Gå til innhold
Arkivverket

[#28309] Hanna Blaastrupdatter f. 1810 Stod, Nord-Trøndelag


Gjest Harald Horten
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Horten

Jeg 'får ikke lov' til å svare på tidligere innlegg om samme tema. Derfor kommer temaet på nytt. Her er det antagelig snakk om en etterkommer av Brostrup Tax født rundt 1668, som fikk en stor etterslekt i Nord-Østerdalen. Flere barn av Blostrup Olsen Blostrupplass kom til Hegra /Stjørdalen rundt 1800, Ola d.e., Ola d.y., Kristine og Kari, men jeg vet ikke om noen Blostrup / Blaastrup som kan være Hannas far - hvis hun nå virkelig er født i Stod prestegjeld i 1810?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det er ingen Hanna født i Stod i 1810, og heller ingen Brostrup/Blostrup som får barn i Stod verken før 1810 eller fram mot 1850.Brostrup-navnet forekommer også på Inderøy, med Brostrup Reinholt Iversen, sønn av kaptein Iver Monsen og Anne Kierstine Orning. Han får et barn utenfor ekteskapet i 1703, men har da vervet seg og er bortreist. Om han kommer tilbake senere, eller om det er slekt etter ham i området, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ble fasinert av navnet Blaastrup, og sjekket det på det utskjelte FS. Under VRI står det et kun en med det navnet. Stine Blaastrupsen(Blaastrupsdt.?) 22 år, far Blaastrup Blaastrupsen og hun ble gift 16/1 1837 Hitra med Amund Olsen 32 år, far Ole Olsen.Kanskje du skal lete på Hitra i steden for Stod.Eller så finnes det en Hans Blaastrup litt senere, kanskje hennes sønn ? Hans navn står oppført slik: Hans Blaastrup Kinvik Lund og kona Maren Malene Nilsen Schelbredsveet. Vet ikke om disse navnen sier deg noe. Men han var først på Hitra og senere i Leksvik.Så har du denne lenken til Blostrup http://nermo.org/slekt/d0033/g0000006.html#I31068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg så av ditt tidligere innlegg at Hanna var bosatt i Sparbu, så kanskje Sparbu er rette stedet å lete etter fødselen hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Bygdebok for Sparbu og Ogndal, bd. IX, husmannsfolk og andre under Råde, s. 115-116:Ole Andersen:'Ole var født i 1810, folketellinga i 1865 sier han var født i Sparbu, men det stemmer ikke. Jeg tror (= forfatteren) imidlertid han var sønn av ovenfor omtalte Anders Eriksen. Ole hadde heller ikke blitt gift i Sparbu, men trolig i Egge, der kona var fra. Hun hette Hanna Bolette Blostrupsdatter, var født i 1810, visstnok på Nord-Fossumvaldet (...).Ole Andersen var smed og sen en ser valte alle sønnene samme yrket, og alle var holdt for å være svært flinke i sitt fag. Hanna og Ole har ku og 4 sauer på plassen i 1865. Og de har satt 2 1/2 tønne poteter samt sådd 1/8 tønne bygg og 1 tønne havre. Sønnen Isak fikk feste på plassen i 1870, og fikk senere kjøpe den. Ole Andersen døde her i Rådsaunet i 1886, Hanna i 1897.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Horten

Takk for alle innspill! Blaastrup som Berit nevner, var bror av de 4 som kom til Hegra/Stjørdal. Etterslekten er ganske godt kjent. Tipset om en mulig bror av Hanna må følges opp! Opplysningene i bygdebok for Sparbu og Ogndal er også kjent, men tipset fra Grethe om Egge er interessant!Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Bare en liten kommentar til deg, Carsten S: Glitrende av deg å klare å finne damen i Stod! Bare fordi hun var døpt Anna og ikke Hanna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Takk for det Grethe, men i forhold til deg så er jeg som amatør å regne. Alltid artig når man finner det man søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Da er vel dette Guttorm Blostrupsen (Brostrupsen), funnet i blant døpt i Stod, døpt i Egge (også han uekte barn)Lenke. Farens navn er oppgitt Brostrup Christophersen, bosted: Lunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er en 14 år gammel Blostrup Xstophersen i f.t. 1801 for Tynset, sønn av Kristoffer (Xstopher) Haagensen og Kari Olsdatter Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Under merknad ved dåpen til Guttorm i 1812 står det ”Dragun qvarter”. FamilySearch er en base med feil, men jeg tar likevel sjansen på å nevne at jeg i FS/IGI et giftermål i Alvdal i 1816 mellom Blostrup Christophersen og Barbro Simonsdatter, Alvdal:BLOSTRUP KRISTOFERSEN Male Family Marriages: Spouse: BARBROE SIMONSDR Family Marriage: 21 OCT 1816 Alvdal, Hedmark, Norway Jeg har ingen garanti for at den Blostrup Xstophersen som opptrer i 1801 og den Blostrup som skal ha giftet seg i Alvdal i 1816, er identisk med Brostrup Christophersen, far til Guttorm, døpt 1812. I så tilfelle må Blostrup/Brostrup først ha kommet til Stod og så reist fra Stod for så gifte seg i Alvdal. I FS/IGI finner jeg seks barn av Blostrup og Barbro Simonsdatter / Simensdatter: Kristoffer, f. 28.1.1817, Kari, f. 12.3.1820, Kari, f. 4.4.1822, Elen, f. 24.3.1826, Sigrid, f. 2.2.1831 og Simen, f. 10.8.1834. Her er Barbro, enke, med tre av barna i f.t. 1865, Lille-Elvdalen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=F60438&gardpostnr=399&personpostnr=1499&merk=1499#ovre>Lenke. Og dette kan vel være datteren Kari (Karen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Horten

Det ser ut som forbindelsen tilbake til Lille Elvedal (Alvdal) er etablert. I FT1801 finnes ingen Brostrup / Blostrup / Braastrup / Blaastrup i Nord-Trøndelag. Alt tyder på at Blostrup med de to barna Anne Boletta (påvist av Carsten) og Guttorm (funnet av Berit og Grethe)i Stod, er identisk med Blostrup Christophersen gift 1816 i Alvdal. Hans mor hadde 4 søskenbarn som kom til Hegra/Stjørdal rundt 1800, og en av disse kan ha tatt imot unge Blostrup. Det tyder på at han var soldat da Guttorm ble døpt på Egge (i Stod). Hans eskapader ser ikke ut til å ha blitt kjent i hjembygda. Igjen, takk for god hjelp!Mvh Harald Horten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.