Gå til innhold
Arkivverket

[#28303] Kristiania 1923 igjen - i disse TINE tider


Gjest Mette Værnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Værnes

Hei igjen alle sammen..Enda en litt morsom greie som dukka opp under registreringa av 1923 folketellinga...I Bernt Ankersgate 4 bor den ugifte 'Mejersken' Synøve Finden, født 7. desember 1883 i Vik i Sogn...Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Mette Værnes

Jeg la inn dette innlegget fordi jeg syns det var en artig greie...Om hun ble døpt Synneve er helt greit for meg, men når jeg sitter og kilderegistrerer må jeg skrive det som står, og i folketellinga 1923 for Christiania er hun skrevet inn som 'Synøve'... Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Mette!Virkelig artig med slike små 'historier' Takk for at du tar deg tid til å dele med oss andre som snuser jevnlig i forumet.God påske !Mvh Kristin Berthelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Intressant lesning Mette.Takk for gode innlegg. Vedr.tjenesten du gjorde for meg-beklager min sene respons.Du fikk det du skulle? God påske! mvh Jan FRode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jan Frode Johansen

I disse Tine tider i dobbel forstand (våren er her....)lurer jeg på om Synnøve Finden startet meieribedriften 'Synnøve Finden' eller om denne er ny. Ellers har jeg lagt igjen en beskjed til deg mette i Tema nr.18680 Håper du tar kontakt! mvh Jan FRode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Korleis namnet vart skreve, kom nok heilt ann på den enkelte presten/ klokkaren. Eller kven som skreiv ned folketeljinga.Men den lokale uttalen av etternamnet i Vik er Fidden. Synnøve, Synnøve og Synnøva, blir over store delar av Vestlandet uttalt Synva eller Sønva. Så denne eine versjonen er nok like rett/feil som den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.