Gå til innhold
Arkivverket

[#28288] Family Search/Folketellinger


Gjest Geir Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Paulsen

Hei Anne og Torunn. Jeg har aldri påstått at andre kilder som bla kirkebøker ikke inneholder feil. Når det gjelder FS må det brukes veldig kritisk. Har sett mange svar som henviser til FS ukritisk. Her har jeg tråkket midt oppi et ormebol, og godt er vel det. Selv om dette er blitt debatert her før, er det visst fortsatt et ømtålig tema. Til slutt: de som er inne på debattforumet, må da kunne tåle litt kritikk?? Og når det gjelder slektsgranskning så er det jo nettopp kritisk man må være. Og hvis folk har fulgt med på hva jeg har lagt inn, så retter jeg meg mot de opplysninger som blir gitt til nybegynnere. Og det er nettopp der man skal være litt forsiktig med FS.Hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Populære Dager

Gjest per helge seglsten

Det er ikke de som henviser til Family Search som må være kritiske, det er de som blir henvist. Kildekritikk må alltid utøves av den som bruker kilden. Den som henviser til kilden har ikke noen plikt til det, og om noen fortier eller holder tilbake kilder for andre, fordi de selv mener at kildene ikke er gode nok, så er det et utillatelig overformynderi. Det har vært så mange debatter her inne at de aller fleste er klar over svakhetene i Family Search. Jeg gidder ikke på generell basis å undervurdere mine medslektsforskere enten de er nybegynnere eller erfarne (og hvordan skulle jeg nå skille dem - spørre hvor mye erfaring den enkelte har?) ved å henge på et 'husk nå på at...' hver gang jeg henviser til en kilde - enten det er family search eller en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Geir.For min del har jeg ingen problmer med å ta kritikk, der har du oppfattet i allefall meg feil.Men, og dette er et stort men, når du legger inn et innlegg som nesten litt bombastisk forteller andre brukere hvilke kilder en ikke skal henvise til, må det jo være lov til å komme med et svar på dette, uten å bli 'beskyldt' for ikke å tåle kritikk.Det som i allefall jeg ønsket å få fram i mitt svar, var at jeg var uenig med deg i at en skulle slutte å henvise til Folketellinger og Family Search.Du mente at dette burde en slutte med, dette var jeg uenig i.Men som jeg også skrev i mitt innlegg, jeg forsøker så godt jeg kan å fortelle den jeg svarer, at familysearch og alle andre kilder som jeg henviser til, som ikke er originalkilder, MÅ sjekkes opp mot originalkilden.Dermed så mener jeg at Family Search og folktellingene er fullt brukbare kilder å henvise til under denne forutsetningen.Jeg synes også at det er litt rart at du tar med folketellingene i dette 'sveipet'. Selvfølgelig kan det dukke opp feil i dette materialet også, men dette er jo et materiale som veldig få som leter etter familiehistorien ikke bruker.Og har unike søkemuligheter...Du nevner også at du retter din mening i mot svar på innlegg som er lagt inn av nybegynnere.Problemet her, er jo at 1. En vet ikke alltid at en svarer på innlegg fra begynnere. 2. Hvis en opplyser om at en kilde er en sekundærkilde og bør sjekkes opp mot en originalkilde, burde da ikke dette være nok?Jeg har også gjort mine feil på veien, men en av tingene som slektsforsker er jo som du sier å være kritisk, og det å lære om forskjellige kilder er vel iberegnet dette?Jeg tror det må bli at en må være enige om å være uenige i dette.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Til Geir: Eg synes du har ei grei hyggelig tone i debatten. Men eg er fullstendig uenig i det du skriver om Familysearch.Familysearch VRI og IGIs kirkebokavskrifter inneholder ikkje mye feil. Det lille som er feil er det relativt lett å avsløre. Kan du dokumentere at her er feil i stort omfang?Familysearch IGI sin 'submitted' del er på nivå med private slektstavler og bygdebøker. Dei kan gi nyttige tips, men dei kan også føre nybegynnarar på villspor. Eg vil gjette at det er herifra du har dine dårlige erfaringar.Familysearch er ikkje bare et suplement. Det er et av dei beste hjelpemidlene vi har når ein skal 'leite etter nåla i høystakken'. Det krever noe erfaring for å tolke verdien av dei funn ein gjer. Det krever mye trening for å bli kjent med alle dei ulike måtane ein kan søke seg fram på. Eg oppdagar stadig nye knep.Nybegynnere kan lære mye av å bruke Familysearch. Soundex-funksjonen er veldig bra. Mange nybegynnarar kjenner ikkje til variasjonane i stavemåtar av navn før 1900. Ved å boltre seg litt med foreldre-søk vil ein oppdage alle dei ulike stavemåtane som blir brukt på samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Paulsen

Hei Per først. Nybegynnere er ikke alltid så kritiske, og det sier seg sjøl. Så Torunn. Absolutt ikke min mening og være politi her inne. La inn innlegget kun som en rettesnor først og fremst for nybegynnere. Er heller ikke i min mening og bestemme hva folk legger inn som svar og det har jeg heller aldri påstått.Så Harald. Ble mange svar på innlegget mitt, men jeg mener at man skal være forsiktig med og henvise til FS ukritisk til nybegynnere.Hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

En presisering av meg selv: Når jeg skrev at det er den som blir henvist til en kilde som må utøve kildekritikken, så mener jeg bare at det er den henviste og ikke den som henviser til kilden som har ansvaret for å være kritisk til kilden. Men ingen MÅ i utgangspunktet være kritisk til kilden. Slektsforskning er en forskning som drives på alle nivåer, og om man driver og samler seg et anetre til eget bruk, og for eksempel av en eller annen grunn har lyst til å beholde en konge eller en annen finkar i treet, som man mistenker måtte tas ut om man sjekket kildene skikkelig, ja så er jo det helt opp til en selv. Man kan kalle en slik slektsforsker for dum eller forfengelig eller latterlig, men han har ikke gjort noe ulovlig, og ingen har strengt tatt noe med å kritisere denne personen for noe som helst.Dersom han begynner å spre dette som sannheter overfor andre, er det selvsagt en helt annen sak.Uansett er det bedre å henvise folk til Family Search, om man har funnet noe der som man mistenker kan være til hjelp for noen, enn ikke å gjøre det. Og, mener jeg det er på sin plass å legge til, dermed basta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Jeg får vel starte med å si at jeg kategoriserer meg selv som nybegynner - men, jeg kjenner meg ikke igjen i den bastante påstanden om at alle nybegynnere tar imot alt av opplysninger uten å stille et eneste kritisk spørsmål. Og hvordan vet man hvem som er nybegynnere og hvem som er erfarne?De gangene jeg stiller spørsmål er jeg svært glad for all hjelp jeg måtte få, uansett hva vedkommende svarer. Noen har faktisk brukt tid på å hjelpe meg, og til syvende og sist er det jo opp til meg hvordan jeg vil bruke opplysningene.Når man først finner dette forumet og leser noen innlegg, tar det ikke lang tid før man får en formening om hva som er 'godt'/'dårlig'. Uansett er det opp til mottaker å velge hva man vil bruke.Det viktigste er vel å ha et forum som inkluderer både de ferske og de erfarne, og at alle som vil/kan tør å både spørre og svare på innlegg. Noen har enkle spørsmål, andre fører debatter som gjør at jeg ser for meg de neste 50 årene mer eller mindre bosatt i et eller annet arkiv! :-)Med ønske om en god helg - Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Paulsen

Til de siste innlegg. Både ja og nei, og kanskje kanskje ikke. Har gjentatt meg selv så mye nå så hvis det er noen som ønsker videre begrunnelser så kom med nye og konstruktive innlegg.Hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Hadde ikke tenkt å kaste meg inn i denne debatten. Men når du Geir gjentar hele tiden at det mangler konstruktivitet i de andres innlegg må jeg bare komme med en kommentar.Hva er det som er så konstruktivt med dine egne innlegg?Klart du får svar på tiltale når du kommer med slike innlegg, folk er da såpass oppegående at de klarer å tenke selv. Og motargumenter må du tåle,uten å komme med useriøse påstander, du skriver jo selv at andre må tåle kritikk.Hilsen Siv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Ha! Det var du som startet denne debatten, og det er patetisk å skylde på motdebattantene for at debatten ikke går som du vil. Klarer du ikke annet enn å gjenta deg selv, får du bare tie. Men jeg går ut fra at du hadde klart å komme med andre argumenter om du hadde hatt noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Paulsen

Hei igjen. Skal være seriøs nå. Det jeg mener ang Family Search har jeg skrevet gjentatte ganger i mine innlegg. Skal jeg svare det samme pr svar så blir det jo kun gjentagelser. En annen ting er at den debatten jeg satte i gang har gått akkurat som forventet, men jeg synes det er synd hvis folk tar dette som personangrep. Det er ikke min mening, men folk må kunne tåle kritikk her inne, meg inkludert selvsagt. En saklig diskusjon uten unødvendig idioti er jo og foretrekke fra alle parter. Også meg inkludert :)Hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Hvorfor dette evinnelige kjaset om FS og andre ”nettkilder'. Det er ingen, inkludert Geir fra Hønefoss, som greier å stoppe bruken av disse.Brukerne her tåler kritikk i bøtter, om det er noe å kritisere. Det med å hjelpe hverandre har aldri vært kritikkverdig. Samme hvor liten hjelpen har vært. Dette blir idiotisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Paulsen

Hei LivHar da ikke tenkt og stenge bruken av Family Search eller andre linker. Det har da heller ikke vært min intensjon. Når jeg legger ut det jeg gjorde, så er det tydelig at det er mange meninger om dette feltet, og det kan da umulig være noe galt. Idiotisk eller ikke.Hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Simensen

Jeg humrer meg gjennom denne debatten. Er det virkelig noe å hause seg så opp for? Har selv brukt FS, med vekslende hell. Brukerne her bør da tåle en debatt,eller hva? Forøvrig synes jeg noen av svarene her er vel krasse,slikt er unødvendig.Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Så blander jeg meg inn jeg også ;-)Jeg har kanskje misforstått helt, men jeg oppfattet at utgangspunktet for debatten var at det ikke er noe poeng å henvise til FS og/eller Folketellinger fordi hvem som helst kan finne fram der selv. At den så har sporet av er en annen sak...Det er ulike triks for å finne fram i elektroniske kilder og derfor kan én finne opplysninger som en annen ikke finner. Det er flere ganger opp gjennom årene her på brukarforumet at noen har lett forgjeves etter en person og så finner en annen vedkommende på 5 minutter... Jeg er derfor sterkt uenig at man ikke skal hjelpe til med lenker til elektroniske kilder, selv om alle har tilgang til dem. Det er også lettere å klikke på en lenke enn å gjøre søket på ny.For min del er debatten om FS avsluttet for i år i debatt '27411: Uvettig bruk av FamilySearch'. Legger ikke inn lenke. Ikke fordi alle jo kan finne den selv, men fordi lenken allerede står i innleggene 8 & 9 ;-)God helg til alle her!mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Paulsen

Påa'n igjen. Burde kanskje formulert meg litt anderledes i mitt første innlegg. Men ser jo at det vekker reaksjoner, og det er jo fint. Man må få lov til og skrive inn det man mener. Var sikker på mye negativ respons, og det var også det jeg håpet på. Ikke for å være vrang, men for og få brukerne her til og være mer kritiske i hvem kilder de refererer til. Da spesielt mot ferske slektsgranskere. Men mange artige kommentarer har det vært her. I et forum som dette er skulle man tro at det også var åpent for kritikk. Jeg har ihvertfall hat mye morro med flere av innleggene.Hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Dette blir for dumt. Jeg tror ikke Geir er ute etter en seriøs diskusjon, og jeg håper at alle heretter slutter å kommentere det Geir her har satt igang.Han titulerer seg selv som kverulant, og jeg kunne være fristet til å tillegge paranoia.Jeg anser ikke forumet på Digitalarkivet som møteplass for kverulanter og krangelfanter. Her arbeider de fleste seriøst med sin slekt, og muligheter og tips til å finne de. (Noe han siden 5.februar har benyttet seg av.)Jeg observerer at Geir Paulsen, Hønefoss får 'humrende' støtte fra Wenche Simesen, Hønefoss (innlegg 39)De debuterer forøvrig begge to på Digitalarkivet 5. februar 2005, og på slektshistorielaget hhv. 12.januar 2004 og 2.februar 2005 med forspørsel om samme person. Tilfeldigheter!!!!Jeg synes vi skal avslutte denne idiotiske debatten og la Wenche Simensen og Geir Paulsen la humringen og latteren utdø i hverandres armer. Så oppfinnsomme som de er finner de nok hverandre om de er i familie eller ei.Finn et annet forum Geir (og Wenche?). Du arbeider likevel bare for dine/deres egne argumenter.Å irettesette deg som kverulant vil være å sammenligne med det å piske en maschohist. Med andre ord: 'Helt håpløst'Jeg har personlig mye å takke en mengde mennesker her på dette forumet. Jeg har lært meg ydmykhet,(kanskje til ettertanke for noen) for andres interesse og velvilje til å hjelpe meg selv og andre.Familysearch, Folketellinger. Bygdebøker etc.etc. er gjennom årenes løp blitt tatt i bruk, så en hjertens tusen takk til alle.Med tiden har jeg også blitt istand til å hjelpe andre videre.Så Geir 'Jeg håper ikke å se ditt navn igjen her på dette forumet med mindre du har seriøse hensikter'.Ha en riktig 'Humrende' aften!*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Paulsen

Hei Rigmor. Har lært meg en ting her inne og det er at Kardemommeloven gjelder. Det å kritisere noe er da vel ikke ulovlig??? Er heller ikke rart at man må smile litt, eller 'humre' om du vil over hissigheten til debattantenen her inne. En annen ting jeg ikke visste var att man måtte ha en viss fartstid her før man legger inn en kommentar. Der lærte jeg også noe nytt. Og hvis du påstår at jeg ikke er en seriøs slektsgransker, tar du skammelig feil. Kanskje det er du som er litt 'surmaget' i dag? Den debatten jeg startet gjorde jeg i god mening, og selvsagt svarer jeg på innlegg jeg mener er feilaktig! Men kanskje det er feil også?Koselig hilsen fra Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg må spørre Geir om noe. Har du startet denne debatten for debattens skyld eller ønsker du noe positivt med den? Jeg er kanskje litt treig i oppfattelsen eller god gammal dags tjukk i hue, men jeg skjønner liksom ikke helt hva du vil oppnå med den.Du mener altså at man ikke skal svare på et innlegg, selv om man mener at man kan ha funnet noe som kan være til hjelp til å finne riktig svar på spørsmålet, hvis dette baserer seg på folketelling eller kommer fra FS. Hva da med alt slektsstoffet som ligger på nettet. Er det noe bedre ? Og hvordan, unnskyld: i granskauen, skal man vite hvem som er nybegynner og feks. hvem som trenger litt lenger tid til å lære ?Hva vil du da man da skal gjøre. Skal vi oppsøke bibliotek eller statsarkiv enbart for å lete etter riktig svar for deg i orginalkilden. Det er vel å gå alt for langt, og det kan du jammen gjøre selv, for uansett så blir det jo en avskrift med muligheter for feil. Altså er ikke det heller løsningen.Nå er vel dette egentlig et debatforum for alle hvor man prøver etter beste evne å hjelpe hverandre når noen sitter fast.Ikke et sted man kan bestille et ferdigsydd slektstre. Glem heller ikke at alle brukere er forskjellige og har forskjellig behov for hjelp og hvor ingen har noen rett til å fortelle de andre hva de skal bruke eller ikke bruke for å finne de opplysningene de trenger.Så som du ser så forstår jeg ikke noen ting om hvorfor du egentlig startet denne debatten. Din overbevisning at du på denne måten skal hjelpe alle andre nybegynnere slik at de ikke gjør samme feilen du gjorde som nybegynner holder vel heller ikke mål. La nybegynnere, og andre for den saks skyld, gjøre sine feil og lære av dem. Det er den beste lærermesteren vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden det ser ut til at 'debatten' ruller videre, foreslår jeg at Nedrebø bruker sin myndighet til å stenge før det hele ender i utelukkende ukvemsord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Paulsen

Først Oddbjørn. Litt enig med deg. Så Berit. Jeg ordla meg litt feil i begynnelsen. Men kan jo ta det igjen. Jeg synes ikke folk ukritisk til stadighet skal henvise til FS. Har absolutt IKKE påstått at folk ikke skal svare på innlegg, men kun være mer kritiske med det dem finner før dem legger det ut. Jeg har heller ikke påstått at andre skal oppsøke bibliotek eller statsarkiv for meg. Så den kommentaren din der er håpløs. Når det gjelder nybegynnere så er det selvsagt opp til dem og stole på de data de får. Her har jeg heller ikke påstått noe annet. Men stikk finger'n i jorda. Det og legge ut kritikk på da spesielt Family Search er da vel ikke verdens undergang. Selv om det kan se slik ut for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Kritisere kan alle dårer, men ikke handle klokere.Ser at Wenche Simensen er forbauset(!) over mitt innlegg. Idiotisk!(Begrunnelse? Eller hadde jeg rett?)Begriper ikke hvorfor du og Geir Paulsen ikke (?) har kontakt? Dere har jo samme interesser i de samme personene.Er alt virkelig bare tilfeldigheter, eller er det for å prøve å lure andre som prøver å være behjelpelige?Avstanden mellom dere er vel kanskje ikke heller så avskrekkende?Det er jo de samme personene dere er på jakt etter, så om dere ikke har kontakt nå, burde dere kanskje opprette det(?)Du Geir, vil likevel aldri godta mine/andres synspunkter eller oppfatning når det gjelder deg, fordi du hele tiden og bestandig vil arbeide for dine egne argumenter.Humrendre *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Paulsen

Hei igjen Rigmor. Hva eller hvem jeg har kontakt med er opp til meg. I likhet med deg, og andre debattanter så selvsagt står man for sine egne argumenter. Skulle ikke det være innlysende da? Men det som forundrer meg sterkt er at hvis man stiller et kritiskt spørsmål så blir man bombardert som både det ene og det andre. Så heretter bør jeg kanskje ta til meg at alt det andre mener er det rette da?Oppgitt hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.