Gå til innhold
Arkivverket

[#28288] Family Search/Folketellinger


Gjest Geir Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Paulsen

Synes ikke at folk som svarer skal henvise til Family Search som er veldig usikker eller Folketellinger. Både Family Search og Folketellinger har jo alle slektsgranskere tilgang til. Greit og henvise til disse hvis det er spørsmål fra andre land som kanskje ikke har så lett for å søke på linker her i Norge.Regner med og håper på mange svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Populære Dager

Gjest Hans Mathisen

Siden du både regner med og håper på mange svar, så skal du få et fra meg: Mener du virkelig at folk skal slutte med å opplyse hvor de har sine informasjoner fra, dersom det dreier seg om ting de har funnet på Family Search eller i folketellinger? Det har jeg problemer med å tro du virkelig kan mene i fullt alvor, og håper og tror at ingen vil rette seg etter. Det er alltid å anbefale at man oppgir sine kilder, uansett hvor lett eller vanskelig tilgjengelige de måtte være.Men kanskje har jeg misforstått deg?Vennlig hilsen Hans M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Paulsen

Hei.Mener bare at slektsgranskere i Norge har sikkert sjekket Family Search og Folketellinger sjøl. Og det å bruke Family Search er jo litt dumt pga at det er så usikkert, og etter egne og andres erfaringer er det veldig ofte feil og mangler. Tildels grove feil. Har fått mye hjelp her sjøl, men det er fra personer som sitter med relevant info fra egne granskninger og kirkebøker. Har ikke en dårlig dag :))Hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei Geir!Dette kan du da ikke mene - det blir for dumt! Det må vel være opp til hver enkelt å vurdere hvilke opplysninger de ønsker å gå videre med eller ikke. Og opp til hver og en å tolke disse opplysninger. I alle fall så lenge man holder seg til 'Vær varsom plakaten'Vi har alle vært 'grønne' i faget og trengte veiledning og hjelp fra andre. Og første lærdom for oss alle, er at alle slektsopplysninger bør/må sjekkes opp mot originalkilden så langt der er muligheter for det.Vi ser til stadighet her på dette forumet de som ikke vet hva Familysearch er, og vi ser jevnlig folk som har letet men ikke funnet sine i folketellingene. Klart de kan få henvisning til en lenke, dersom noen har funnet noe.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Så vidt jeg kan se har du vært aktiv her i ca 14 dager.Dersom du leser de snart 30000 temaene (og det er det nok faktisk mange som har gjort) så vil du se at det er veldig mange som har fått hjelp til å finne noen i FT selv om de har lett vel og lenge på egen hånd!Den delen av FS som er basert på kirkebokavskrift er ypperlig som en pekepinn for hvor man kan slå opp i originalene. Og sikkert like bra som mange overleverte slektshistorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Paulsen

Hei Britt og Tor. Ønsker kun en diskusjon ang kilder man henviser til. Og spesielt Family Search. Folketellinger er helt greit og henvise til, men ferske slektsgranskere har lett for og ta Family Search seriøst. FS er greit nok og bruke som et supplement, men det er utrolig mye feil, og mangler der. Poenget er at for en slektsgransker er det en fordel og sjekke de linker som er før man bruker debatten. Har lest igjennom mange svar som er gitt ut her, og desverre er det alt for mange som henviser til Family Search. En annen ting er at det kan umulig være dumt og få en diskusjon vedrørende de kilder mange henviser til. Da spesielt Family Search.Blid Hilsen fra Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvorfor legger ikke du link til folketellinger i dine etterlysninger her i DA? Mener du at det er unødvendig? Skal de som prøver å hjelpe deg, gjøre det for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det virker som om du tror du setter i gang en ny debatt, men dette temaet dukker stadig opp her i forumet. Det har faktisk nettopp vært en svært omfattende meningsutveksling om saken. Bare se her: Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Paulsen

Hei Astrid. Når jeg legger ut en etterlysning har jeg selvsagt sjekket folketellingene først. De svar jeg ønsker er fra erfarne slektsgranskere som sitter med kirkebøker o.l. Har fått mye relevante opplysninger fra flere her med god kunnskap. Jeg høres kanskje litt vanskelig ut, men er ikke ute etter opplysninger som jeg med letthet kan finne sjøl.Hilsen Geir (kverulanten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Paulsen

Hei Arne og Oddbjørn. Takk for svar. Har ikke sett igjennom alle innlegg som har vært oppe her på debatten, men fortsatt er det jo mange som svarer, også på dette innlegget. En debatt som ikke er ferdig debattert kanskje? Men takk for linkene. Skal lese dem nøye.Hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Geir, hva du enn prøver å vri det til: Family Search er en nyttig hjelp for alle. Du må heller ikke bruke bygdebøker for det hender det kommer henvisninger til bygde- bøker her i dette forum uten advarsler. La oss ta vare på de gaver vi får uten å vise mangel på takknemlighet fordi gaven ikke er fullkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Paulsen

Hei Arne. Family Search er nyttig kun som et supplement, men det er mange her på debatten som tar Family Search litt for mye på alvor. Da særlig ferske slektsgranskere. Og er man fersk så er det lett og ta det skrevne ord som riktig.For og ta det enda lengre så kan man jo nærmest skrive sin ane-tavle kun med hjelp fra Family Search. (satt litt på spissen) men tror mange skjønner hva jeg mener. I min begynnelse som slektsgransker brukte jeg Family Search mye. Og tro meg, det har jeg angret sterkt på, og håper andre ferske slektsgranskere slipper og gå i samme fellen som jeg gjorde. Det er derfor jeg har fått igang denne diskusjonen.Hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er fire typer slektsgranskere:1. De som ikke kjenner til Familysearch.2. De som bruker Familysearch nærmest ukritisk.3. De som bruker Familysearch kritisk (bl. a. er i stand til å skille mellom kirkebokavskrifter og innsendte bidrag).4. De som ikke bruker Familysearch fordi de mener det er ubrukelig.Kategori 2 og 4 har det til felles at de ikke har lært seg å bruke Familysearch fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det er ingen kilder som ikke er berheftet med feil eller usikkerhet, selv ikke de originale kirkebøkene. Og i hvert fall ikke folketellingene, som du med slik letthet kan søke i selv her på nettet.Hvis du bare vil ha svar fra erfarne slektsgranskere som har gått gjennom vanskelig tilgjengelige originalkilder (jeg går ut fra at du vet at det er mye mer av det enn kirkebøker), slik jeg forstår deg i innlegg 10, er du en trangsynt snobb.Tror du ikke det kan dukke opp noe i family search som du ikke har funnet andre steder, selv om family search er en usikker kilde? Og tror du ikke noen vil kunne finne ting i folketellingene på nettet, som du ikke har klart å finne?Det høres helt på trynet ut, og ikke skulle ta imot forslag fra så mange som mulig som måtte tro de hadde noe å bidra med, uansett hvor lite, og usikkert og ubetydelig og tilsynelatende lett tilgjengelig det måtte være. Det er jo uansett opp til deg å verifisere opplysningene og undersøke hvor relevante de er for din forskning.Jeg klarer ikke å fri meg fra følelsen av at du er en ganske fersk slektsgransker selv, og har gjort den feilen å tro du fant opp kruttet da du fikk en aha-opplevelse som veldig mange andre har fått før deg.Det er greit å minne om at kilder er usikre og bør sjekkes og støttes opp av andre kilder. Og det er greit å lage en debatt om det. Men det er veldig kort tid siden forrige gang denne debatten ble satt igang, og jeg mener å huske det ble gjort både klokere og klarere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Forstår ikke helt hvorfor enkelte har fått Family Search i vrangstrupen. Særlig VRI-delen er jo et brukbart hjelpemiddel.Vi bør huske at tusenvis av slektsgranskere bor milevis fra biblioteker eller lesesaler utstyrt med leseapparater for mikrofilm, og enda lenger fra nærmeste Statsarkiv. Ikke alle har egne leseapparater hjemme.Tror nok disse setter stor pris på alle de henvisninger de får, slik at det letter letingen når de omsider tar den lange turen til biblioteker eller arkiver. Mye av materialet som kan nyttes på bibliotekene må som kjent også bestilles på fjernlån. Da er det godt å vite hva man kan ha nytte av å bestille.(1875-tellingen er i liten grad søkbar på nett)Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Inntil for kort tid siden brukte eg nesten ikkje FS, fant sjelden (...grunnet manglende 'kunnskap'...) det eg var på jakt etter, men i den seinere tid har FS IGI vist seg veldig nyttig for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Den som ønsker målrettede svar, plikter å oppgi:1) Hva vedkommende allerede vet.2) Hva vedkommende lurer på.3) Hvilke kilder vedkommende allerede har gått gjennom.4) Hvilke kilder vedkommende ikke har gått gjennom.At altfor mange bare bryr seg om punkt 2, fører meg seg1) Dobbeltarbeid.2) Frustrasjon hos spørsmålsstilleren 'ja, men det visste jeg fra før'.3) Frustrasjon hos hjelperen 'hvorfor sa du ikke det med en gang?'.Jeg tror alle innlegg skrives i den hensikt å hjelpe, og da synes jeg det er sunt at folk er så flinke til å oppgi kildene sine som de er, hva nå enn kilden måtte være. Hvor relevant et svar er i forhold til den kunnskapen spørsmålsstilleren allerede har, avgjøres i stor grad av hvordan åpningsinnlegget er formulert, jfr punkt 1)-4) over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Paulsen

Til de siste innlegg. Gjentar meg selv nå, men det er ikke akkurat så mange konstruktive svar her. Det er for mange ferske slektsgranskere her som blir henvist til Family Search. Man har vært fersk sjøl og det er lett og være blåøyd når man er i startfasen. En annen ting er at folk må tåle kritikk her inne når det gjelder kildehenvisninger. Som sagt har jeg fått mye hjelp her men det er fra folk somm sitter med kildemateriell og ervervet kunnskap gjennom mange år. Selvsagt er slike svar mer nyttig i alles leting enn en henvisning til Family Search. Skulle tro de fleste skjønte det. Selvsagt vet også de fleste at alle kilder kan ha feil i seg, men ikke i slik omfang som Family Search. Nybegynnere har bedre av og lete i de kilder man finner via internett og lære seg til å forstå kildene, istedenfor å legge inn et spørsmål her, for så og bli henvist direkte til Family Search. Dette skjer dessverre alt for ofte. Igjen merkelig hvor hårsåre mange er.Hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Geir!Jeg er langt fra hårsår, hvis du tolker innlegg (13) derhen.Derimot virker det som du er en av disse som har fått Family Search i vrangstrupen? Mulig du ville forandret ditt syn på dette hjelpemiddelet, hvis du bodde milevis fra arkiver. Dette blir å gjenta meg sjøl, men alle henvisninger kan jo være verdifulle pekere til kilder du kan dra nytte av.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Vi må da lese i hver våre debattforum, jeg gjenkjenner nemlig ikke det du sier om at 'nye' slektsgranskere blir henvist rett til FS. Tvert imot, de fleste får gode svar.Jeg har holdt på med dette i en del år nå, og kunne faktisk ha gitt deg en del opplysninger om at også kirkebøker inneholder feil. Jeg har opplevd at folk har blitt innskrevet med gale datoer. Sågar at et ektepar fikk feil ektefelle. Nå er da heller ikke dette en diskusjon om hvilke kilder som er sikrere enn andre. Skulle vi hele tiden brukt den sikreste og bare den, ja da skulle vi jamen gått glipp av mye interessant underveis.Har holdt på i mange år, og bruker alle tilgjengelige kilder, inkludert FS, men alt må da sjekkes opp mot hverandre. ¨Det er også forskjellige typer info man ofte finner i de forskjellige typer kilder. Det er summen som gjør det hele så moro, interessant, så heldig vi er alle sammen så har en så givende hobby.Så la oss få bruke dette mangfoldet av kilder som finnes, la oss henvise til de kilder vi bruker. Du kan da ikke kalle dette å være hårsår e.l. Det som dette i bestefall resulterer i er at nybegynnere kanskje slutter å spørre, skal vi slutte å spørre hverandre om råd ? La oss spørre og la oss dele med hverandre av det vi har.Den enkelte som mottar slik info må jo allikevel motta den med åpne øyne for at noe av dette ikke medfører helt riktighet. Men,........man får faktisk en masse god info til selv å jobbe videre med. Her har faktisk familysearc også absolutt sin plass. Slike innlegg klarer vi oss faktisk godt foruten, for de som misliker enkelte kilder kan rett og slett bare la være å bruke dem. Så dette ble et hjertesukk fra meg. Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Til Geir. Jeg svarer av og til på spørsmål fra mennesker, og jeg henviser til både Folketellinger og Familysearch for å begrunne mine teorier eller svar. Så jeg er vel en de som du mener burde ikke gjøre dette.Ved å si dette, antar du at alle slektsgranskere vet om alle mulige hjelpemidler som finnes, og det mener jeg er en forutsetning som ekskluderer veldig mange.Hvis ingen hadde henvist meg til familysearch, Ellis Island eller andre kilder på nettet hadde jeg gått glipp av mange tråder, som har ført veldig langt i mange henseende.Jeg støtter meg til innlegg 14 og 19 som gir litt retningslinjer for hva en bør gjøre når en spør etter noe. Jeg synes egentlig dette er viktigere enn hvilke kilder en henviser til.Det at den som henviser også forteller litt om erfaringen med den aktuelle kilden er også en hjelp i seg. ( Om kilden er meget troverdig, nokså troverdig eller lite troverdig. ) Det og også minne på at alle sekundær/dårlige kilder alltid skal sjekkes opp mot originalkilde, er vel også kjekt å ta med. Men de punktene som blir listet opp i innlegg 19, burde nesten ligget som en 'huskelapp' når en skal skrive et nytt innlegg.Da tror jeg mange frustrasjoner og dobbelarbeid hadde vært unngått.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Paulsen

Hei Ellef. Godt du ikke er hårsår :) Det jeg ikke liker er at man nærmest ukritisk henviser til Family Search. Folk som har holdt på med slektsgranskning en stund vet hva FS er, men det vet ikke alltid nybegynnerne. Har gått i samme fellen sjøl, og vet at mange andre har gjort det samme. Family Search er greit som et supplement, men KUN som det. Greit nok, skal være enig i at folk som bor milevis unna har nytte av FS som et forum hvor man kan hente inn opplysninger som man senere sjekker opp mot andre kilder. Grunn til at jeg satte i gang dette, er at de som svarer her inne bør være mer forsiktige med henvisninger til nybegynnere. Er en kjent sak at mange tar det skrevne ord for riktig. Dette er en kjent fallgruve som mange går i, og det er ikke noen vits i og gjøre det mer vanskeligere for nybegynnere en nødvendig.Hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.