Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Marie Skålnes

[#28323] Heng i Odda, Hordaland

Recommended Posts

Gjest Marie Skålnes

Ligg Heng nær sentrum i Odda, eller er det meir i området Jøsendal/Vintertun?Øystein Fjæra som er nemnd i tema 28242 (8) hadde ein son/steson Ola f. ca 1651, som flytta til Heng. Han var gift med Kari Viarsdtr. Veit nokon namn på borna deira og/eller foreldra hennar?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Handegård

Heng ligger litt sør for Hildal og litt nord for Jøsendal/Vintertun på en liten avstikker fra veien mellom Røldal og Odda.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marie Skålnes

Takk for svar! Far min var forresten dreng på Hildal ein kort periode, truleg på 1930-talet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Karin Romstad

Ola Øysteinson, Heng Odda (1651-1718)(bror til Elin Øysteinsdatter?)g.Kari Vidarsdatter(Fra Fjæra?.) Skifte etter Ola 22.04.1718 mellom enken og 5 barn.a)Ingebjørg(1677-) g.1714 m Ola Gauteson Hamre,Røldal(Han var g.1 Marta Persdtr,Hamre)b)Øystein(1684-1745)g.1721 m Kari Jarandsdtr.Bergstøc)Marta(1688-1733) g.1724 m. Nils Andersson Reinsnos.d)Vidar(1689-) g. Brita Olsdtr. e.Torgeir(1693. d. 16/5.1719)Vedk. Heng. Jf. ditt andre tema Gunnar Olson Skromme.Knut Olson Freim, og hans brødre, Ola og Peter, sønner av Ola Øydvin, Ulvik og Angunna Persdtr. Tveit i Simadalen i Eidfjord, eide alle i Fjæra. Hans mor Angunna g. seg 2.g.med Nils Erlingson, og dere sønn Lars Nilson Øydvin (1622-) dvs bodde på Heng.I Heng eier bla. presten, Andreas Jensen Kolding/Brose i 1614. Men det gjør også Orm Tokheim og annet godtfolk.Jeg har interessert meg for Fjæra pga eiendomsforhold på begynnelsen av 1600 tallet, da det er flere personer fra Hardanger/Voss som eier der. Den rike Ingebjørg Fjæra n.ca 1647,som bl.a eier i Dale i Karmsund, er kanskje en Arnvidsdatter, og søster av bla. Jon Arvidson, Kvestad, Ullensvang, siden hennes etterkommere bl.a prosederer om Haugen i Jondal. Han eier også bl.a i Fjæra og Haugen i Jondal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marie Skålnes

Takk for nye, interessante opplysningar! Eg såg på Heng i 1701, der finn eg nok ein son, Torgjer, som kan vera død før 1718. Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marie Skålnes

Du hadde med Torgeir; det var eg som tolka det feil ved første gjennomlesing. Beklagar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.