Gå til innhold
Arkivverket

[#28341] Marie Augustiniusdtr f 1847 i Aure, Møre og Romsdal


Gjest Anne Hildrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Hildrum

Marie giftet seg med Ole Nilsen f 1844 samme sted. de flyttet på ett eller annet tidspunkt til Hitra. De første barna var født i Aure. Jeg lurer på hvem foreldrene til Marie er.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er dette familien i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61569.wc2&gardpostnr=327&personpostnr=2283&merk=2283#ovre>Lenke Hvis dette er familien, er Marie 18 år gammel, født i Aure, og datteren Guri er 1 år, født i Aure. Mannen Ole er også født i Aure, mens Oles foreldre kommer fra Hevne. Og her er familien i 1875, bosatt på Folde i Aure LenkeI FS/IGI (må alltid sjekkes!!) finner jeg en Maria Augustinusdatter, døpt 5.12.1847 i Aure, datter av Augustinus Haft Wighals og Berit (Bereth) Evensdatter. Det ser også ut som dette paret hadde en datter Maria, døpt 22.10.1843, og i denne innførselen er fars navn Augustinus Hatorsen (Havtorsen??). Da kan ”Haft” eventuelt være Haftorsen. Men jeg finner ikke Augustinus og Berit i Aure i 1865, men det er flere personer med farsnavn Haftorsen. Og det finnes også en gård Vihals (FS: Wighals) i Aure, hvor Augustinus Haftorsen var bosatt da Maria / Marie ble døpt i 1847. Men som sagt dette bør sjekkes mot kildene.Videre finner jeg at Augustinus Haftorsen og Berit Evensdatter skal ha giftet seg i Aure 5.7.1841. Dette paret skal ha en datter, Brynhild, til dåpen i Aure 7.11.1841, og i 1865 finner vi Brynhild gift og bosatt på Folde i Aure

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Du får sjekke mot kirkeboka for Aure om det stemmer Maria Augustinusdatter og Ole Nilsen giftet seg 3.1.1866 i Aure. Dette kan for øvrig ikke stemme helt, fordi Marie og Ole er ektefolk i 1865-tellingen. Finner Guri Olsdatter, f. 8.8.1865, døpt 8.10.1865 i Aure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I f.t. 1801 finner jeg to Haftor Larsen i Aure: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11569&gardpostnr=65&personpostnr=1237&merk=1237#ovre>Lenke og Lenke. Den sistnevnte, Haftor Larsen, 19 år, bosatt på Wean, er kanskje den nærmeste kandidaten til eventuelt å være far til Augustinus Haftorsen. Hvis det stemmer at hans kone var Brynhild Larsdatter, finner jeg én Brynhild (Brynil) i Aure i 1801, 12 år gammel, bosatt på Sundsbye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Dette var utrolig enestående. Ja, du hadde funnet rett familie i 1865. Og denne familien hadde også en sønn som het Haftor. Da har jeg en god del å gå utifra. Vet du hvor Hevne er? Må innrømme at jeg ikke vet hvor Aure er heller, men satser på at jeg finner det på kartet, der vet jeg ihvertfall fylket. Vet du om Hevne er i samme fylke?Ellers tusen hjertlig takk for hjelpen.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hevne heter Hemne i dag, og er en kommune i Sør-Trøndelag, med Kyrksæterøra som adm.senter. Aure er en kommune på Nord-Møre, ikke så langt fra Hemne, - de er kanskje nabokommuner,- jeg vet det ikke sikkert. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I følge Gardtales i Stemshaug av Anders Todal (ca. 1963) side 372f var foreldrene til Marie, Augustinus Haftorsen Vean og Beret Øyvindsdotter Vihals. Beret var jordtausa på Vihals og de overtok garden i 1841. Foreldra hennes døde tidlig, 'Beret på barnseng i 1855, berre 36 år gamal. Augustinus blei sjuk og måtte leggja seg inn på Reknes hospital. På heimtur derifrå hausten 1855 miste han livet på fjella mellom Molde og Fræna. Han og Beret lét etter seg to døtter, Brynhild og Marie, den første 14 og den andre 7 1/2 år då foreldra fall frå.'Reknes var vel på det tidspunktet hospital for spedalske. Her på DA fins en database over pasienter ved Reknes pleiestiftelse 1839-1877 og der Lenke fins Augustinus Haftorsen Vighols som utskrevet 30/5 1855 og avreist dagen etter. Dette blir vel sommer/forsommer og ikke høst, men kanskje han ble funnet først på høsten?Ola Nilsson Follan er nevnt i Gardtales i Aure, band 2, side 400. Vean finner du også i Gardtales i Aure, band 2. For øvrig er både Hemne, Hitra og Aure nabokommuner. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til Anne og Aslaug: Aure er ikke hva det en gang var. [url="http://www.aure.kommune.no/>http://www.aure.kommune.no/Bygder som Engdal og Rodal er innlemmet i Halsa. Men begge delene ligger fortsatt på Nordmøre (vi skriver heller ikke 'Sunn-Møre.')Ellers er vel Stemshaug innlemmet i Aure, om jeg ikke tar feil. http://www.kvalvik.no/aure/main.aspDessuten har innbyggerne i Aure og Tustna bestemt seg for å gå sammen i en kommune.Og nabokommunen til Aure og Halsa på andre siden av fylkesgrensa heter Hemne.Til Tore og Tor: At noen skal ha mistet livet 'på fjella mellom Molde og Fræna' høres snodig ut. Hva hadde han som leprapasient der å gjøre, hadde han gått seg vill?Historien om Reknes og leprapasientene er forresten veldig interessant lesning. Her er ett eksempel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Grethe, Tor/Tore og Torgeir, Jeg må bare få si hjertlig takk til dere alle tre(fire?). Jeg får komme meg på biblioteket å låne disse gardtales bøkene. Grethe slå hull på byllen, og dere andre ga meg tips om andre steder å lete, samt noen interresante historier.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Augustinus var utskrevet fra sykehuset og var sikkert på hjemvei. Det er sikkert en gammel ferdavei gjennom noen skar mellom Molde og Fræna. Kanskje han skulle ut til Bud for å prøve å få båtskyss hjem?Når det gjelder Gardtalesbøkene til statsarkivar Todal, er de ikke ættesoger, men bare gardssoger. Derfor er det iblant litt vanskelig å finne de personene man leter etter i bøkene hans, men det poengterte han da også i forordet. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Etter å ha tenkt oss litt om, tror vi ikke han skulle helt ut til Bud, for når han kom til Fræna var det vel raskere å gå over til Eide på Nordmøre enn helt ut til Bud. Fra Eide/Kornstadområdet var det nok lettere å få skyss til Kristiansund og derfra videre til Aureområdet. Men kanskje han hadde noen han skulle besøke i Fræna? Hvis du finner ut noe mer om ulykken på fjellet, hadde det vært artig om du hadde nevnt det her. Lykke til med letinga! Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

En annen mulig forklaring kan jo være at han skulle over Fursetfjellet, derfra ut til fjorden hvor han flere steder kunne få skyss over til Straumsneset. Og fra Kanestraum var det ny båtskyss over til Halsa , og derfra var det stort sett landeveien til Aure.Dette er ikke så søkt som det høres ut som. Jeg har lest et sted, tror det var i 'Gardtales i Aure', om en kar fra Aure som 'drukna på Kvalvågfjorden' på vei til eller fra Molde.Å reise fra Molde til Aure via Fræna eller Eide høres litt krøkkete ut. Men dette blir jo ren synsing. Selv om litt lokalkunnskap heller ikke alltid er av veien(:-})Og på skysstasjonene ute i fjordene hadde de vel plikt til å frakte reisende til neste stasjon. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.