Gå til innhold
Arkivverket

[#28280] Anne Andersdatter Storgranheia i Rana


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Jeg tar utgangspunkt i et skifte fra 1811 etter avdøde Elias Andersen. Han var sønn av Anders Pedersen og hans andre hustru Målfrid Eliasdatter på Storgranheia i Rana. I dette skiftet er en halvsøster av Elias nevnt, Anna Andersdatter, og hun var gift i 1811, ukjent hvor. Denne Anna var datter av nevnte Anders Pedersen med sin første hustru Maren Eriksdatter. Anna skal være født ca. 1754/1755, og burde vel da være gift i 1801. Men hvem var hun gift med (i 1801 og i 1811) og hvor bodde hun? Jeg har funnet en passende kandidat i Bygdåsen i hemnes, men det ser ut som om vedkommende er fra Hattfjelldal. Ellers må en vel kanskje ut av Rana for å finne henne?? Noen som vet om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel egentlig på siden av det du spør om, men er det enka etter Anders Pedersen, Målfrid Eliasdatter, som er gift for annen gang og bosatt på Storgranhei i Rana i 1801? Lenke. Ser at én av hennes sønner heter Elias Andersen og er 10 år gammel. Er det denne Elias det er skifte etter i 1811? Han har to helsøsken, Augustinus 14 år og Maren 8 år. I FS/IGI som inneholder feil, finner jeg en Augustinus Andersen, som døpes i Mo, 27.4.1788 og som gifter seg 16.6.1815 med Ingeborg Dorthea Ottosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei Grethe! Ja, Målfrid Eliasdatter er enken etter Anders Pedersen i hans andre ekteskap, og de bodde på Granheia. Første gangen han giftet seg, med Maren Eriksdatter fra Brennåsen, bodde han i Øvre Grøbben. Det er helt riktig som du tror, Elias Andersen var bare 20 år gammel da det ble skiftet etter ham i 1811, og han var sønn av Anders Pedersen i hans andre ekteskap med Målfrid Eliasdatter. Må prøve å finne noe mer omm Augustinus Andersen, hvor han bodde og når han døde. Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Geir Bjernes

Tar frem dette innlegget på nytt idet jeg har fått noen flere opplysninger om Anna Andersdatter.Hun er i alle fall født i 1755 og er datter av overnfor nevnte Anders Pedersen. Hun giftet seg den 21. oktober 1787 med Elias Johnsen fra Rundhaugen, og den 18. oktober 1808 giftet hun seg på nytt med enkemannen Jens Israelsen som bodde på Skonseng i 1801, men på Storgranheia ved giftermålet. I sitt første ekteskap med Elias bodde hun i Sæterdalen, senere i Høglia av Brennåsen. Anna Andersdatter levde i 1811, men er det noen som ved når hun døde? Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.