Gå til innhold
Arkivverket

[#28315] Anne Marthe Nilsdatter,1804 Herøy


Gjest Frank-Morten Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank-Morten Jørgensen

Jeg håper noen kan hjelpe meg videre.jeg er på leter etter foreldre,søsken og all informasjon jeg kan få tak i om Anne Marthe Nilsdatter født ca 1804 Herøy Helgeland,hun giftet seg med Peder Kristian Olsen ca 1828/29.De fikk iallefall en sønn Med navn Ole Johan Pedersen Født ca 1827. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

FS/VRI (må sjekkes mot kildene!!) – dette kan vel være dine folk? Sønnen:Ole Johan Arentsberg Birth: 04 Oct 1827 Christening: 04 Nov 1827 Place: Heroy, Nordland, NorwayParents: Father: Peder Christian OLSENMother: Ane Marta NILSDRSource Information: Batch Number: C427465Source Dates: 1820 - 1847Film or Fiche Number: 125056Collection Details: Heroy; Den Norske Kirke--------------------------------------------------Dette kan muligens være flere barn:Hans Peter Birth: 09 Jul 1821 Christening: 11 Jul 1821 Place: Heroy, Nordland, NorwayParents: Father: Peter OLSENMother: Ane NIELSDR--------------------------------------------------Marta Birth: 15 Aug 1825 Christening: 23 Aug 1825 Place: Heroy, Nordland, NorwayParents: Father: Peder OLSENMother: Ane NILSDR--------------------------------------------------Mette Birgitte Katrine Birth: 12 Apr 1832 Christening: 27 May 1832 Place: Heroy, Nordland, NorwayParents: Father: Peer OLSENMother: Anne Marte NILSDR--------------------------------------------------Her er vel giftermålet (FS/VRI):Peder Christian OLSEN Age At Marriage: 45Birth: 1783Marriage: Spouse: Anne Marte NILSDRAge At Marriage: 24Marriage: 01 Jan 1828 Place: Heroy, Nordland, NorwayDet ser ut som brudgommen er nesten 20 år eldre enn bruden; han f.ca. 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank-Morten Jørgensen

Hei. Ja det er de rette personene Du har funnet fram,vet Du noe mer om ho Anne Marthe Nilsdatter? Det er der det stopper opp for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har forsket på dem det spørres etter her for andre, men det eneste jeg har på Ane Martha Nilsdatter er at det muligens var henne som ble konfirmert i 1820, og hadde Peder Christian i Ugelfoden som stefar. Hun kalles her Anne Margrethe Nilsdatter, men det kan være feilskriving av presten. Det kan jo være hun som senere ble gift med sin egen stefar.Det er mulig jeg prøvde å se etter Ane Marthe som døpt ca 1804 høsten 2033 da jeg holdt på med dem som nevnes her, men kirkeboka for lange perioder i tidsrommet 1802-1814 er utvisket i Alstahaug og kirkesogn som lå under Alstahaug.På Peder Christian Arntsberg Olsen har jeg opplysninger og aner, og tar han som nr. 1, foreldrene som nr. 2 og 3 og videre dobbelt bakover:1)Peder Christian Arntsberg Olsen Født: 09.08.1781, og døpt 10.ma.trinit. 1781. han ble gift 01.01.1728 med Ane Martha Nilsdatter. Deres barn:-Ole Johan Arntsberg Pedersen født 04.10.1826 og døpt i 1827 hvor det ikke sto noen dato. Barna som du Grethe nevner født før 1726 tror jeg var barn av Peder i et tidligere ekteskap, og jeg mener jeg var borti disse i kirkeboka på mikrofilm. Har vel ikke funnet noe sikkert om dette siden jeg ikke har skrevet om det. Mener å huske at jeg prøvde å finne Peder som gift tidligere uten å finne noe.2)Ole Johan(er døpt Ole Johannes) Arntsberg Pedersen døpt 2.v.nativ 1750 i Herøy. Ved innrulleringen 1769 var han 19 år og av brukbar høyde, men hadde en klein hånd. Han var da hos sin far i Hestøen hvor han var fødtTrolovet 03.11.1779 med Anna Catharina Hansdatter, og de ble gift 3.søndag i advent 1779. 3)Anna Cahtarina Hansdatter Gift med nr. 2.Barn:-Peder Christian(se over-Hans Jacob Arntsberg Olsen født 25.02.1787, og døpt Dom Quli 1787-Andreas Magnus Arntsberg Olsen døpt 3.tia.adventus 1791.Ole Johan Arntsberg Pedersen ble jordsatt Dom. 9.p.trinit. 1795, og Anna Catarina ble trolovet med Lars Joensen Hestøen den 23.07.1796. De ble gift Dom. 9.p.trinit. 1796.4)Peder Andersen Arntsberg Gift med Mette Olsdatter før 17435)Mette Olsdatter Gift med nr. 4. Barn: a)Christian Hendrich Arntsberg Pedersen døpt 3.nat.1743. Ved innrulleringen 1769 var han anselig og hadde godt rykte. Han var gift med Elisabet Jensdatter, og jeg fant et barn døpt i kirkeboka høsten 2003: -Else Marie Christiansdatter Arntsberg døpt 11.11.1780, og familien bodde i Hestøen i Herøy. Her var kanskje flere barn.b)Jacob Fredrik Arntsberg Pedersen døpt 3.t.nat. 1743. Ved innrulleringen 1769 var han anselig av vekst, og hadde godt rykte. Han var gift med Marit Rasmusdatter, og noen barn dukket opp i kirkeboka: -Peder Andreas Jacobsen Artsberg døpt Die vivid 1779. -Birrithe Ana Jacobsdatter Artsberg som var 1/2 år da hun ble gravlagt 1.m.p.trinit. 1784.c)Andreas Magnus Arntsberg Pedersen døpt 1.nativit 1745d)Catarhina Margrethe Arntsberg Pedersdatter døpt Dom Misenu 1749e)Ole Johannes Arntsberg Pedersen(se anenr. 2 her).f)Petronelle Pedersdatter døpt Esto Misi 1753g)Else Johanna Arntsberg Pedersdatter Test om Sanct 1755h)Juditha Arntsberg Pedersdatter født ca 1760, og henne har jeg vel fra et skifte. Siden søsteren Barbara ble født 1760 så kan ikke Juditha være født 1760 når det ikke er nevnt noe om tvillinger.i)Barbara Sophia Artsberg Pedersdatter døpt Testo Litano 1760.Alle disse barna ble døpt i Herøy på Helgeland, og jeg har dem fra kirkebøker for Alstahaug 1737-1768 og 1741-1767 på mikrofilmene PF-413 og 414.8)Anders Monsen Født ca 1661, og trolig født i København. Han var sorenskriver i Lofoten og Vesterålen, og han ble utnevnt til dette i Salten 02.06.1696. I forbindelse med søknaden er det oppgitt at han hadde tjent ved amtstuen i Anterskov i 4 1/2 år og i 3 1/2 år ved rentekammeret. Ved manntallet 1701 bodde han på Saltnes, og var da 40 år. Han flyttet til Jensvoll i 1704 ifølge en som het Gulbrandson. Han var gift med Catharina Arnstberg.9)Catharina Nicolausdatter Arntsberg Født i København og gift med nr. 8. Barn:a)Mogens Andersen Arntsberg født ca 1692b)Peder Andersen Artsberg(se anenr. 4 her).c)Nicolas Andersen Arntsberg født ca 1693, og han var hører ved Keterminde skole på Fyn i Danmark.d)Henrik Andersen Arntsberg født ca 1695, som ble sorenskriver i Lofotene)Morten Andersen Arntsberg som var i København ved militsen 1731f)Jens Andersen Arntsberg som overtok som bruker i Jensvollg)Anna Margrethe Andersdatter Arntsberg , som var gift med kapellan Rasmus Wallund i Skjerstadh)Barbara Catharina Andersdatter Arntsberg, som var gift med Peder Fyhn. Han var tollkontrollør i Molde.i)Sophia Magdalena Andersdatter Arntsberg, som døde på Skjerstad i Nordland 20.02.1731.18)Nicolaus Arntsberg Han var gullsmed i København og gift med Barabara Mortensdatter Mønnichen. Som barn har jeg kun Catharina(anenr. 9 her).Opplysningene har jeg fra private, og fra nyhetsgruppe i slektsforskning høsten 2003. Har også noe fra boka 'Embetsmenn i Nord-Norge 1536-1700' av Svein Tore Dahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.