Gå til innhold
Arkivverket

[#28345] Peder Johannesen Istad f ca 1800 ?? fra Ål i Hallingdal til Bolsø Molde


Gjest Runar Juvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang

Min oldemor Inger Marie Olsdatter Talset, f uægte 1849 Nør-Talseth på Bolsøy. Forledre skal være Ole Pedersen Istad f 1826 Bolsøy og Beret Anna Johansdatter Talset f 1827 på Ellingsgard, Geitnes? Så langt er nok alt vel, men det er rimelig uoversiktelige forhold rundt begge hennes foreldre.Faren, Ole Pedersen Istad skal visstnok være sønn av en Peder Johannesen Istad som skal være innflytter fra Ål i Hallingdal. Kan noen bistå meg i å finne denne Peder; enten når han kom flyttende, eller aller helt hvor han kom fra? Alle spor mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen
Gjest Runar Juvang

Kan vel legge til at mor til Ole istad skal være Ellen Olsdatter Midthaug, men det er lang fra sikkert at Ellen og Peder var gift. men om disse opplysningene er riktige, må vel Peder ha funnet Ellen etter han kom til Bolsøy. Og det kan vel fortelle at han kom til Bolsøy uten kone / familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Runar Juvang

En oppsummering og klargjøring av problemstillingen: Peder Johannesen Istad, trolig født i Hallingdal (Ål?)og Ellen Olsdatter Midthaug, skal ha følgende barneflokk: Johan Pedersen Midthaug 1822 Peder Pedersen Midthaug 1823 Ole Pedersen Istad 1826 Peder Johan Pedersen Istad 1832 Oline Pedersdatter Istad 1838 alle født Bolsøy ved Molde. Det er mulig at de to første barna er Ellens barn med en Peder Johansen Berg, eller om Peder Johansen Berg og Istad er samme mannen?Hovedfokuset er å finne opphavet til Peder Johansen Istad (Ål? ca 1800 ?) og Ellen Olsdatter Midthaug. De (iallefall Peder) må vel ha flyttet til området ca 1820++Har bragt i erfaring at Midthaug både er et sted i Bolsøy, og et gård i Hallingdal.Her står jeg bom fast....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Runar Juvang

Feirer ett-årsjubileum for siste innlegg ganske snart. Må denne bare skrinlegges ? Med håpefull hilsen Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei!Jeg har ikke funnet noen Peder Johannessen døpt i Ål 1771-1824. Ettersom det heter at han kom fra Hallingdal kan det være aktuelt å sjekke Gol eller de andre kommunene i Hallingdal. Når det gjelder slektsforskning i Ål, er disse sidene nyttige: Lenke og www.aal-bygdebok.noEspen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.