Gå til innhold
Arkivverket

[#28299] Etternavnet Havren


Gjest Inger Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg finner ingen med etternavnet 'Havren', Derimot flere med navnet Havre : KILDE: F.T. 1900Østfold 0 Akershus 0 Oslo 0 Hedmark 0 Oppland 1 Buskerud 6 Vestfold 5 Telemark 0 Aust-Agder 1 Vest-Agder 0 Rogaland 0 Hordaland 20 Sogn og Fjordane 0 Møre og Romsdal 0 Sør-Trøndelag 0 Nord-Trøndelag 0 Nordland 0 Troms 0 Finnmark 0Totalt 33 mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Havren En som heter John Havren 36 år født i Norge av norske foreldre (i følge ft.)bor i Clinterall, Otter Tail, Minnesota i 1880. Dette i følge folketellingen derfra. Han er antagelig/kanskje gift med en slektning av meg som jeg har lett etter lenge, nemlig Amalie Hansdatter(i ft. kalt for Amelia) født 1855 av norske foreldre i Akershus.Hennes alder og bosted der i USA kan stemme med opplysninger jeg har. Jeg aner ikke når disse to utvandret, om de giftet seg i Norge og utvandret sammen, eller om de traff hverandre der borte. Derfor er jeg interessert i å finne ut hvor navnet Havren stammer fra, for igjen å finne ut mer om denne familien. Siden det ikke er mulig å finne dette navnet i Norge, er det nærliggende å tro at det er omskrevet. Er det noen som har gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg kjenner ikke personene her, men leste for kort tid siden i ei av bergensavisene at de som kaller seg Havre, og stammer fra Havråtunet på Osterøy i Nord-Hordaland ligger i navnestrid om hva garden skal hete - Havre- eller Havråtunet.Garden er i dag bevart som et gammelt klyngetun. Ca. 1950 ble det laget en film som viste hvordan man arbeidet på garden fra gammelt (finnes på video og lånes på biblioteket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Database: Minnesota Death Index, 1908-2002 Personal InformationName: MRS. EMELIA HOVRENDeath Date: 06/26/1918 00:00:00Death Place: OTTER TAILState File Number: 013186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du tar en nærmere titt på FS 1880 etter Havren så finner du også Johannes Havren 63 år med kona Christine 59 år med datteren Christine 19 år på samme adresse. John 36 og Amelia 25. De skal alle være født i Norge. Bare barna til John og Amelia er født i Minnesota, Joseph 4, Clara 2, Christene 5 mnd.Dette er de eneste med det navnet som er fra Norge så det er vel stor mulighet for at John er sønn av Johannes og Christine. Film 1254628, nr. T9-0628, side 136D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1900-Census, - Clitherall, Otter Tail, Minnesota:John Hovern (Hovren?) Head, f. juli 1843, gift i 25 år, immigrerte i 1866, naturalisert, Farmer.Emelia, wife, f. mars 1855, gift i 25 år, imm. 1869, født 9 barn, hvorav alle lever.Clara f. 1877.Christina f. 1879.Louis f. 1882.Julia f. 1884.Thea f. 1886.Cornelius f. 1888.Otto f. 1892.James E. f. 1894.Samtlige barn f. i Minnesota.Johns far Johannes bor sammen med dem. Han er født i Norge i aug. 1817 og imm. 1870.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tittet litt på Ancestry.com og fant da at Johannes skal være f.1816, Christine 1820, John 1843, Amelia 1854, Joseph 1875, Clara 1877 og Christene 1879. Det var det jeg kunne finne uten å betale.En John Havren reiste med Bergensfjord fra Bergen og ank. Ellis Island 22/6 1914. Han var 69 år, gift med status W ? Kan det ha vært denne J. Havren som var hjemme på besøk eller noe lign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Her er det en John Hovren i SD,men hans kone heter Mathea og er f.1834 Han passer med alderen,kan han ha vært gift før ?Begge var 29 år ved ekteskapet Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Fra Familysearch:JOHAN JOHANSEN Christening: 09 JUL 1843 Oyer, Oppland,Parents: Father: JOHANNES JONSEN Mother: KRISTINE KRISTENSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingert Hagen

Havren - Tusen takk til alle som har kommet med mange gode forslag og råd. Nå har jeg fått mye materiale som jeg kan jobbe videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig  Håklev

Cencus 1920 Glasgow,Valley Co. MontanaHer bor en John Hovren 77 år Wid.Datter Christine 59 år single Sønn Cornelius 31 år sigle Datter Clara 42 år sigle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Det kan jo se ut som dette er den samme John Havren, det stemmer både med navn og alder på både han og barn.Dette var interessant.Så til Arne Solås som har funnet 9 barn og fødselsår på hele familien, fantastisk! På mange måter kan det se ut som det kan være rette Amalie. Jeg har blitt fortalt at hun fikk 12 barn ialt. I 1900 er hun 45 år, hun kan kanskje ha fått 3 til? Fødselsdatoen som du har funnet stemmer imidlertid ikke med det jeg har funnet i kirkebøker. Der står det nemlig 31.des.1855, dåp 15.juni 1856. Søren også, nå som jeg begynte å tro at jeg var på rett spor! Det spørs om ikke koblingen til John Havren er et blindspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg ser av 1910-Census at Emelies mor da bor sammen med henne og hennes familie. Hun heter Kjersti til fornavn, - etternavnet tror jeg kan være Jorud. Hun er da 85 år gammel, enke, immigrerte i 1869.Da KAN dette være familien i 1865: LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Jeg skjønner nå at dette må være gal Amalie (Emilie), moren hennes emigrerte aldri til USA, navnet er også feil. Vel, det var det, da får jeg lete videre. Tusen takk i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Familien Jorud som jeg viser til i lenken over finner vi igjen i 1880-tellingen i Otter Tail, så da blir det vel svært rimelig å tro at det også var denne Emelie Larsdatter som ble gift med John Hovren.Har du funnet 'din' Amalie i 1865-tellingen? Kjenner du til navn på ett eller flere av hennes barn? Har du sjekket ut dødsmeldinger og event. skifte etter hennes foreldre? (Og også ugifte søsken, om hun hadde det.) Om disse døde etter hennes emigrasjon, så kan det her være tatt med hennes oppholdssted i USA, samt etternavnet hun benyttet.Opplysningen om hennes giftermål, emigrasjon og disse 12 barna, - er det kun en muntlig tradisjon eller noe du har funnet nedskrevet, eller som kanskje kan finnes nedskrevet?Om du forteller oss det du alt vet om Amalie og hennes familie, så er det vel sikkert mange her på forumet som er villige til å gjøre et forsøk på hjelpe deg, vet du.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Ja, det var kanskje en ide å prøve det.Jeg tror det kan bli litt av en nøtt dette her.Det er egentlig ikke veldig mange opplysninger jeg har om Amalie. Jeg har vært på Oslo byarkiv og prøvd å finne hennes mors død, men har ikke funnet det. Hennes far var litt av en type, han stakk av fra familien og var også til soning på tugthuset og Botsfengslet i Oslo for diverse tyverier.Jeg har vært på Riksarkivet og lest domsaktene og lest i prestens sjeleregister. Han endte til slutt opp i Østfold. Han ble utgammel, hele 104 år, han døde etter min mors sigende på et gamlehjem i på Onsøy. Da må det ha vært ca. 1933. Alle hennes søsken var gift.Noen opplysninger om familien: Far: Hans Olsen f. 12 jan.1829 Frogn Drøbak Mor: Albertine Emilie (Andersdtr.)Lunder f. 5.feb. 1833 Christiania Amalie Olava f.31.des.1855 Akershus Amt.Jeg vet jo ikke når Amalie emigrerte, eller om hun giftet seg før hun dro. Jeg har prøvd å finne henne i emigrantprotokollene, men det er ganske håpløst, for det er mange ved navn Amalie. jeg vet jo heller ikke om hun kalte seg Hansdtr. el. Olsen, eller en mulig ektemanns etternavn. Det siste sikre jeg vet om henne, er at hun bodde i Enerhougsgt.i 1965 sammen med mor og søsken. Jeg har også et familiebilde av henne og hennes familie tatt av fotograf A.P.Øverland, Fergus Falls, Minnesota. Det er 3-4 på bildet som kan være rundt 20 år, samt noen mindre barn. Ut i fra dette antar jeg at bildet kan være tatt rundt 1900. Fordi bildet er tatt i Minnesota har jeg innbilt meg at de bodde der, men det trenger jo slett ikke være tilfelle. Vel, det er alt jeg har i øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

FT 1865 Lenkeog FamilySearch/IGI har dåpen oppført:AMALIA OLAVA HANSEN Christening: 15 JUN 1856 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway Father: HANS OLSEN Family Mother: ALBERTINE EMILIE LUNDE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.