Gå til innhold
Arkivverket

[#28347] Hvem var Ole Nilsen Gasmann, f. ca 1803-1804 på Kongsberg?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ole Nilsen Gasmann, som er malermester i Larvik ved ft. 1865, dukket nylig opp 'fra intet' i en annen debatt her i Brukarforum (Christen Olsen Gasman). Han påstås i den nevnte folketellingen å være 62 år og født i Kongsberg (sannsynligvis f. rundt 1803-04, altså). Han er gift med Elisabeth Angel, 63 år, f. i Christiania - og har følgende sønner: 1. Odin Gasmann, sjømann, 24 år. 2. Harald Gasmann, fabrikkarbeider, 17 år. LenkeDenne Ole Nilsen Gasmann framstår som et lite mysterium. Jeg finner f.eks. ingen Nils Gasmann på Kongsberg i 1801 (som kunne vært potensiell far). Den eneste mulige jeg finner i 1801, er prokurator Niels Egidius Gasmann i Gjerpen. Han kan imidlertid ikke være faren. Det er nemlig skifte etter hans andre kone , Karen Helene Brangstrup, på gården Nordre Foss i Gjerpen 6.9.1804 - men blant barna er det ingen Ole. De hadde riktignok sønnen Oluf Leth, men han ble begravet kun 1/2 år gammel 6.1.1801 (opplysningene har jeg fra kirkebok for Gjerpen, avskrift utgitt på CD av Grenland Ættehistorielag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Har ikke noe svar i øyeblikket på hvor denne Ole Nilsen Gasmand stammer fra.Ser at etterslekta fortsatt befinner seg i Larvik i 1900 i alle fall.Her er sønnen Håkon GasmanLenkeMvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Interessant registrering! Den viser at denne slektsgrenen har holdt på Gasmann-navnet i hvert fall fram til 1900-tallet. Dermed kan ikke etternavnet i 1865 være en feilskrift. Jeg lurte en stund på det. Selvsagt kan Oles fødested Kongsberg være feil, men kanskje noen har mulighet for å sjekke fødselen hans i kirkeboken for Kongsberg?(Ellers: Du mente vel Harald og ikke Håkon?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg mente Harald, ren glipp!Fant et par døtre som ser ut til å tilhøre samme ektepar Ole Nilsen Gasman, og hustru Elisabeth .Her er lenke til Caroline Severine Olsen.LenkeEn datter Berte Kristine Olsen dpt 23 Jun 1826, også født i Larvik.I tillegg til Harald finner jeg også Odin dpt 24 Nov 1837, og Oluf Anthon dpt 15 okt,1837, Larvik.( De årstallene er vel ikke bra , med mindre de er tvillinger?)( Årstall med en klype salt, men det kan være håp om å spore disse barna i kirkebøker , barndåp, konfirmasjoner, giftemål, etc.)Det er da store muligheter for flere etterkommere i Larviksdistriktet.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg sannelig fru Elisabeth Angels opphav også.Det pussinge var at etternavnet på mor var blitt til Høyer i Caroline Severines dåp.Her fant jeg en mulig forklaring på det. Alder på Elisabeth passer bra med folketellingen 1865. LenkeKan hende det er lettere å finne holdepunkter for Gasman- navnet på denne måten.Litt artig hva F.S kan gi av opplysninger likevel?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Der kom du meg i forkjøpet, Gunn. Det var nettopp navne-uoverensstemmelsen Angel/Høyer jeg satt og balte med. Forklaringen er altså sannsynligvis at slektsnavnet (etter faren) har vært Høyer. Så er Elisabeth antakelig blitt utstyrt med mellomnavnet Angel ved dåpen. Muligens et navn fra moras slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg noe artig. Elisabeth Angel Hansdatter hadde også en bror Fridrich Wilhelm Hansen dpt 2 sep 1801 i Oslo Domkirken.Så fant jeg også en datter Maria Hansen dpt 1806 i Larvik.LenkeDet ser ut til at foreldrene, Hans Hansen Høier og hustru Else Kristine har flyttet til Larvik i 1806.Kan hende det finnes flere spor i Larvik?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Får visst ikke til å legge lenke selv om jeg bruker 'url', kopier og lim.Ole Nilsen Gasman finner vi også i folketelling Larvik 1825. Digitalarkivet. mvh. M-K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha. Hvis du høyreklikker i adressefeltet, blir dette feltet blått, og du får opp et lite menyvindu. Der velger du 'klipp ut'. Når du så legger inn nytt innlegg, høyreklikker du på nytt i skrivefeltet. Igjen får du opp det lille menyvinduet og velger 'lim inn'. Da skal lenken være på plass i innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Oppskrift: 1. Finn folketelling 1801 Larvik. 2. Klikk på 'same område', øverste linje. 3. Der finner du lokale databaser.mvh.M-K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg ekteskap mellom Ole Nilsen Gasman og Elisabeth Angel Hansdatter i Larvik.LenkeKan hende du finner opplysninger om hvor han kommer fra i Kirkebøkene for Larvik, hvis noen har tilgang til dem?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden Ole her er oppgitt å være et år yngre enn Elisabeth, opg siden vi vet at hun var født 23. mai 1803, er det vel rimelig å anta at han var født i 1804 (eller kanskje 1805). Det samsvarer dessuten godt med oppgitt alder ved ft. 1865 (62 år), der det var alderen ved neste fødselsdag som ble oppgitt (det ville vanligvis bety fødselsdagen i 1866).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Nå har jeg søkt gjennom folketellinger for både Kongsberg og Sandsvær for å prøve om jeg kunne finne Opphavet til denne Ole Nilsen/ Nielsen Gasman, f. ca 1805( +- 3)Finner en del foreldrepar i rett alder, men ingen som bruker Gasman/Gasmann/ Gasmand.På F.S. finner jeg ingen født på Kongsberg i samme tidsrom. ( Noen andre steder i Buskerud, men ingen som peker seg ut)Sitter med Wenche Hervigs : Avskjedigelsesmantall Kongsberg Sølverk 1805 foran meg.Heller ikke der finner jeg noen Gasman.Skulle nesten tro Gaman-familie ville ha en tilknytning til Sølverket på den tiden.Fødested kan være feil? Men det er et mysterium, når han ikke er sønn av den Nils som bor i Telemark.Hvis det er andre i slekta du vil se om finnes i det avskjedigelsmantallet, er det bare å si fra.Jeg har funnet flere av mine aner i heftet, og det er en god del opplysninger om folkene og familiene deres, som var knyttet til Sølverket.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg lurer litt på om det finnes fler med navn Nils Egidius Gasman.Finner ikke mindre enn tre giftemål for menn med dette navnet.Det siste ekteskapet er dette,LenkeEr det den samme som gifter seg i Telemark før 2 ganger, eller er dette en annen mann?Lurer på om det er barn i det siste ekteskapet?Det kunne passe med en sønn født i 1804/05?Kan hende et helt villspor, og mulig jeg har gått surr i informasjonen om Telemark Nils Egidius Gasman?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det er mer enn en Niels Egidius Gasmann, men de tilhører ikke samme generasjon. Som du ser i lenken din, er det der snakk om et ekteskap et hundreår senere (1893). Ellers - takk igjen for letingen! Det er fortsatt et misterium dette med Ole Nilsen Gasmanns Kongsberg-tilknytning. Jeg vil nok helst tro at dersom faren har hatt bergverkstilknytning, så har rammen vært Kongsberg Jernverk - ikke sølvverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja , nå er jeg nok blitt litt tallblind også under min leting.Har prøvd med Sølvverket, men jeg tror nok at jernverket kunne passe bedre.Har du sett spørsmålet fra Tom Langer om hans tilknytning til Fritzøe og Bærums værk.Jeg har henvist han til deg og til 'Jernverksgruppa' for å se om noen av dere kan hjelpe han.Mange mysterier å løse bakover i slektene her ser det ut til.Jeg tar kvelden nå.Artig å prøve på noen av gåtene, selv om det blir mange bomskudd.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.