Gå til innhold
Arkivverket

[#28277] Dødsfald i Verdal


Gjest Niels H. Wind
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels H. Wind

Kan det passe at den Nils Aksnes Ellingsen der fødes 1785 som søn af Elling Eliasen og Marit Nilsdatter er den Nils Ellingsen der dør 1848 på Leirfaldkålen. Her står han som ugift, mens han iflg Verdalbogen i 1839 giftes (2. ægteskab) med Gollaug Johansd. Hvis ikke kan jeg ikke finde ham død Nogen som kan hjælpe?? Takker på forhåndNiels Wind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg går ut fra at Nils, om det er han som bodde på Axnes i 1801 og var 16 år, ble gift ca. 1806 med Malena Baardsdt. De fikk 7 barn, hvorav det siste i 1819.Det ser ut til at Malena døde som inderst på Hallemvald 13/3 1833 og var født ca. 1774. Fødselsåret er bare ca. da det ofte er brukt alder ved død som grunnlag for dette årstallet.Den Nils som døde ugift i 1848 var vel fca. 1795, og passer med Nils født på Valstad (Vistætten). Denne Nils kan umulig ha blitt far i 1805 da han jo da var bare ca. 10-12 år gammel.Det finnes 2 døde Go(u)llaug Johnsdt. i Verdal. Gollaug fca. 1808, død 12/10 1838 som tjener på Minsås. Om han ble gift med henne burde de fått barn, men jeg finner ingen. Så er det Gullaug Johnsdt. Tusetvald, fca. 1794 og døde som gift kårkone 18/3 1861.Jeg har kun brukt kirkebøkene som ligger her på nettet og ikke orginal-bøkene.Om noen har mulighet til å se i orginalen da Niels Ellingsen ble døpt vil det kanskje stå der når han ble gift og døde. Jeg er usikker på når presten begynte med å føre inn disse opplysnigene under dåp, men det ble utrolig nok gjort og er til stor hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Den nevnte Nils Ellingsen Aksnes f. 1785 ble g. 1805 med Malena Bårdsdtr. Sundby 1774-1833 som Berit skriver. Han g2. 1839 m. enke Gollaug Johnsdtr. Follovald f. ca. 1780 på Tingvoll på Nordmøre. Dette er det siste vi ser til Nils i Verdal, men hvor de to flytta veit vi foreløbig ikke. Nils fikk 05.04.1805 ue. sønn Sivert Lyng som døde 20.11.1885 i Grove City, Minnesota. Han g. 03.10.1828 m. Anne Olsdtr. Lennes f. 23.12.1808 på Øgstadvald og ble husmenn på Lyngsvald, 10 barn. I april 1866 utv. han til Amerika med kone og 3 døtre og 5 barnebarn,-farmet i Meeker Co., Minnesota, se Verdalsboka Heimer og folk i Leksdalen s. 93. mvh. Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels H. Wind

Specielt til Trond Okkenhaug - Vil det sige at det er en skrivefeil når der i fødte 1805 står Nils Ellef som fader?? og ikke Nils Elling ? du kan evt svare mig på niwi@tuknet.dkJeg takker på forhåndNiels Wind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.