Gå til innhold
Arkivverket

[#28316] Jon Larsen og Karen Hansdatter,Børsa


Gjest Frank-Morten Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank-Morten Jørgensen

Jeg lurer på om noen vet noe om Jon Larsen Og Karen(Kari). Hansdatter. Det jeg vet er at de fikk en sønn i 1823 som heter Jon Jonsen.han var født i Børsa. På Forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank-Morten Jørgensen

Sønnen jon var uekte barn og yngst av fem som ho Karen(Kari) hadde ,han var døpt i skaun kirke.Den infoen jeg har fått er desverre lite. Mor Karen (Kari) Hansdatter,Ulvdal og Far Jon Larsen Ungkar,Soldat Fossan.Håper den infoen hjelper litt så Du kan hjelpe meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Finner opplysninger om Karen Hansdt. Ulvdalen (Ljåklev), s. 411/412, bind I, Børsaboka:Kari Hansdt., f. 1787, d. 1862 (datter av Ingeborg Larsdt. Ulvdalen (fra oppigard Ljåklev), f. 1755, d. 1833 og ektemannen Hans Håkonsen Meistad (fra Teigen), f. ca. 1756, d. 1799)1833 gift med Jon Olsen Fossan, f. 1808, d.1889. Dette ekteskapet var barnløst, men Kari Hansdt. hadde disse barna:1) Lars, f. 1807 (far: Johan Andersen Rossvollhagen), gift i Orkdal 1835 med Marta Kristine Kristoffersdt. Øren fra Hitra.2) Hans, f. 1811 (far: Knut Knutsen Stensvoll fra Romsdalen), g.m. Doret Hansdt. Kjerremshagen. Sjå Torelykkja på Ljåklev.3) Ingeborg, f. 1814 (far: Knut Knutsen Stensvoll), g.m. Anders Jonsen Lundene. Sjå Viggjadalan.4) Kirsten, f. 1818 (far: Jon Larsen Fossan), tjente på Blekkan, flytta til Trondheim i 1843.5) Jon, f. 1823 (far: Jon Larsen Fossan), flytta til Hemne i 1843 På side 445 i samme bok, under Fossan, står følgende:Jon Larsen Fossan, f. 1797, d. 1823 hadde to barn med Kari Hansdt. Ulvdalen på Ljåklev. Gjertrud, f. 1820, g.m. Sivert Simensen Fossløkken. Fossan: Gjertrud, f. 1820, g.m. Sivert Simensen Fossløkken.Som du ser er det her blitt noe feil. Både er det dobbelt opplysninger om Gjertrud, dessuten må det være feil navn på barn. Det var jo Kirsten og Jon som iflg. opplysningene på Ulvdalen var Jon Larsens barn. Eller er det også feil ? Hvem denne Gjertrud Olsdt. er, vet jeg ikke, men hun er omtalt som Gjertru Jonsdt. Fossan og ble i 1843 gift med Sivert. Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.