja det er den Hans Eliassen som du nevner som er min ane, og han ble gift med Petronelle Sachariasdatter Rausandakslen som ble døpt 13.09.1761. Forøvrig døde Hans på sjøen den 21.02.1793.Det er vel mulig at det var Karen Hansdatter som var gift med Johan Eliassen, men i såfall ble hun mor som 49-åring i 1772. Hun ble jo døpt i Hemnes kirke Dom 2.p.trinit. 1723. Det er jo mulig å bli mor i en alder av 49 år, men det er vel heller sjelden.Jeg har ikke greid å finne giftermålet mellom Karen Hansdatter og Elias Larsen i kirkeboka for 1754 og årene rundt i Rana. Noen andre som har funnet det? Ellers burde jeg jo ha tenkt på å se etter Karen Hansdatter som eventuelt gift en gang til da jeg hadde mikrofilmen på fjernlån, men jeg hadde vel for mange å se etter på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Ækteviet 18.p.trinit 1758 i Mo kirke Zacharias Fordelsen Leiråmoen med Karen Hansdatter.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Fordel Andreas Sachariassen kan neppe ha vært født rundt 1754. Opppføringen i folketellingen må være feil. I kirkeboken for Hemnes finner vi at Fordel Andreas nok var døpt 05.02.1764 i Mo kirke (anekskirke under Hemnes). Jeg har notert meg at Zakarias Fordelsen døde på Leiråmoen i Rana 04.06.1767 (Rana bygdebok, side 410). Elias Larssøn, Karens første mann, døde i 1757. Eksakt dato for giftemålet her heller ikke jeg funnet. Med unntak av når Fordel Andreas var født har jeg derfor de samme årstall som Solveig.Når Karen døde etter 1801 vet jeg ikke, men det er vel sansynlig at dette skjedde på Mehus i Nesna.Fordel Andreas er styrmann på en av jektene til Anders Dass på Mehus og gifter seg med Elisabeth Margrethe Klæboe i 1786. Deres datter Alethe er min tipp tipp oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Knut!Christen Hansøn Klæboe og Elisabeth Jonsdatter Stud på Vikholmen i Nesna er min manns 5.tippoldeforeldre. De blir jo oldeforeldre til din tipp tippoldemor Aleth Fordelsdatter.Men jeg hadde ikke tenkt så langt at Fordel Zachariassen på Mehus var sammen mannen som Fordel Zachariassen på Leiråmoen. Nå kommer jeg til å lete til jeg finner han og søskene døpt. Og det kan jeg legg inn her.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk til både Solveig og Knut. Med det jeg nå vet om Karen Hansdatter skal jeg prøve å få sett kirkeboka for Nesna på mikrofilm etter påske, for å prøve å finne dødsfallet til Karen. Hun var jo 78 år i 1801, så en skal sikkert ikke så lang tid etter 1801 for å finne det dødsfallet.Hvis jeg finner noe legger jeg inn svaret her etter påske. Nå får jeg også bygdeboka for Rana snart, og det blir en del å jobbe med i påsken angående slektsforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei igjen.- Jeg er ikke sikker, men det er noe her som muligens kan være et spor for å finne løsningen på denne søskenflokken. - Se innlegg 5., i linje 11 nedenifra, '5a), Ole Hansen, f. 1735. Klarer noen å finne hans ekteskap ? Kanskje gift omkr. 1769 -1770.- Uansett, ville dette ant. være med på å løse en annen gåte.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

P.s. til forrige innlegg.- Spørsmål til Knut i innlegg 14; Vet du om den Elisaeth Margrethe du nevner er dr. av Peder Pedersen Hines ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå forstår jeg ikke helt hva du mener Alv. og på linje 11 nedenfra finner jeg ikke noen Ole Hansen. Var han bror av Karen? Det jeg finner på linje 11 er Kirsten Christophersdatter som ble gift med Anders Nilsen i Våg på Dønna. Mener du at Karen Christophersdatter og hennes søsken kan være fra Dønna? Det er jo ikke umulig, men jeg finner ikke noe bevis for dette i skiftene til Svein Edvardsen 1686-1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Jeg har en Ole Hansen Wog på Dønna, men jeg kan nå ikke se at det er den du søker Alv.Ole Hansen Wog på Dønna f. ca 1735, d. 1790. gift i Dønnes kirke 4.nov.1770 med Elisabeth Margrethe Klæboe (datter av Peder Pedersen Hines)Barn: Hans Carl dp.25.aug.1771, Anne Elsebe dp. 12.april 1773, Dorthea dp. 7.juli 1776. Barbro f. 1781, Jon ca. 1786, Peder Johan dp. 9.april 1789.Svar på spørsmålet du stiller Knut: Elisabeth Margrethe Jonsdatter Klæboe f. på Saura ca 1761 Datter av John Christensen Klæboe og Dorthea Bugge på Saura. g.m. Fordel Zachariassen på MehusHilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha.- Jeg trodde nesten det var samme Elisabeth som evt. var g. 2. g.g.r. - Men det er jo allikevel flått å få en kone til Ole Hansen.- Kanskje du da også har svar på navn på konen til Ole Hansens sønn, Hans Carl, f. 1771 ? --Beste hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Ja vist har jeg kona til Hans Carl Klæboe. Han ble gift 26.sept 1802 med Margrethe Mikkelsdatter f. 1772 Havstein i Herøy. De er tipp tippoldeforeldre til min mannDet er deres datter Elisabet Margrethe f. 22.nov. 1802 i hennes 3.ekt. med Christen Michael Nilse, de bodde i Åkvik på Sundøy som min mann stammer fra.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei og hjertelig takk ! Flott ! - Så får jeg bare håpe at jeg er tilgitt at jeg på en måte trenkte meg inn i hovedproblem-stillingen.- Nu må jeg grunne litt videre på denne Christopher.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Jeg syns nå bare det var hyggelig, jeg tror Anne Lise syns det samme, hun er en koselig dame.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Bra, jeg ser videre at spørsmålene og avklaringene til meg allerede er besvart av Solveig.Samtidig ser jeg virkelig frem til om det skulle bli løst noen 'påskenøtter' i nær fremtid. Enten det gjelder fødselsdatoer til Fordel Andreas' sine søsken (minesterial boken for Hemnes og Mo er ikke akkurat lettlest), dødsdato til Karen Hansdatter (her er nok bøkene for Nesna mer lettleste og oversiktlige), eller hvem denne Christoffer kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.