Gå til innhold
Arkivverket

[#28289] Sjøinnrullering for Telemark fra omkring 1791 -?.


Gjest E. le Fèvre Honoré
 Del

Recommended Posts

Gjest E. le Fèvre Honoré

Hei!Er der nogen som ved, om disse innrulleringer er afskrevet eller om der er en slægtsforsker som evt. vil slå op i dem i Kongsberg????????Jeg betaler gerne eller gør arbejde på Rigsarkivet i Danmark for hjælpen.M.V.H.Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei,jeg har sett at du har stilt dette spørsmålet tidligere. Jeg tror nok ikke det finnes avskrifter av det du er på jakt etter.Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg selv, og om ingen andre melder seg her, kan det kanskje være en mulighet å ta kontakt med noen som tilbyr denne type arbeid mot betaling: http://genealogi.no/Annonser/oppdragsforskning.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Jeg vet ikke hvor i Telemark du søker opplysninger, men jeg tror det beste sted du kan lete muligens er RA/København. Under Søetaten, Holmens Chef 1658-1849, innruleringssaker. En annen kilde er www.grenlandslekt.no/kilder.html, her finner du noe fra Bamle/Bratsberg amt dog tidlig 1700-tall. Forøvrig finnes Arendal sjøinnrulleringsdistrikt, som Telemark sorterte under, ved Statsarkivet på Kongsberg. Det eldste som finnes her er fra: Porsgrunn 1800-, Langesund 1818 og Kragerø 1824-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. le Fèvre Honoré

Hej Kristian og Rolf!I skal have tusind tak begge to for indlæggene. Jeg søger en ane som er født i landleg Bø, Lunde i 1791 og som er konfirmeret i Langesund 1807. Jeg ved, at han blev sømand. Men hvilket årstal blev man skrevet i legdene??? Ved fødslen i 1791 eller senere?Men jeg vil først prøve Rigsarkivet og siden den adresse som Kristian har sendt.Med venlig hilsenElisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Legden var delt i en land- og sjødel. Jeg har sett fra mitt distrikt at man ble skrevet inn i sjølegden bare 4 år gammel, når det gjelder landlegden tror jeg gutter som ble født på gårder og husmannsplasser, ble innført omtrent ved fødselen.Da vi som bekjent hadde felles flåte frem til 1814, er som sagt mulighetene store til å finne nordmenn ved gjennomgåelse av ruller i danske militærarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.