Gå til innhold
Arkivverket

[#28322] Ole Eriksen og Anne Olsdatter Kjølen, Åsnes i Hedemark


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg nedstammer fra Iver Olsen (1744-1791)som var født på gården Kjølen i Åsnes i Hedemark. I følge bygdeboka for Åsnes er hans foreldre Ole Eriksen (1710-1782) og Anne Olsdatter (d.1765) Kjenner noen til hvor Ole Eriksen Kjølen og Anne Olsdatter kom fra? Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Anne Olsd. kommer antakelig fra Nordre Sorknes i Grue , ettersom jeg har notert dette:Nordre Sorknes, Grue: Anne Olsd. g.m/Ole Eriksen Østre Kjølen i Hof.Jeg tipper jeg har det fra et skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk skal du ha. Jeg får låne bygdaboka for Grue for å se om jeg kan finne noe på Nordre Sorknes. Vet ikke om også du Jan Erik kommer fra samme slekt? Iver Olsen bosatte seg og døde i Nittedal. Kanskje er det noen som kjenner til hvor Ole Eriksen kom fra eller om noen kjenner til hans aner? Med hilsen Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Min tippoldemor, Rikka Ingvaldsd., 1854-1921, født Ingelsrudbakken i Åsnes, har aner fra dette området i Åsnes, men ingen fra Grue. Dermed er det mulig jeg er i slekt med Ole Eriksen på en eller annen måte. Ellers har jeg ingen aner i Nittedal.Når det gjelder det omtalte skiftet, så mener jeg å ha sett det på et skiftekort for Nordre Sorknes i Grue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk igjen til deg Jan Erik. Synes det var oppsiktsvekkende og flott at du kunne svare på dette så raskt! Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rolf A Røkeness

Kanskje følgende kan være til nytte:Fra Kirkebokavskrift Grue: 14.06.1731 trolovet Ole Erichsen Birche af Hof Sogn og Anne Olsdatter N. Sorknes (Kausjonister ikke tatt med i avskriften).Fra Kirkebok for Hof: 02.10.1731 Hof viet Ole Erichsen Kiølen og Anne Olsd. Sorknæs.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Dette var interessant, det synes som om Ole Erichsens opphav er nevnt her. Takk skal du ha! Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Gunn Kallekleiv

Jeg kom over dette innlegget ang.Ole Eriksen og Anne Olsdatter fra Kjølen . Besøkte i sommer en gammel venn ( 87 år ) i Minnesota som spurte meg om å oversette noen sider fra Hof bygdebok og se litt på slekten . Nå lurer jeg på om *din* Iver Født i 1744 ,er i slekt med Arne Eriksen født 1780 .Faren til Arne ,het Erik olsen Kjølen .Født 1734. Arne Eriksen ble gift med Sigrid Pedersd.Sjørbotten . Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Hei Gunn! 'Min' Iver olsen Kjølen f. 1744, hadde en bror Erik f.1734. Denne Erik hadde en sønn Arne f.1780. Jeg går ut fra at dette må være den Arne som du sikter til?Med vennlig hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunn kallekleiv

Hei Øystein. Det er Arne født 1780,(sønn av Erik Olsen Kjølen født 1734 ), gift med Siri Pedersdatter Sjørbotten født 1784 jeg leter etter .Han har etterkommere som heter Erickson i Minnesota som jeg via min egen slekt er blitt kjent med .Spesielt en som heter Arthur James Erickson ,87 år og som jeg besøkte i Minnesota i sommer . Jeg tenkte jeg skulle lage et ane tre til ham og lurte på om du hadde noen opplysninger om slekten du ville dele med meg. Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Hei igjen! Jeg kan godt dele med deg de opplysninger jeg har om min slekt. Jeg har ikke noe nytt å bidra med angående slekten på Kjølen, men når det gjelder Iver Olsen Kjølen (som var en meget spennende person) og hans etterkommere, så har jeg en god del. Du kan jo sende en mail til olillega@c2i.netMed hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.