Gå til innhold
Arkivverket

[#28343] Enkefru Persen f Olsdatter, f. ca 1800, Kristiania eller Aker?


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver på nytt med dette tema. Det havnet dessverre i Arkivforum sist jeg prøvde å legge det inn.Enkefru Persen er en søster av min tippoldemor. Jeg ville gjerne vite hva hun het til fornavn, og hvem hun var gift med?Legger inn en lenke til gammelt tema med de opplysninger jeg har om damen på det gamle maleriet. LenkeAll hjelp til å finne flere opplysninger blir godt mottatt både av undertegnede og oldebarn av maleren , Olaf Jørgensen som emigrerte til Chicago, USA i 1890.Mvh. Gunn Huglen. Prøver å legge ved kopi av maleriet av damen.bilete0279.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ville tro at denne enkefru Persen eller Pedersen skulle bo i Kristiania eller nokså nær hovedstaden i 1875-folketellingen.Maleren Olaf Jørgensen som malte portrettet av sin tante, bodde dengang i Torvgaden 33 i Kristinia med sin familie.Han var ansatt som anstryger ved det gamle Christiania Theater på den tiden.Omtrent på dette tidspunktet malte han også portrett av sine foreldre, Karen Olsdatter og skreddermester Hans Jørgensen.Disse maleriene befinner seg i USA hos et oldebarn av Maleren som emigrerte.Det er opplyst at Malerens eldste sønn giftet seg med en Valborg Elisabeth Strøm , datter av sergant Thorkild Olsen Strøm og Karoline Nilsdatter. Legger en lenke til dem i 1875 tellingen.LenkeDet blir opplyst i brev at Karoline Nilsen var hos tante 'Persen' en tid.( Muligens hushjelp.)Alt peker på at familiene bodde i KristianiaMine tippoldeforeldre Hans Jørgensen og Karen Olsdatter bodde i over 30 år i Grubbegaden nr. 5.Kan ikke finne noen enkefru Persen eller Olsdatter som passer i Kristiania, i 1875. Mulig tellingen er mangelfull?Vet faktisk ikke hvor jeg skal lete selv om jeg har ganske mange fakta om enkefruen.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha Egil S. Det er et familiemysterie dette med 'Tante Persen' som i alle år har hengt på veggen i min farfars hjem. Ingen spurte etter hva damen het, så lenge mine besteforeldre levde.Nå er det ingen å spørre. Skulle gjerne hjelpe min slektning i USA med å finne det rette navnet hennes.Venter besøk til høsten av et par av etterkommere etter maleren som emigrerte 1890 ( Oldebarn)De har aldri vært i Norge før. Jeg har fått oppsporet dem gjennom internett.De er svært glade for alle opplysninger om norske aner. Vi har utvekslet mange slektsdata pluss bilder.Håper mysteriet lar seg løse.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et skudd i (halv)blinde? Her er i hvert fall en enkefru Anna Marie Olsen f. 1803 - med tjenestepike Karoline Nilsen fra Aker LenkeHun kalles riktignok Olsen og ikke Persen, men det kan jo være pikenavnet som er oppgitt (skjønt da burde det stått Olsdatter). Fødestedet stemmer vel ikke helt, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det så nok lovende ut, men desverre er den rette Karoline gift med Torkjel Strøm , hvis du ser på den lenken jeg har lagt inn og som jeg også har fått fra Egil med 1875 tellingen.Har også tenkt at damen ville ha etternavn Olsdatter. Vanlig var det vel ikke før ca 1900 at kvinner brukte mannes etternavn?Ellers var det pussig med den navnliketen til Karoline Nilsen.Takk for leting i alle fall. Håper at det vil dukke opp en sikker kandidat.Har dessverre ikke mulighet for sjekk i kirkebøker på denne årstiden.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Beklager. Det hadde dessverre gått meg hus forbi at den Karoline Nisdatter som hadde vært hos enkefru Persen var identisk med hun som giftet seg med Torkjel Strøm.Når det gjelder etternavnsbruk, har jeg sett flere tilfeller, særlig blant 'kondisjonerte' i byene, av at kvinner er blitt oppført med mannens -sen-navn også før 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har faktisk lurt på om disse med etternavn Persen kan ha en forbindelse med enkefru Persen.LenkeKan være barn og barnebarn, men det er ren gjetting pga Persennavnet.Denne familien bor i Kristiania i rett tid, og driver et hotell eller pensjonat.Tror at Tante Persen har hatt flere barn. I familiealbum opptrer en ung dame ved hennes side.På veggen i min farfars stue hang også et protrett av en navnløs, vakker ung gutt, malt av samme maler.Bildet hang ved siden av denne tanten. Kan være en Persen, men alt er usikkert. Bakpå det maleriet stod ikke navn.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Dette blir et 'lite side hopp' ,men legger til denne: 'Karoline Nils. hans Kone 25år født Holmestrand' , fra denne Lenke (søkte på Adolf!).Men når var dette besøke, og hvor (her eller usa)? hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen ,Egil!Det stemmer at du har funnet Den rette familien.Jeg har etter hvert fått samlet en del opplysninger om Karoline Nilsdatter, som er en tippoldemor av mine nyfundne slektninger i USA.Det er høsten 2005 tre Oldebarn av maler Olaf Jørgensen vil besøke Norge for første gang.Hitil har vi bare utvekslet bilder og slektsdata.Takk for hjelp og interesse.Spennende med besøk av etterkommere som utvandret 1 1890.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved noen ekstrasøk på familien Persen som jeg har lagt lenke til i 1975-folketellingen, finner jeg Petter Olaus Persen med familie i 1865-tellingen, I Raadhusgaden 8, Vor Frelsers Menighet.Han er ført opp som hotellvert. f. 1820 i Drammen.g. m. Elen Kristine Persen.To barn : Georg Olaus Persen f. 1851, og Andrea Marie Christiane Persen.1853, Begge i Christiania. Sammen med dem bor en Anne Persen. Bestemoder. f. 1796 Ringeriget.Om hun er husfaders mor eller husmoderens går ikke fram, da begge bruker Persen som etternavn.På f.s. IGI finner jeg en Olaus Pedersen f. 10 des 1818, Dpt 27 Jun 1819 , Bragernes , Drammen.Foreldre : Peder Olsen Stampa og Anne Olsdatter.Hvis dette er den samme bestemoder i 1865, ser det ut til at hun er født Olsdatter.Da kan hun passe i alder med min etterlyste tante Persen, men jeg ser ikke helt sammenheng til en søster, Karen Olsdatter.Det er få familier som bruker Persen -navnet i Oslo-området på den tiden. Derfor mine spekulasjoner.Har noen gode råd om hvor jeg kan lete etter opplysninger som kan koble disse to Olsendøtre?Faren til Karen het Ole Olsen og moren Torborg eller Torbjør i følge folketelling for Næss, i Akershus og ved Karens konfirmasjon i Aker.Spørsmålet er om en hun hadde en søster som het Anne? Passer ikke helt med alder opplyst ved folketelling 1865. Hun burde vel vært f. etter 1801,siden hun ikke er nevnt i tellingen for Næss.Vet ikke hvor mange barn det var i familien. Heller ikke hvor de ble født, dessverre.Ikke så lett å vite i hvilke kirkebøker det må søkes.Mvh. Gunn. Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er den yngste sønnen til Olaus Persen og hustru Ellen Kristine .LenkeAlle de tre barna er født i Akershus ser det ut til.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.