Gå til innhold
Arkivverket

[#28275] Jens Larsen, Johannes Larsen, Huske i Nesna


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Anne Andersdatter og Lars Israelsen på Villen i Rana hadde to barn som bosatte seg på gården Huske i Nesna. Det var: 1) Jens Larsen, f. ca. 1724. Han døde trolig før 1801. Hvem var han gift med? Når døde han? 2) Johannes Larsen, f. ca. 1736, død etter 1801. Han var gift med Else Andersdatter. Når døde han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

FS/IGIJens LARSEN Christening: 22 OCT 1724 Hemnes, Nordland, NorwayParents:Father: Lars ISRAELSONMother: Ane ANDERSDTRSpouse: Margrete ADRIANSDTRMarriage: 08 JUL 1753 Nesna, Nordland, Norway--------------------------------------------------FS/VRI - to sønner:Andreas Christening: 08 Jul 1753 Place: Nesna, Nordland, NorwayParents: Father: Jens LARSENMother: Margrete ADRIANSDRSource Information: Batch Number: C427502Source dates: 1738 - 1769Collection Details: Nesna; Den Norske Kirke--------------------------------------------------Christen Christening: 03 Mar 1755 Place: Nesna, Nordland, NorwayFather: Jens LARSENMother: Margrethe ADRIANSDRSource Information: Batch Number: C427502Source Dates: 1738 - 1769Collection Details: Nesna; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS finner jeg at 12.7.1756 er det en Jens Larsen som gifter seg med Gjørren Johansdatter i Nesna; men om dette er den samme Jens Larsen som gifter seg på nytt, eller om det er en annen Jens Larsen, det vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel Johannes Larsen på ”Husche” i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11828&gardpostnr=7&personpostnr=148&merk=148#ovre>Lenke.På samme gården finner jeg en 70 år gammel enke, almisselem Margrete Andriansdatter (stavet slik i f.t.), og dette kan vel da være kona etter broren Jens Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Holthe

Til inlegg 2. Kirkeboken for Nesna inneholder IKKE giftemål mellom Jens Larsen og Margrete Adriansdatter på den oppgitte datoen 8. juli 1753 (=3. søndag etter trinitas), slik FS/IGI hevder. Giftemålet må evt. finnes en annen gang.Sønnen til Jens Larsen på Huske ble riktignok døpt på denne datoen ifølge kirkeboka.De andre dataene fra FS er ikke sjekket.m.v.h. Frode http://www.slekt.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan ikke direkte være til hjelp her, men har noen opplysninger som kanskje kan være av interesse. jeg har jo to av søskenene av Jens som aner(Ane døpt 17.06.1731 og Elias døpt 07.03.1734). Regner med at du Geir har barna til Jens, men jeg skriver dem opp likevel:1)Andreas Jensen2)Jens Jensen som var 20 år i 17943)Anna Jensdatter som var 16 år i 1794Alderen på dem har jeg ut fra skiftet etter Marithe Israelsdatter i Storlien i 1794. Lars Israelsen er jo da nevnt som bror, men han må ha vært halvbror. Den 19.07.1707 ble Lars og Marithes far Israel Eliassen Nergrøbben gift med Kirsten Langstrand. Lars var jo født ca 1699, og Marithe i 1711(døpt 5.p.trinit eller 05.07.1711). Også søsteren Ane må være fra Israels andre ekteskap(døpt 4.p.trinit. eller 01.07.1708) Jeg vet det står at Lars ble født ca 1707 i bygdeboka, men han er ikke å finne som døpt i kirkeboka for årene 1704-1708. Dessuten ble han og Ane Andersdatter gift alt 9.p.trinit. 1724, og da passer det jo bedre at han ble født ca 1699 enn 1707.Han som du kaller Johannes Larsen ble døpt Johan 2.p.trinit. 1736 i Moe kirke. Ved skiftet etter Marit Israelsdatter i 1794 var han i Husby i Nesna. Jeg har prøvd å finne han i Husby i bygdeboka, men han er ikke nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei og takk for finfin hjelp alle sammen. Til innlegg 7: Du tror vel ikke at Husby kan være feilskrevet for Huske i Nesna, der han i alle fall bodde i 1801? Hvilken bygdebok snakker du om her, Anne Lise? Finnes det noen for Nesna? Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg snakker om 'Bygdebok for Nesna' bind 1 før 1801, Av Øyvind Jensen. Det er mest en historisk bok, men en og annen bruker er nevnt. Dessverre finner jeg ikke Johan(Johannes) eller Jens der i bygdeboka.Ellers har jeg en teori her om at mor til vår felles ane Lars Israelsen kansje het Ane. Barnet han får med sin kone Kirsten som han ble gift med i 1707 het jo Ane, og det var jo noen iallefall som hadde den skikken av de kalte opp eldste barn i neste ekteskap etter ektefellen som døde tidligere. Dessuten kaller jo Lars en datter for Ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Jeg ser i det omtalte skiftet i 1794 etter Marit Israelsdatter i Storlia. Her er Israel Larsen nevnt, og han er vel en sønn av Lars Israelsen, bror til nevnte Marit. Jeg ser at skiftet nevner 'Ringen' som bosted. Hvor er Ringen? Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ringen er i Rødøy, og det er skifte etter Israel der i 1777. Han var da gift med Johanna Aronsdatter. Her er det sikkert mer å finne i kirkebøkene på internett, og der har jeg ikke hatt tid til å lete enda. Nå reiser jeg hjem til Trøndelag, og kan derfor ikke svare i denne tråden på en stund. Er ikke tilbake før 15.03.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Jeg sitter og leser kirkebøker for Nesna. Og 4.p.Trinit.(8.juli) 1770 i Nesna kirke Døpt Jens Larsen Husches barn: Jens, faddere: Peder Abelsen Herset, Anders Nilsen Hines, Anna Jacobsdatter Herset og Gidschen Nilsdatter Husche.9.p.trinit (12.aug)1771, blir Jens Larsen kvinne inleid. Det står desverre ikke navn på henne.Kirkebok for Nesna 1770-1791, 838-A03, s. 10det er Kirkebøker på mikrokort.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.