Gå til innhold
Arkivverket

[#28283] Ragnhild Knutsdotter, Hærahaugen, f. 1797 i Heidal. Foreldre og bosted?


Gjest Eva Strømman Røvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Strømman Røvik

Jeg skulle så gjerne hatt hjelp med dette:Hvem var Ragnhilds foreldre, eventuelle søsken og hvor bodde familien i FT 1801?Ragnhild Knutsdotter var døpt 25.mai 1797.(I følge FS) Far: Knut Hærahougen. Kan ikke finne denne familien i FT 1801 under Vaage. Har forsøkt utallige stavemåter for Ragnhild/Rønnaug, men finner ingen i riktig alder i 1801-tellinga. Har en annen kilde som viser fødselsår 1799 på Ragnhild.Var Hærahougen (Harehaugen) egen gård, eller bruk under annen gård, mon tro? Er ikke så lokalkjent at jeg vet hvor jeg kan lete.Ragnhild ble gift med Ole Olsson Plassen og de bodde på Pladsen nordre. Fikk ihvertfall 4 barn: Anne, Ola Ingebjørg og Marit.Håper noen kan hjelpe meg.Vennlig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Harehaugen var husmannsbruk under Ekre i Heidal, da Vaage kommune. Ved søk i 1801 er hun oppgitt til å være bare ett år personnr 2532, men jeg kan ikke forstå annet enn at det må være din Ragnhild. Jeg har en amerikansk familiehistorie om etterkommerne av hennes bror, Hans Knudsen f ca 1793. Ragnhild giftet seg 31.mai 1821 med Ole Olsen Fougstadeie, som da er Pladsen (nordre). Finner dem i 1865 på Pladsen med yngstedatter Marit, 23 år. Anne f 9. april 1822, Anne nr.2 f 6. august 1825, Imbjør f 28. november 1835, Marit f 9. oktober 1842. Håper jeg er litt til hjelp Hilsen Helge Hålåsæter p.s.: Mn tippoldefar Jon Olsen var forlover da Ragnhild giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg har ikke direkte tilknytning, derfor litt løsblad-'system' Mor til Knud Torsen (farmor til Ragnhild) het Imbjør (Ingeborg) Torsdatter, og var født ca 1727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Jo, du hjalp meg. Det må vel være min Ragnild vel. Jeg er også interessert i linjene bakover på disse. Du nevner i siste innlegget Imbør Torsdatter som Knud Torsens mor. På siden der jeg finner disse under Ekre står det Imbjør Olsdatter: Mannens moder. Alderen stemmer: 74 år i 1801. Er det henne du mener, hva er i såfall riktig navn?Arti å høre at tippoldefaren din var forlover da Ragnild og Ole giftet seg. De er to av mine tippoldeforeldre.Takk igjen. Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, du har rett. Mitt gamle notat var feil. Så du har funnet Hærahaugen, som vi heidøler sier. Når det gjelder navn derforuten, så skrives Ingeborg for Imbør, Embjør og kanskje 4-5 varianter til. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ministerialboka for Vågå bekrefter at Knut Torsen Harehaugen døpte en datter Ragnhild både i 1797 og i 1799. Jeg har ikke funnet den første Ragnhild i gravferdslista, men ettersom hun ville ha vært 4 år i 1801, og ikke finnes hjemme hos foreldrene under denne tellinga, er det grunn til å tro at hun døde før 1799. Den kilden du har for at 'din' Ragnhild ble døpt i 1799, er dermed å stole på.Vielsen mellom foreldrene, Knut Torsen og Anne Paulsdtr. fant sted 16. juli 1780 med John Ekre og Lars Hansen som kausjonister.Jeg er ikke sikker på Anne enda, men tror Knut ble døpt i Heidal 22. s.e. Trin. 1751 som Tor Knutsens dåpsbarn. Faddere var Ole N.(=nordre) Faukstad og kvinne, Ole Sæteren, Ingeborg Larsdtr. og Gjertrud Johnsdtr.At Knuts mor Ingeborg Olsdtr. levde enda i 1801, gir oss hjelp til å finne vielsen mellom de som kan være foreldrene til Knut. Den 20. desember 1750 ble Tor Knutsen og Ingeborg Olsdtr. viet med Østen og Jacob Kvarberg som kausjonister.Hvilken forbindelse det var mellom Kvarberg og dette ekteparet har jeg foreløbig ikke funnet ut, muligens kan det være på Ingeborgs side.Når det gjelder Tor, finner jeg i sjeleregisteret fra 1736 en Tor Knutsen, 14 år, hjemfestet til Ryen, eller Ro som det gjerne blir sagt og skrevet lokalt om denne gården i Heidal.På søre Ro skiftet ekteparet Knut Torsen og Ellef(!) Syversdtr. i live med sine barn i 1738. Tor var den yngste av tre sønner, 16 år gammel.Far til Tor, Knut Torsen, var sønn av ekteparet Tor Andersen og Tora Fredriksdtr. Faukstad nordre. Da det var skifte etter Tora i 1709, er Knut Torsen listet opp som den 4. eldste sønnen. Ved dette skiftet er odelsgodset oppgitt å være 'sin paaboende gaard som skylder 2 huder m.b. og Syndre Riou 6 skind m.b.At Knut kom til Ro, bekreftes i et skifte i 1738 etter Knuts yngre bror Hans Torsen som døde ugift, slik at søsken eller søskens barn arvet. Der står Knut listet opp som Knut Søndre Ryen.Det svake punkt i denne mannsrekka er Tor Knutsen Ro. Han skulle etter oppgitt alder i 1736 og 1738 være født ca. 1722, hvilket stemmer bra i forhold til kone og sønn. Det er likevel ikke godt nok dokumentert at han var far til Knut Torsen Harehaugen. Jeg har foreløpig ikke funnet ut når han døde, noe som kanskje ville styrket dokumentasjonen. Jeg håper derfor at andre som evnt. har forsket på disse slektene, gjerne fra en annen innfallsvinkel, kanskje kan bekrefte det jeg har lagt frem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg glemte å legge til at Engebreth Hougen på side 88 i Ættesoge for Gudbrandsdalen, bind I, skriver at Tora Fredriksdtr. Faukstad som det var skifte etter i 1709, var eneste barn til Fredrik Stenersen Faukstad. Ektemannen hennes var Tor Andersen Viste av List-ætta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Så flott å få så mye god hjelp! Dette hadde jeg hatt liten mulighet til å finne ut av, uansett arkiver og kirkebøker! Jeg er veldig takknemlig for all denne hjelpen.For øyeblikket har jeg Ættesoga for Gudbr. på hjemlån, men den har jo ikke hjulpet meg noe særlig. Nå kan jeg se på det det refereres til.Jeg har to 'hefter' utarbeidet av Jørgen Espelund, et om Øyen (Killingøyen) og et om Plassen, hvor mine besteforeldre var fra (Oline Olsdatter Plassen, 1873 og John Stenersen Øien, 1872). Heftene har vært til stor hjelp for meg, men jeg vil gjerne komme lenger bak enn det Jørgen beskriver.Moro å få så mye påfyll! Igjen mange takk!Og 'takk for sist' til Helge Hålåsæter som ringte meg og ga meg gode råd. Det var hyggelig!Vennlig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.