Gå til innhold
Arkivverket

[#28320] Hadde Jon Jonsen/Jødda Mortensdtr. fra Sparbu en sønn Johannes (f. 1774)?


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg har i mange år lett etter foreldrene til Johannes Jonsen (f. 1774). Som 14-åring ble han konfirmert i Inderøy. Da bodde han på Kvam. Han ble gift 17. mars 1796 med Berit Sivertsdtr. (f. 1773). Ingen av disse var født i Inderøy.Sissil Bruun Sørensen har registrert bl.a. vigde på 1700-tallet. Der finner jeg Jon Jonsen og Jødda Mortensdtr. gift 24. okt. 1757 (trolovet 10. okt. s.å.) i for kirke.Mitt spørsmål er: Hvilke barn hadde de? Var Johannes (f. 1774) et av disse?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel Johannes og Berit i 1801; han er husmann med jord og nasjonal dragon, bosatt på ”Grandhoug”, Inderøy, med kona og sønnen Sivert, 5 år [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11729.wc2&gardpostnr=136&personpostnr=2249&merk=2249#ovre>Lenke. I FS/VRI – FamilySearch bør alltid sjekkes!! – finner jeg foruten sønnen Sivert, f. 18.11.1796, også sønnen Jon (John), f. 13.6.1806.Er det dette giftermålet i Stod du sikter til – dragon Jon Jonsen og Jødda Mortensdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Grethe.Ja, det er dette giftermålet jeg sikter til, men det er et kjempeskudd i natten. Men siden Johannes ikke er født i Inderøy, er det naturlig at foreldrene kommer fra en nabokommune. Derfor Sparbu, men som sagt er det bare et slumpeskudd.Når det gjelder barna til Johannes Jonsen og Berit Sivertsdtr. har jeg bare Sivert (f. 1796) og Ingeborg Anna (f. 1801). Så hvis du har også Jon (f. 1806), er det nytt for meg. Har du flere barn mellom Ingeborg Anna og Jon.Jeg har Johannes død i Werdalen i 1808, så hvis du har flere barn etter 1808, så 'lever han ennu...'Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.