Gå til innhold
Arkivverket

[#28284] Jon Nielsen Kvelstad,Verdal, f.1743, foreldre?


Gjest Aslaug Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aslaug Andersen

Jon Nielsen Kvelstad, Verdal, f. 1743 (evt.1740) g.m. Anne Eriksdtr. Trygstad i 1814, er i Trygstadætten nevnt å være sønn av Niels Arntsen Kvelstad og Magnhild Olsdtr. Men i Bjørganætten er han satt opp som sønn av Niels Eriksen Kvelstad og h. Siri Larsdtr. Auskin. Kan noen fortelle meg hva som er rett?Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Berit! Det gikk litt fort dette, Jon Nilsen ble gift i 1820 og ikke i 1814, og årstallet han ble født er 1782, så jeg går ut fra at han er sønn av Nils Eriksen Kvelstad og Siri Larsdatter. Takk for hjelpa! Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser i FT at han faktisk ikke står oppført som sønn eller barn av Nils Eriksen og Siri Larsdt?På FS, VRI har jeg funnet Joen f.13/4 og dpt. 14/4 1782 Verdal, foreldre Niels Arentsen og Magnille Olsdt.Men for å gjøre det vanskelig fant jeg samme sted Joen f.27/9 og dpt. 7/10 1781 Verdal, far Niels Erichsen og ingen mor oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei igjen Berit! Ja, vanskelig skal det jo være, av og til, så det er ikke godt å vite hva som er rett. Men i Bjørganætten er han satt opp som barn nr. 13 av Niels Erichsen og Siri Larsdatter, og gift med Anne Eriksdatter Trygstad. Så er det merkelig at når han i Trygstadætten blir Anne Eriksdatters 3. ektemann (1820) har andre foreldre! - Jeg kom kanskje ikke lenger? Noen problem er ikke løst så fort! Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om det finnes skifter etter foreldrene, hvem det enn er, kanskje det står noe der. Hvis ikke så har man jo alltids en mulighet med faddere eller se om en av disse 2 Jon døde før 1801.Men alt det betyr jo orginalkilder, om du ikke er så heldig at en fra Verdal leser dette og kan hjelpe deg. Jeg vet det finnes noen der som er veldig flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Gamlekara som laga slektsregistra i Verdalsboka gjorde en god jobb, men det hendte ikke så skjelden at de kom litt skeivt ut. Grete Forbregd gjorde en storjobb med Verdal's 16 og 17 hundretallsbefolkning. Hun har Nils Arntsen f. 1758 på Bredingsvald, d. 1823 som husmann på Efskindvald, foreldre: Arnt Johnsen Halsetvald 1728-1772 og Magnhild Olsdtr. Kjesbu 1732-1786. Nils hadde sønnen Jon 13.04.1782 med Magnild Olsdtr. Breding før han gifta seg 1786 med Marta Andersdtr. Efskindvald 1763-18?? og fikk 9 barn med henne.Jon hadde 4 kjente barn: Anne 23.09.1805-16.02.1806 m. Inger Nilsdtr. Kvelstad 2. Sirianna 26.03.1816 m. enke Theodora Marie Køppen, enke etter kaptein Carl von Køppen, 3. dødfødt sønn 08.03.1821 med kona Anne Eriksdtr., 4. Mortinus 01.02.1823 som enkemann med Marta Olsdtr. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Trond! Takk for opplysningene om Jon Nilsens foreldre. Jeg kjente til hans barn Sirianna og Mortinus, men ikke de andre. Så fikk jeg det på plass! Men dette gir nye spørsmål! FT 1801 har bare en Jon Nilsen, 19 år (f. 1782), og han er på Kvelstad. Er det den samme Jon? Og hadde ikke Nils Erichsen Kvelstad og Siri Larsdatter en sønn Jon? Eller var han død før 1801? Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Nå skaper du problemer med dine spørsmål Aslaug!!!! Jeg måtte da se litt nærmere på dette, og da ble det vanskelig. Først til Berit og FT 1801: Jon er ikke nevnt som sønn, heller ikke broren Nils, men i min gamle 'datalefse' står det i rubrikken helt til høyre: 'hos foreldrene' på begge, så de er sønner på Kvelstad. Og jeg begynner å tro at det er denne Jon som gifter seg i 1820. I 1815 er han tjener hos madame Sommer på Kvelstad, mor til Theodora Marie Køppen, som han fikk Sirianna med. Og jeg finner heller ikke flere aktuelle i FT 1801. Og nå ser jeg at Grete Forbregd har anført gifting på Nils Eriksen's Jon i 1820. Men så har Einar Musum, Verdalsbokas redaktør for bind III, IV og V anført gifting på Nils Arntsen's Jon 30.11.1820. Min papirkopi av MINI har desverre bortkopiert noe av høyre sidekant, men det står i alle fall et kors ved denne, som tyder at han er død forholdsvis ung. Men jeg har ikke funnet dødsfallet i de avskriftene jeg har. Skal se på kopiene seinere. Men vi ser jo at det har blitt feil i ett av slektsregistrene, og jeg heller til at det er Bjørganætta som er riktig her. Grete Forbregd anfører at Nils Eriksen Klokker\Kvelstad var født i Jämtland. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Trond! Beklager at jeg skaper problemer, men dette ser da enda mere spennende ut!!! Jeg sitter bare med notater jeg skrev av fra Verdalsboka for mange år siden, så er jeg takknemlig for at du kikker på dette! Og at Klokker Nils Eriksen Kvelstad kan være fra Jämtland sto det ingenting om i Verdalsboka. Han er min 3xtippoldefar gjennom datteren Magnhild og hennes datter Anne. Det haster ikke dette, men det er veldig fint om du finner noe mere om hva for en Jon som er den rette. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Etter å ha vært borte i hele dag hadde jeg en halvtime før vi igjen skulle på farten, tok jeg for meg kopien av MINI,-døde 1782 ovs. Som 4. dødsfall i 1783 finner jeg Joen Nielsen Baldgaard død 9 måneder gammel. Da tror jeg vi lyser fred over Nils Arntsen's Jon's minne og legger han bort for godt. Det er Grete Forbregd som nevner at Nils Eriksen er f. i Jämtland 1720-23, trolig ue. sier hun, da han ikke med noen av sine 13 barn kaller opp sin far!! mvh. Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei igjen Trond! Hjertelig takk for god hjelp! Det er alle tiders å få de riktige opplysningene, og jeg tar til etterretning det Grete Forbregd sier om Nils Eriksen. Jeg hadde faktisk ikke tenkt på at ingen av hans barn heter Erik, bare at den eldste har fått navn etter morfaren. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Til slutt Aslaug, hvordan går generasjonene fra Nils Eriksen og ned til deg. Det er fint å få noen knagger å henge slekta på!!! På forhånd takk. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei igjen! Ja, jeg har allerede nevnt Nils Eriksens datter Magnhild, f. 1772. Hun hadde datteren Anne Larsdatter f. 1798, med Lars Jeremiassen Midtholmen (senere Ulvillen). Anne ble gift med Jon Eriksen Indal (Efskinsvald), sønn av Karen Jonsdatter Moen og Erik Taraldsen Indal. Både Jon og Anne var 'slegfredbarn'. De flyttet til Vemundvik i 1845, med døtrene Karen og Magnil, som begge ble gift der. Magnil Jonsdatter, f. 1838, ble gift med Hans Gunnerius Iversen Sve. Deres datter Ivara Marie f. 1879, ble gift med Helmer Arntsen Fagernes. Ivara Marie og Helmer hadde sønnen Arne, f. 1897 i Overhalla. Arne Fagernes ble gift med Ellen Lend, og de var mine foreldre.Hva Anne og Jon Efskinsvald kalte seg i Vemundvik er jeg faktisk ikke sikker på. Det er et problem at kirkeboka for Vemundvik/Namsos forsvant da Namsos ble bombet i 1940. Mange opplysninger gikk tapt der.Men dette er det jeg har om generasjonene fra han som muligens var jämte, - Nils Eriksen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Jodå, jag har också den uppfattningen att Nils Eriksen Kvelstad var jamt. Vi har letat efter honom i kyrkböckerna på sämmersia om Kölen, men än har vi inte hittat honom. Men nu har jag ett par nya aspiranter, får se om det är någon av dom.För att fylla på med ovidkommande upplysningar, kan jag tala om att Jon Eriksen Indals mor, Karin Jonsdotter Moen född c. 1767, efter att hon fått ue sonen Jon med Erik Taraldsen, gifte sig 1802 med svenske pojken Edfast Olofsson f. i Side, Oviken, Jämtland år 1776. Denne är mera känd i Vuku som Efast Olsen Årstadvald och de har stor eftersläkt i Verdal.Hälsningar/Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Janne! Takk for innlegget ditt! Det er interessant om det finnes rede på at Nils Eriksen Kvelstad var jämt. Han er jo født etter at Jämtland ble svensk! Så om du finner eksakte opplysninger om han, vil jeg håpe på at du deler dem med meg! Opplysningene om Karen Jonsdatter Moen er ikke uvedkommende, hun var jo min tipptippoldemor, og det jeg finner om henne er også interessant. Jeg vet at hun ble gift med Efast/Edfast, men jeg visste ikke at han var svensk, selv om jeg syntes navnet var uvanlig! Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Janne Högdin

Då kan jag komplettera med Jon Eriksens f. 1796 halvsyskon.Modern, Karen Jonsdatter, som dog 1833 på Årstad i Vuku, gifte sig i Vuku 1802 med Edfast Olofsson f. 1776 i Side Oviken Jämtland d. 1858 hos sin dotter på Sendesvald i Stiklestad. Edfast hade kommit över till Vuku tillsammans med sina föräldrar och syster någon gång mellan 1776 och 1801. Han hade varit dragon, skomakare och husmann.Karen och Edfast fick barnenBeret Efastsdatter Årstadplass (Moan, Sendesvald) f.1803 på Midtholmsvald i Vuku, d.1888 på Sendesvald i Stiklestad. Hon blev gift 1830 med Arent Pedersen (Hallan, Moan) Sendesvald (1800-1889) De fick 4 barnOle Efastsen Indalsvald, Holmli(1806-1881) f. i Indalsvald, Vuku d. i Holmli var lärare och gift 1. 1827 i Vuku med Marta Bårdsdatter Molden (1802-1854), gift 2. 1855 i Vuku med Martas syster, änkan efter Ole Olsen Karlgård (c1791-1854), Beret Bårdsdatter Molden (1797-1879) 7 barn i första giftet.Guru Efastdatter Kulstadvald, Levring (1810-1889) f. på Kulstadvald i Vuku, död på Levring. Hon gifte sig 1837 med Arnt Olsen Levring, Holmli (1806-1891) 4 barn.Hälsningar/Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Janne! Så fint å få navna på Jon Eriksens halvsøsken! Jeg har forsøkt å lete dem opp på folketellingene, men det er vanskelig fordi det er så langt mellom 1801 og 1865, så det som hender i den tiden ikke er så lett å finne ut. Jeg lånte Verdalsbøkene for mange år siden, men visste ikke da at Karen Jonsdatter ble gift senere. Det fikk jeg vite for noen måneder siden. Og, merkelig nok, det har tatt tid før jeg kom til å tenke på at hun også hadde andre barn enn Jon! Selv om de har en annen far, er de jo hennes barn. Så de er selvsagt min tipptippoldemors barn ,slik som Jon! Hjertelig takk for opplysningene, og for at du tok deg tid til å sende dem! Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei igjen Aslaug og Janne. Skal se om jeg har noe mere paa disse naar jeg er heime fra Thailand over paaske, men Janne er nok fullt oppdatert!!! Her er 28-32 grader, saa det holder, mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Trond! Takk for meldinga! Jeg tar imot flere opplysninger med takk, enten det blir fra deg eller Janne! Ha ei god påske og nyt varmen, - her er det full vinter! Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Aslaug och Trond (i Syden!) Jag har ett antal generationer eftersläkt efter Karin och Edfast som jag kan sända om ni vill. Hör av er tillhogdin@telia.comHälsningar/Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trond Okkenhaug

Vel heime har jeg intet å legge til så langt, men tar gjerne imot oppsettet ditt Janne for å sjekke mot ett jeg har etter Reidar Prestmo. På forhand takk. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.