Gå til innhold
Arkivverket

[#28281] Steffensen-folket på Å i Lavangen


Gjest Brit Høiland Fjellberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Vi ser Steffen Andersen i Manntallet for Astafjord i 1666 på gården 'Aae' i Lavangen, 26 år, her ved kolonne 91; [url="http://trekilen.com/xls/Astafjord_1666.xls>http://trekilen.com/xls/Astafjord_1666.xls Gåten blir å finne navnet på den eller de han var gift med, og alle barna, for det kan se ut for at Steffen fikk barn over veldig mange tiår.I Manntallet for 1701, ved kolonnene 166-171 her http://trekilen.com/xls/Astafjord_1701.xls, finner vi Steffen Andersen 63 år og sønnene Anders 36, Peder 24, Steffen 22 og Svend 19. Antakelig var der flere barn, men jentene samt guttene under 12 ble utelatt fra manntallet på denne tiden.I Astafjord bygdebok fam. 11491 er ingen av sønnene fra 1701 tatt med og det er jo merkelig. Der står følgende: Steffen Andersen (1640-1720) g.m. Anna Jonsdtr. Barn 1. Hans (1702-1770) 2. Berit (1706-1788) 3. Nils (1708-1795) 4. John (1710-1778) En forklaring på at sønnene fra 1701 er utelatt i bygdeboka, kan være at de tilhørte et tidligere ekteskap som det har vært vanskelig å få oversikt over ettersom kirkeboka for Ibestad pr. gjeld ikke er bevart før 1751.I Matrikkelen for Landskyld 1723, her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Til vanlig lar slike problem seg løyse ved å granske skiftebøkene, men dei finst kanskje ikkje for Sør Troms på denne tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei Bjørn! Jo da - det finnes protokollføring av skifter i Troms 1690-1805 her; LenkeOg jeg skal gå gjennom dette med det første for å se om jeg skal bestille noen fra Statsarkivet i Tromsø. Det er der dette materialet befinner seg.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Den nye bygdeboka for Astafjord viser at Steffensen-folket på Å har sitt utgangspunkt på Selnes. Steffen Andersen bodde der, død ca. 1623, var gift med Kirsten Olsdatter. Hun var sannsynligvis datter av Ole Gulbrandsen, Selnes, som er nevnt i skatteliste fra 1567. Barn nevnt er Anne Steffensdatter, Ole Steffensen, Anders Steffensen og Peder Steffensen. Anders og Steffen flyttet til Å. Anders døde ca. 1654 og enken giftet seg med Hans Hansen Schanch. De bodde på Selnes. Barn av Anders Steffensen med tilknytning til Selnes er nevnt: en datter g.m. Svend Nilsen, husmann på Selnes, bykslet senere på Årstein. Sønn Jacob Andersen f.ca 1648 på Å, død på Selnes 1685.Hilsen May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Takk May, for at du faktisk minnet meg om den boken. Jeg har den jo selv, og har funnet familien du nevner på Selnes i Gratangen.Det er imidlertid oppl. som tyder på at Peder Steffensen hadde tilknytning til Lavangsnes i Lavangen, og dermed så jeg meg blind på det. Men det er nu sånn at Lavangsnes og Selnes ligger på hver sin side av innløpet til Lavangsfjorden, så sjøveien over er ikke lang.Roald Markussen skrev i en artikkel i 'Lavangsminne' i 1991, at Peder Steffensen dukket opp i lensregnskapet for årene 1611-1612 på Lavangsnes sammen med en Iver Olsen. Videre betalte denne Iver jordleie på Rød, Å og Lotternes helt fram til 1626. Etter den tid har Peder og Anders Steffensønner overtatt etter Iver Olsen, og begge har bosatt seg på Å. Så når du May skriver i 3. linje at Anders og Steffen flyttet til Å, så må det nok være Anders og Peder.Anders Steffensen og kone N.N fikk Steffen Andersen ca. 1640, og det er vel han vi ser i Manntallet for 1666 på gården Å. Jmf. innlegg 1.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Ja, Brit, det var en skrivefeil! Jeg mente selvfølgelig å skrive at det var brødrene Anders og Peder som flyttet til Å, det er jo det som står i bygdeboka som jeg siterte fra. Hilsen May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.