Gå til innhold
Arkivverket

[#28271] Karen Christophersdatter f 1685-95 i Rana?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! - Ja nu er jeg usikker på om dette skal tolkes slik at det aldri har vært noen Elsebe Adriansdr. ? - Eller om denne Else Aagesdr. kanskje var dr. av en Aage (Haagen) Falch, som har vært ntydet skulle ha eksistert ? - Det fremgår ikke av innlegget hvor disse seneste opplysningene er hentet fra ?-- Vedr. disse opplysn om sølvakannen ; Fremgår det noen datering om denne ? - Det foregikk jo den reneste serie- giftingen innen denne fam., så slik sett kunne jo en sølvkanne komme fra nesten hvor som helst, dersom den ikke er datert.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 33 her: På side 50 i gårdshistorien for Rana finner jeg Israel Thomassen Hauknes. Han var 55 år i 1701, og han var gift med Gunelle Eliasdatter som døde i 1730. Hun var da 91 år. Dette tror jeg kan være en datter av Elias Larsen iallefall. La oss nå si at mor til Karen Christophersdatter var nn Eliasdatter. Karens datter Gunelle som døde 13 uker gammel i 1730 er sikkert oppkalt etter den Gunelle Eliasdatter som døde i 1730. Hun har da i såfall oppkalt sin datter etter en mulig morsøster.En annen teori er selvfølgelig at Gunelle Eliasdatter var mor til Karen Christophersdatter, og etter at Christopher døde før 1701 kan hun ha blitt gift med Israel Thomassen. Det er vel det jeg har trodd og skrevet om her tidligere, men bygdeboka for Rana mener jo at enken etter Christopher var gift med Lars Nilsen, men det kan jo være feil(??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Hei Svein, jeg regnet med at det ville komme en slik kommentar om kilde gehalt fra Alstadhaug kanikgjeld. Har selv avdekket feil eller mangler her. Så derfor greit å sjekke mot flere: Erling Nordli har også i Hemnes gård og slekt s 86 oppgitt Elsebe Adriansdatter Falch fra Nepelberg som første kone til Christopher Pedersøn på Elsfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Vel, ellers hadde jeg fått den oppfatning at det nevnte 'Blanc' tidl. kun har vært nevnt om en sønn av søster Peder Christophersen, Ingeborg C. i hennes ektesk. m. Joseph Pedersen, vel fra Solhaug.-- Denne Joseph Pedersen var g.2.m. Inger Rasmusdr., fra Sandnes, dr. av Rasmus N.-,g.m. Ane Samuelsdr. Sandnes.- Ingers bror var Nils Rasmusen Lurøy.-- Inger og Josephs dr., Maren blev g.m. Jon Larsen som fl. til Sandnes, mens Anders Jacobsen Falch fra Selfors / bos. Sandnes kom til Elsfjord.-- Men dette kunne jo like gjerne vært tatt opp i tema Adrian Jacobsen Falch.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Svein, jeg lurer også på hvor belegget er for at Christophers Pedersøns sønner skulle være sønner av Else Aagesdatter og ikke Elsebe Adriansdatter. Det rimer da også mer at Adrian Christophersøn er barnebarn av en Adrian enn en Aage eller Haagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Initialene MPDF på sølvkannen i innlegg 50. Kan være til Margrethe Peders Datter Falchner. Adrian Falchs mor. Dette svekker jo heller ikke kildene som er nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Jeg sitter med en god del notater fra Statsarkivar Alf Kiil. Denne mannen har gjort en fenomenal jobb på Statsarkivene. I hans privat arkiv som består av over 120 bokser (skal vi si rundt 500 dokumenter i hver boks) da skjønner vi at er en en hel masse, men så bodde han på Statsarkivet i Trondheim og med tøfflene på så gikk han sine runder om kvelden og natten. Jeg misunner han. Men nok om det. I Hemnes Bygdebok forekommer det også en god del feil (ganske mange forresten) og at det er samme opplysningene betyr at også han har brukt Alstahaug Kanikgjeld i stor utstrekning. Jeg og mange med meg har oppdaget at han b.a. ikke har brukt alle skiftene som finnes for Hemnes og mye annet original matriell. Når det gjelder opphavet til denne Peder Christophersen så må jeg bare si at dette har jeg fra Alf Kiil, men selv sitter jeg med ca. 4000 A4 sider med notater som jeg dessverre ikke har fått sortert, så skal jeg få et innblikk i problemet så vil det ta tid. Jeg regner med at en del opplysninger ligger i b.a. tingbøkene hvor en del skifter før 1686 er tatt med, uten om dette har jeg ingen komentarer. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen ! - Til innlegg 53.- Anne du skriver at du på side 50 i Rana Gårdshist. har fummet at Israel Tomassa Hauknes var g.m. Gunelle Eliasdr.- Vel, i min utgave av Gardshilstoria side 50 heter hans kone Margrete Pedersdr. Hun ar da også oppf. som mor til barna til Israel Tomasen i skifte etter Israel Tomassas dr. Berit i 1737, som da var g.m. enkem. Lars Nilsa på br. 3, Innigarden- (side 52.)Han var først g.m. enka etter den tidl omt. Christopher, vel far til søskenflokken omt. i skifte på Bjørnviken.-- Men for alt jeg vet, så kan jo alt bare være tull hva som er skrevet i disse skiftene ? -- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Her mener jeg Alv har rett, jeg har også at Israel Thomassen var g.m. Margrete Pedersdatter. Og deses sønn Jon Israelsen har ingen barn som heter Gunnhild, men bl.a. en datter Margrethe. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg må ha en annen utgave enn dere, og her er ordrett det som står i boka under midtgarden i Hauknes: 3: Israel Thomassa 55 år i 1730,d 1730,var br.omlag 1680-1730. G.m. Gunelle Eliasd., d 91 år gl.1730. Sønner:-Per Israelsa 16(år i 1701)-Elias Israelsa 10(antall år i 1701) Jeg har ikke ment å skrive at deres sønn Jon som senere var bruker hadde noen datter som het Gunhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Johnsen

Hei Anne Lise,Dette var merkelig. Ifølge min utgave av Mo Gardshistorie var Israel Thomassen g.m. Margrete Pedersdatter. Kan du se om bibliotekboken og den andre kopien er like.Hilsen Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det står det samme i bibliotekutgaven av boka også på side 50, og ingen Margrethe Pedersdatter er nevnt. Kan dette stå på en annen side av bygdeboka? Jeg har jo ikke fått lest alt enda. Han kan jo ha vært gift med Margrethe Pedersdatter før han ble gift med Gunelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Johnsen

Min kopi er ikke identisk med den du har. Den ble kjøpt fra et antikvariat på et senere tidspunkt. Det er mer sannsynlig at din kopi og bibliotek- kopien er like. Det står ingenting om utgivelsesår, opplag eller utgave i min utgave. Hva med de utgavene du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har tatt kontakt med noen i Rana Slektshistorielag angående et annet tema, og da brukt adresser som sto i 'Våre Forfedre'. Fikk to henvendelser tilbake med ugyldig adresse, og den 3.har jeg ikke fått svar fra. Har også spurt om hvordan jeg kommer inn på hjemmesiden deres tidligere uten å få svar, så dit er det ingen vits i for meg å henvende meg. Å legge inn noe på siden deres er umulig når det ikke er mulig å komme seg inn der uten brukernavn og passord. Det har ikke jeg fått, og har forlengst gitt opp siden deres.Nå har jeg lest og lest og lest igjen flere ganger på side 50, og kommer stadig frem til at Israel Tomassen i Hauknes var gift med Gunelle Eliasdatter. Jeg virkelig fortvilet her jeg sitter, for jeg kan da ikke se så mye feil gang etter gang etter gang på de samme.Siden det ikke står noen årstall i de bøkene jeg har er det umulig å finne ut om det er forskjellige utgaver ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Jeg har sendt en mail til deg om et skiftet i skifter fra Hemnes/Rana 1686-1780 på Hauknes 1737 s. 200, har du lest det.Jeg forstår gott at du blir fortvilet. Kan du ikke prøve å sende mail til Arnfinn Småli han som er redaktør i Våre forfedre. Nå i påske er han vel på fjellet kan jeg tenke meg. Men han kommer nå hjem igjen.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg har sett mailen fra deg, og jeg ser jo nå at det samme skiftet er gjengitt i skiftene for Nesna under Hauknes. Det er jo nevnt tidligere i denne tråden. Opplysningene i bygdeboka må jo være feil, men hvem var da Gunelle Eliasdatter som var 91 år da hun døde i 1730?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Ja, jeg tror nesten det må være feil i den gårdshistoria som du har. Det må jo nesten være en annen utgave.I gårdshistoria tror jeg ikke det er tatt med inderster, så Gunhild og famile kan jo ha bodd der uten å være kommer med, eller hun kan ha vert ugift. Hvis ikke det finnes et skifte som det kan komme frem av hvem hun er.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Enten Gunelle Eliasdatter har vært gift eller ikke med Israel Tomassen, så er hun jo fremdeles interessant som eventuell datter av Elias Larsen som var var 65 år i 1666 og da bruker i Hauknes. Det er jo skrevet om han som mulig far til en ukjent datter som var gift med Christopher her(far til Karen som jeg startet dette emnet med).Altså tror jeg at Elias Larsen kan ha hatt disse døtrene:-Gunhild Eliasdatter født ca 1639, og død i 1730. Da er hun oppgitt å være 91 år-NN Eliasdatter gift med Christopher, og disse var da foreldre til min ane Karen. Alv skriver jo om dette tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har jeg omsider kommet meg så langt at jeg har fått lest litt i gårdshistoria for Rana, og jeg har begynt å lure på om det som står der om at Christopher i Haukhes kan ha vært gift med Elias Larsens datter kan være riktig.Jeg ser jo også at Elias Larsen har en stesønn i 1666 som heter Christopher og er 15 år, og det virker da sannsynlig at det er denne Christoper som var bruker i Hauknes i 1690-årene. Hvis da denne Christopher ble gift med Elias Larsen sin datter så må han jo ha blitt gift med sin egen stesøster, men der er kanskje mulig? Elias Larsen var det da kanskje gift med den samme Christophers mor i 1666? Jeg har kun sett på bygdeboka her, og foreløbig ikke sjekket manntallet 1666 på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Per Nermo

Det ER jo mulig: Elias g. seg først m. N1 og får Gunelle og datteren NN, deretter g. han seg (før 1666) m. N2 som har sønnen Christopher fra et tidl. ekteskap, og som g. seg (ca.1675?) med NN Eliasdatter (over), og til det trengtes neppe noen bevilgning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Anne Lise: I innlegg 5 står at din ane Maren Christophersdatter (fra Hauknes ?) er f. ca. 1678 mens du i innlegg 1 mener hun er f. mellom 1685 og 1695. Hva tror du nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Anne Lise.Av egen erfaring så ville jeg ikke stole helt på Gårdshistorien fra Rana. Det er jo under arbeid med en ny Gårdshistorie. Kanskje du burde ta kontakt med Rana Slektshistorielag for om mulig de vet noe mer sikkert?Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.